Hakukoneoptimointi opas: Opi parantamaan Google näkyvyyttä

Tämän kattavan hakukoneoptimointioppaan avulla opit parantamaan verkkosivustosi google näkyvyyttä ilmaiseksi

Hakukoneoptimointi ei ole niin monimutkaista kuin luullaan, kuka vain pystyy nostamaan verkkosivuston sijoitusta googlen hakutuloksissa tekemällä tietyt asiat oikein. Tämän oppaan avulla opit tärkeimmät seikat ja onnistut parantamaan Google näkyvyyttä.

Haluatko orgaanisesti asiakkaita Googlesta ilman mainoksia? Jatka lukemista.

Sisällysluettelo

  1. Mitä on hakukoneoptimointi?
  2. Yleisimmät hakukoneoptimointi virheet
  3. Avainsana analyysi
  4. Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO)
  5. Mitä on paras sisältö?
  6. Ulkoinen hakukoneoptimointi
  7. Ilmaiset työkalut hakukoneoptimointiin

Mitä on hakukoneoptimointi?

Blogin hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on sisällöntuottamista sekä verkkosivun rakentamista kävijä- sekä hakukoneystävällisemmäksi. Voidaan ajatella, että hakukoneoptimoinnin tarkoitus on saada Google ymmärtämään mistä verkkosivun sisällössä on kysymys.

Hakukoneoptimoinnin tavoite on nostaa verkkosivun sijoitusta halutuilla avainsanoilla google haussa. Jotta tässä onnistutaan, täytyy ymmärtää Googlen tavoite, joka on tarjota käyttäjälle paras mahdollinen käyttökokemus

Hakukoneoptimoinnissa on siis todellisuudessa kysymyksessä Googlen auttaminen tarjoamalla käyttäjän haun aikeisiin liittyvää relevanttia sisältöä helppokäyttöisellä & toimivalla verkkosivulla.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Hakukoneoptimointi on yksi parhaista liikenteenlähteistä, sillä Google hakua tehdessä potentiaalinen asiakas on todennäköisesti jo valmis ostamaan tuotteen tai palvelun.

Käyttäjän hakiessa parasta hakukoneoptimointi opasta tai kirjanpitosovellusta, hän todennäköisesti haluaa oppia aiheesta lisää tai ostaa palvelun. Kauppa menee silloin useimmiten jollekin Googlen kärkeen sijoittuvalle.

Hakukoneoptimointi soveltuu myynnin tehostamisen lisäksi brändin luotettavuuden kohottamiseen sekä verkkonäkyvyyden parantamiseen. Oikein tehdyllä optimoinnilla viet hakukonenäkyvyyttä kilpailijoiltasi, varsinkin jos he eivät ole panostaneet optimointiin.

Hakukoneoptimointi hinta

Hakukoneoptimoinnissa hinnan ei missään tapauksessa tulisi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä. Ostaessa Google optimointia, tulisi hinnan sijaan miettiä sijoitetun pääoman tuottoa. Halpa tekijä saattaa olla hyvä, mutta useasti näin ei ole.

Tämä opas auttaa sinua tekemään hakukoneoptimoinnin itse, joudut kuitenkin käyttämään siihen aikaa ja vaivaa. Pienellä rahallisella panostuksella, kuten ostamalla asiallisen työkalun avainsantutkimukseen (~100€/kk) säästät aikaa ja saat pienemmällä vaivalla tuloksia.

Hakukoneoptimointi sanastoa & HTML tagit

Tässä hakukoneoptimointi oppaassa tullaan käyttämään seuraavia termejä

Hakukoneoptimointi Sama asia kuin Google optimointi tai SEO

Title: <title> tägi on sivuston tärkein otsikko,joka näkyy Googlen hakutuloksissa. Suositeltu pituus 50-60 merkkiä. Tärkein avainsana kannattaa sijoittaa titlen alkuun

Meta description: Meta-kuvaus näkyy Googlen hakutuloksissa näkyvä lyhyt kuvaus sivusi sisällöstä. Kirjoita myyvä, mutta rehellinen teksti sisällöstä. Pidä teksti alle 160 merkin mittaisena.

Otsikot H1, H2, H3: Muista pitää vain yksi pääotsikko (h1) sivua kohti. Sisällytä o

ALT Tagi: Auttaa googlea ymmärtämään kuva sisällön. Kirjoita lyhyt kuvaus kuvasta, avainsana kannattaa sisällyttää

Featured snippet: Lyhyt sivustolta kerätty tekstikatkelma, joka vastaa nopeasti hakijan kysymykseen. Nousee googlen hakutulosten yläpuolelle.

Yleisimmät virheet hakukoneoptimoinnissa

Saadaksesi helposti ymmärryksen sekä ideoita oman verkkosivusi hakukoneoptimointiin, käydään aluksi läpi hakukoneoptimoinnin yleisimpiä virheitä.

Epäselvät ja vanhentuneet verkkosivut

Hyvin suunnitellut ja käyttäjäystävälliset verkkosivut ovat hakukoneoptimoinnin avainelementti. Panostamalla verkkosivun ulkonäköön ja käytettävyyteen saat käyttäjät luottamaan sekä pysymään verkkosivuillasi.

Käyttäjän luottamus täytyy ansaita, varsinkin jos haluat että he ostavat sinulta, jakavat sisältöäsi tai edes liittyvät sähköpostilistalle. Jotta käyttäjät luottavat verkkosivuusi, tulisi sen olla ammattimainen, hyvin brändätty ja helposti käytettävä.

Rumat sekä vanhentuneet verkkosivut herättävät ensisilmäyksellä mielikuvan huijauksesta tai epämääräisestä spämmisivusta, jolloin Googlen kautta tullut kävijä todennäköisesti klikkaa itsensä nopeasti pois sivulta

Nykypäivänä verkkosivujen suunnittelu ja rakentaminen on aivan lasten leikkiä. Markkinoilla on kymmeniä ilmaisia ja erittäin laadukkaita sivunrakentimia (kuten Elementor), valmiita teemoja ja muita apuvälineitä, joten tekosyitä rumille verkkosivuille ei ole.

Huono sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Sivun sisäisessä optimoinnissa on kysymys itse verkkosivulla tehtävästä optimoinnissa

Huonosti toteutetun sisäisen hakukoneoptimoinnin ongelmat voidaan jakaa kahteen ryhmään, huonoon verkkosivun rakenteeseen sekä teknisen hakukoneoptimoinnin virheisiin.

Monet verkkosivujen ylläpitäjät eivät koskaan edes huomaa sivustolla olevia pieniä ongelmia, näillä pienillä ongelmilla saattaa kuitenkin olla suuri tai jopa ratkaiseva merkitys.

Huono verkkosivun rakenne

Hyvä sivuston rakenne ei ole tärkeä osa vain hakukoneoptimointia, vaan koko verkkosivun käytettävyyden ydin.

Mitä helpommin käyttäjä tai Googlen robotti ymmärtää verkkosivun, sitä korkeammalle se sijoittuu googlessa.

Useasti isot verkkosivut muuttuvat kaoottiseksi, jolloin käyttäjän hakema arvokas sisältö ”katoaa” kaiken muun sekaan ja on vaikeasti löydettävissä. Joskus näkee sivustoja, jossa haluttu sisältö on kymmenien klikkauksin päässä, jolloin käyttäjän tai hakukoneen on lähes mahdoton sitä löytää.

Kaiken sivustolla olevan sisällön tulisi olla vähintään 3 klikkauksen päässä etusivusta.

Teknisen hakukoneoptimoinnin virheet

Tekniset virheet ovat sivukohtaisia virheitä, jotka yhdessä voivat vaikuttaa negatiivisesti sivun hakukonenäkyvyyteen.

Tekniset virheet ovat useasti pieniä ja helposti korjattavissa olevia, kuten:

  • Artikkelista puuttuva <title> tägi tai meta-description
  • Rikkinäiset linkit
  • Kuvan puuttuva ALT tagi
  • Tuplasisältö

Sisältö ei ansaitse näkyvyyttä

Mitä parempaa sisältöä luot, sitä paremmat edellytykset sillä on sijoittua korkealle googlessa halutuilla avainsanoilla.

Hyvä sisältö saa helposti linkkejä, kävijät lukevat sitä mielellään ja google palkitsee sen paremmalla sijoituksella, joka tuo reilusti liikennettä sivustolle.

Mutta mistä erotan hyvän ja huonon sisällön?

Laadukas sisältö on

  1. Vastaa käyttäjän tarpeisiin
  2. Ajan tasalla (ei vanhentunutta tietoa)
  3. Hyvin organisoitu
  4. Helppo lukea
  5. Tarpeeksi pitkä kattamaan koko aiheen
  6. Ei sisällä turhia mainoslinkkejä

Pelkkä laadukas sisältö, jota hakukoneet ja kävijät rakastavat ei riitä, sisällön täytyy olla myös yleisesti verkkosivustosi aiheeseen liittyvää.

Saadaksesi paremman sijoituksen halutulla avainsanalla, Googlen tulisi löytää sivustolta myös muuta aikeeseen liittyvää sisältöä.

Jos haluat sijoittua googlen kärkeen hakukoneoptimointi aiheisella artikkelilla, sivustolta tulisi löytyä myös muuta hakukoneoptimointiin liittyvää sisältöä.

Tai jos haluat sijoittua matkailu aiheisella artikkelilla, sivustolla olisi hyvä olla myös muutakin matkailuun liittyvää. Toisin sanoen, artikkelia matkailusta ei kannata kirjoittaa sivustolle, jonka aiheet keskittyvät markkinointiin.

Sivustosi tulisi siis käsitellä aihealue tarpeeksi syvällisesti.

Useasti näkee sivustoja, jotka yrittävät käsitellä laajasti monia aiheita ja saada mahdollisimman paljon liikennettä googlesta eri hakusanoilla. Tällöin ongelmaksi kuitenkin muodostuu, ettei aiheita käsitellä tarpeeksi syvällisesti.

Puutteellinen tai puuttuva SEO strategia.

Usein näkemäni virhe täysin puuttuva tai puutteellinen SEO strategia. Tämä oikein loistaa yrittäjäryhmissä, jossa joskus saatetaan haukkua hakukoneoptimointia huijaukseksi tai nauretaan kun ”tyhmät” maksaa siitä, että joku vaihtaa verkkosivun sanoja synonyymeiksi.

Jos yrityksellä ei ole mitään strategiaa ja toimiva SEO strategia tuo yritykselle edullisesti lisää asiakkaita ja liikevoittoa, ei mielestäni ole tyhmää maksaa tästä palvelusta.

SEO strategian ollessa puutteellinen, sivuston ylläpitäjä ei joko tuota mitään sisältöä tai tuottaa sisältöä

  • Miettimättä sitä tarkemmin
  • Ilman avainsanatutkimusta
  • Optimoimatta sisäisiä elementtejä
  • Ilman linkkien rakentamista.

Moni ei ajattele hakukoneoptimointia ollenkaan, ja jotkut ovat saattaneet perehtyä aiheeseen, mutta sen sijaan että he suunnittelisivat ja toteuttaisivat strategian tarkasti, he vain arvailevat ja toivovat parasta.

Tämän takia hyvänkin sisällön on joskus haastavaa sijoittua hakukoneissa.

Puutteellinen strategia linkkien rakentamiseen

Moni aloittaa tekemällä kattavan avainsanatutkimuksen ja kirjoittamalla artikkelin näiden avainsanojen ympärille. Julkaisun jälkeen artikkeli saatetaan jakaa somessa ja sitten se unohdetaan.

Pelkkä laadukas sisältö ei usein riitä. Verkkosivusto tarvitsee linkkejä muilta sivustoilta ja hakukoneoptimoija strategian niiden rakentamiseksi.

Googlen silmissä ulkoiset linkit toimivat ”ääninä” jotka auttavat googlea päättämään sivustosi sijoituksen hakutuloksissa.

Ainut järkevä tapa saada hyviä ja pysyviä tuloksia kilpailluilla hakusanoilla on järkevä strategia linkkien rakentamiseen.

Ainut tapa saada hyvät ja pysyvät sijoitukset kilpailluilla hakusanoilla on järkevä linkinrakennus strategia.

Hakukoneoptimoinnin salaisuus

Hakukoneoptimointini tarkoin varjeltu salaisuus on seuraava: PIDÄ SE YKSINKERTAISENA

Monet yleensä ajattelevat hakukoneoptimoinnin olevan rakettitiedettä. Hyviin tuloksiin kuitenkin riittää useasti vain oikein tehdyt perusasiat. Vakaa hakukoneoptimointi strategia perustuu 3 pääperiaatteeseen

  1. Tekninen SEO: Luo hyvä rakenne verkkosivustolle
  2. Sisällöntuotanto: Luo lukioita auttavaa informaatiopitoista sisältöä
  3. Linkinrakentaminen: Hanki relevantteja linkkejä sivulle
Avainsana analyysi

Avainsana analyysi

Avainsana analyysi on ensimmäinen askel sisällöntuotantoon ja tärkein hyvän hakukoneoptimointi strategian osa. Pelkästään oikein tehdyllä hakusana analyysillä ja hyvällä sisällöllä on mahdollista hankkia tuhansia relevantteja, asiakkaiksi muutettavia lukijoita kuukausittain.

Väärintehtynä avainsana analyysi saattaa tuoda sivulle tuhansia turhanpäiväisiä ilmaisen tavaran perässä olevia renkaanpotkijoita, joilla ei ole liiketoiminnalle mitään arvoa.

Mitä ovat avainsanat?

Hakukoneiden tarkoitus on helpottaa käyttäjää löytämään mahdollisimman relevantti, hakusanaa vastaava verkkosivu.

Googlehaku, kuten ”paras kamera aloittelijalle” muodostuu avainsanoista, joiden avulla google pyrkii löytämään mahdollisimman relevantteja tuloksia.

Optimoimalla tehokkaasti verkkosivustosi avainsanat vastaamaan google haun tarkoitusperää, nostat mahdollisuuksia, että sisältösi näkyy korkeammalla googlen tuloksissa halutuilla avainsanoilla

Miten avainsanat toimivat?

Avainsanojen tarkoitus on yhdistää ihmiset, hakukoneet ja verkkosivut. Eli avainsanojen avulla autat googlea ymmärtämään tarkemmin mistä verkkosivustollasi on kysymys ja kuinka relevanttia sisältösi on käyttäjän hakuun.

Avainsanojen optimointi vaatii yksinkertaisia asioita, kuten mahdollisimman selkeitä verkkosivuja, avainsanan käyttämistä otsikoissa, title tägissä, leipätekstissä ja meta-kuvauksessa.

Googlen hakurobotin vieraillessa sivustollasi, sen täytyy ymmärtää selkeästi mistä sivustollasi on kyse. Googlen ymmärtäessä sisällön, se johtaa siihen, että sivustosi todennäköisesti nousee.

Miksi avainsanat ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnissa

Avainsanat ovat koko hakukoneoptimoinnin ydin, ilman niitä hakukoneet eivät löytäisi relevanttia sisältöä hakijalle eikä verkkosivut voisi kertoa mistä sivulla on kysymys

Toisin sanoen, ilman avainsanoja hakukoneita ei olisi.

Jokainen haku alkaa avainsanalla, joten on tärkeää varmistaa, että sivusi on optimoitu juuri oikeille avainsanoille.

Miten avainsanat kertovat haun tarkoituksesta.

Avainsanat voidaan jakaa yleensä kahteen ryhmään: kaupallinen ja informaatio. Avainsanan tarkoitusperän tunnistat useasti pääavainsanaan liitetystä etu- tai jälkiliitteestä.

Hakijan tarkoitus on todennäköisesti ostaa, jos haku sisältää

  • Tarjous
  • Paras
  • Alennuskoodi

Jos taas avainsanaan on liitetty sanoja kuten:

  • Miten
  • Miksi
  • Arvostelu

Hakija todennäköisesti hakee oppiakseen, jolloin informaatiosisältö voidaan kääntää myynneiksi.

Haun tarkoitusperä tulee pitää mielessä avainsanatutkimusta tehdessä. usein aloitteleva hakukoneoptimoija katsoo vain avainsanojen hakumääriä, miettimättä miten ne vastaavat liiketoiminnan tavoitteita.

Avainsana analyysiä ja optimoitavia avainsanoja etsiessä on välttämätöntä ymmärtää, keitä haun tekijät ovat ja mitä he haullaan etsivät.

Kuinka määrittää avainsanan arvo

Hyvän avainsanan löytäminen vaatii muutakin kuin hakumäärien katsomista. Hakusanan arvoa määritellessä täytyy ottaa huomioon useita eri tekijöitä

Hakusanan arvon arviointi on välttämätöntä oppia, sillä tehdessäsi hakukoneoptimointia, kaikella tuottamallasi sisällöllä ja hankkimallasi linkillä on kustannuksia. Yritykselle on tärkeää, että hakukoneoptimointi maksaa itsensä takaisin ja tuo voittoa.

Tarkastellessasi mitä tahansa avainsanaa, kysy itseltäsi:

  • Sopiiko tämä avainsana sivulleni
  • Vastaako haun tarkoitus yritykseni tavoitteita
  • Pystynkö luomaan tarpeeksi syvällistä sisältöä?
  • Kuinka paljon avainsanalla on kilpailua?
  • Pystyinkö kilpailla muiden kanssa?

Vastaus näihin kaikkiin kysymyksiin tulisi olla myöntävä, muussa tapauksessa älä tuhlaa resurssejasi.

Parhaat avainsanat

Parhaat avainsanat riippuvat yrityksesi liiketoiminnan tavoitteista. Mutta yleisesti ottaen, parhaat avainsanat ovat kysymyspohjaisia.

Kysymyspohjaisia googlehakuja tekevä etsii vastausta spesifiin kysymykseen. Tämän kaltaisilla avainsanoilla on usein vähemmän hakuja, mutta myös vähemmän kilpailua. Usein näille avainsanoille on mahdollista napata ns. googlen Featured snippet

Esimerkkejä kysymyspohjaisista hakusanoista

  • Miten tehdä hakukoneoptimointia
  • kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa
  • Miten hakukoneoptimointi toimii

Toinen hyvä vaihtoehto on ostohalusta indikoivat avainsanat.

Nämä ovat avainsanoja, jotka ilmaisevat hakijan aikomuksesta ostaa jotain. Näillä avainsanoilla on usein paljon hakumääriä sekä kilpailua. Myös linkkien rakentaminen on useasti haastavampaa näille hakusanoille.

Ostohalua indikoivat hakusanat ovat esimerkiksi:

  • Hakukoneoptimointi Helsinki
  • Oneplus 8 arvostelu
  • verkkokauppa alennuskoodi

Hyvä sisältö kattaa molemmat avainsanatyypit.

Vältettävät avainsanat

Jotkut avainsanat tuovat ns. renkaanpotkijoita, eli vääräntyyppistä liikennettä, joka ei vastaa yrityksen tavoitteita tai tuo rahaa.

Vältettävillä avainsanoilla saattaa olla paljon hakuja, mutta ne eivät varsinaisesti liity liiketoimintaasi.

Vältettäviä avainsanoja ovat esimerkiksi

  • Ilmainen hakukoneoptimointi
  • Oneplus 8 ilmainen päivitys
  • Käytetyn puhelimen myynti

Vaikka löytäisitkin hakusanan, jolla ei ole kilpailua, tulisi sitä välttää, jos se ei vastaa liiketoimintasi tavoitteita tai SEO strategiaa.

Vältettäviä avainsanoja ei kuitenkaan kannatta ymmärtää väärin, toisen yritykselle myrkyllinen avainsana saattaa olla toisen liiketoiminnalle aarre.

Vältettävien avainsanojen juju hakukoneoptimoinnissa on se, ettei niiden takia kannata tuhlata aikaa ja rahaa kilpailemalla korkeimmista sijoituksista.

Usein artikkeli, mikä ei vastaa liiketoimintasi tavoitteita, mutta tarjoaa lukijalle hyödyllistä informaatiota saattaa kerätä huomattavasti linkkejä ja nostaa koko sivustosi arvokkuutta googlen silmissä. Bloggaaja saattaa kerätä huonoilla avainsanoilla suurenkin määrän uskollisia seuraajia.

Suosittelen googlettamaan avainsanat ja katsomaan pari ensimmäistä tulosta, näin saat paremman käsityksen mitä ihmiset hakevat avainsanalla. Olisi naurettavaa kirjoittaa Thaimaan matkaopasta ja yrittää tuottaa sisältöä avainsanalle X ja julkaisun jälkeen valkenisikin, että avainsana X  on Helsingissä sijaitseva Thaimaalainen ravintola, jonka verkkosivulla käydään kurkkaamassa päivän ruokalista.

Avainsana analyysin yhteenveto

Isoimpia virheitä hakukoneoptimoinnissa on valita laaja skaala eri alueen avainsanoja, eikä käsitellä niiden aiheita tarpeeksi syvällisesti. Useina avainsanoiksi valitaan myös niitä, jotka eivät vastaa liiketoiminnan tavoitteita.

Tämä johtuu siitä, että monet hakukoneoptimoijat katsovat vain yksittäisen avainsanan hakuvolyymiä, sen sijaan että ajattelisivat koko aihealuetta ja sen yhteistä hakuvolyymiä yhtenä kokonaisuutena.

Jos keskityt aihealueisiin avainsanojen sijaan:

  • Kävijät lukevat muutakin sisältöä sivustolta
  • Hakurobotit selaavat muutakin sisältöä sivustolta
  • Kasvatat aihealueellasi auktoriteettia.
  • Helpompi mahdollisuus saada relevantteja linkkejä

Jos keskityt avainsantutkimukseen vain makrotasolla jäät paljosta paitsi.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO)

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi on aliarvostetuimpia, mutta tärkeimpiä SEO strategian osia. Sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla rakennat pohjan koko SEO strategiallesi. Tämä on usein juuri se puuttuva avain parempiin sijoituksiin.

Sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla on nopeita vaikutuksia hakukonenäkyvyyteen, se on myös ilmaista, helppo toteuttaa ja täysin omassa hallinnassasi.

Monet suuntaavat linkkien rakentamiseen, eivätkä juuri keskity sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin, vaikka sen tulisi olla painopisteenä. On tärkeää rakentaa hyvä pohja ennen kuin aloittaa ulkoisen hakukoneoptimoinnin.

Mitä on sivun sisäinen hakukoneoptimointi

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on prosessi, jossa optimoidaan verkkosivun käytettävyys, sisältö ja tietokoneiden lukema koodikieli. Oikein tehtynä sisäinen hakukoneoptimointi auttaa saamaan paljon parempia sijoituksia hakukoneissa.

On-Page SEO:n prosessi voidaan jakaa kahteen osaan, jotka kummatkin vaikuttavat merkittävästi sivustosi google näkyvyyteen.

  1. Käyttökokemus: Sisällön muotoilu ja lukijaa hyödyttävän, relevantin sisällön näyttäminen
  2. Lähdekoodin optimointi: Varmistaa että sivusi toimii nopeasti ja hakukoneet ymmärtävät sisällön & voivat indeksoida sivun helposti.

Näiden avulla autat hakukoneita ja lukijoita päättelemään, onko sisältö relevanttia, lukemisen arvoista sekä tarpeeksi hyvää korkeilla hakusijoille.

Miksi sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on tärkeää koska se auttaa hakukoneita niiden päätehtävässä, hakujen ja relevantin sisällön yhdistämisessä

Google indeksoi verkkosivustosi etsimällä elementtejä, jotka osoittavat sisältösi sopivuuden, ja hakukoneoptimoinnin tehtävä on varmistaa, että google löytää ne

Paras juttu on-page SEO:ssa on, että sinulla on siihen täysi hallinta. Kaikki mitä sivustollasi on, lähdekoodista laadukkaaseen sisältöön ja sisäiseen linkitykseen on täysin omassa hallinnassasi.

Varmistamalla että sivustosi on parhaassa mahdollisessa kunnossa ennen ulkoiseen hakukoneoptimointiin keskittymistä säästää paljon aikaa sekä rahaa.

Miten sivuston sisäinen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakutuloksiin

Parantaaksesi sivuston sisäistä hakukoneoptimointia, täytyy ymmärtää, että Google punnitsee jatkuvasti sivustosi laatua. Google arvioi sivuston arvon tarkastelemalla elementtejä, kuten otsikoita, leipätekstin pituutta, kuvia, videoita ja linkkejä.

Google haluaa varmistaa, että käyttökokemus on mahdollisimman hyvä. Käyttökokemukseen vaikuttavat mm. sivuston nopeus, rakenne ja artikkelien muotoilu.

Optimoimalla sivun käyttökokemuksen & lähdekoodin, varmistat itsellesi hyvän kilpailuedun ja näet varmasti tuloksia nopeasti.

Sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät tekijät

Kaikki hakukoneoptimointiin liittyvät seikat eivät ole yhdenarvoisia, vaan osalla on huomattavasti muita enemmän painoarvoa Googlen algoritmissa.

Pääset hyvin alkuun keskittymällä aluksi pikkutekijöihin ja myöhemmin korjaamalla pikkutekijöitä. Keskittymällä aluksi alla olevaan 5 seikkaan saat parasta vastinetta käytetylle ajalle.

Aloita sivuston sisäinen hakukoneoptimointi varmistamalla sivun responsiivisuus ja toimivuus puhelimella. Käy sivuston kaikki osat puhelimen kanssa läpi ja korjaa ongelmat.

Sivuston tulisi toimia salamannopeasti kaikilla laitteilla sekä käyttäjillä. Parsi sivustolta sitä hidastavia, turhia elementtejä ja lähdekoodia. Esimerkiksi kuvatiedostot kannattaa pakata pienempään tiedostokokoon ja käyttämättömät skriptit tai WordPress lisäosat poistaa.

Ensisijainen avainsanasi tulisi sijaita otsikon alussa. Sisällytä avainsana myös mahdollisimman ylös leipätekstiin, väliotsikoihin, urliin ja meta-descriptiniin

Varmista että sivuston sisäinen linkitys on kunnossa. Linkitä artikkeleista toisiin relevantteihin sisältöihin. Varmista ettei mikään hyödyllinen sisältö ole ns. ”piilossa” monien klikkauksien takana

Tuota sisältöä, joka on tarpeeksi pitkä käymään valitun aihealueen mahdollisimman syvällisesti läpi. Pyri kirjoittamaan aina vähintään 1 000 sanan artikkeleita, mitä enemmän sen parempi. Älä kuitenkaan täytä kirjoituksia turhanpäiväisellä täytesisällöllä.

Muita tekijöitä sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin

Aseta sivun otsikko H1 tägiin

Google käyttää erityisesti H1 tägiä sivun sisällön määrittelyyn. Käytä siis vain yhtä H1 tagia per sivu tai artikkeli. Avainsana kannattaa myös lisätä otsikon alkuun, näin google saattaa ymmärtää sisällön helpommin.

Käytä myös reilusti h2, h3 jne otsikointia. Nämä helpottavat sekä lukijaa että Googlea.

URL osoite

Pidä URL osoitteet mahdollisimman lyhyinä ja ytimekkäinä, näin sivustosi näyttää siistimmältä. Sisällytä myös avainsana url osoitteeseen, tämä saattaa myös auttaa Googlea ymmärtämään mistä sivulla on kysymys.

Meta Description

Kirjoita jokaiselle sivulle oma metakuvaus, jossa kerrot rehellisesti sivun sisällöstä. Muista lisätä myös avainsanasi metakuvaukseen

Sisällön muotoilu käyttökokemus edellä

Sisältöä tuottaessa kannattaa äidinkielen tuntien oppien sijaan keskittyä tuottamaan helposti luettavaa ja läpi selattavaa sisältöä. Älä siis kirjoita liian pitkiä kappaleita tai valtavaa tekstiseinää.

Lisää sisältöön paljon informatiivisia kuvia, pidä kappaleet lyhyinä, käytä väliotsikoita ja korosta tärkeitä pointteja. Myös lyhyt pohjustus sekä sisällysluettelo on paikallaan.

Lukijan tulisi löytää vastus ongelmaan mahdollisimman nopeasti, mielellään pelkästään silmäilemällä teksti läpi.

Tuplasisältö

Sisältöön saa ja kannattaa ottaa mukaan lainauksia. Suurimman osan tekstistä tulisi kuitenkin olla täysin uniikkia. Google rankaisee tuplasisällöstä, eli älä varasta sisältöä muilta tai käytä samaa artikkelia useassa eri paikassa sivustollasi

Tuplasisältöä saattaa muodostua huomaamattomasti, jos sivustollasi on käytössä esimerkiksi www alidomain päädomainin lisäksi tai http & https, jotka eivät uudelleenohjaa yhdelle sivulle.

Ulkoiset linkit

Linkit muille relevanteille verkkosivuille auttavat Googlea määrittelemään sisältösi arvon, kannattaakin sisällyttää tekstiin linkkejä muille aihealuetta käsitteleville verkkosivuille.

Sitaatit sekä lainaukset auttavat myös lukijaa ja sisältösi vaikuttaa entistä kattavammalta sekä ammattimaiselta.

Sisäiset linkit

Linkkaa myös muihin verkkosivustollasi oleviin relevantteihin kirjoituksiin. Aiheesta enemmän kiinnostunut lukija (sekä googlen hakurobotti) pääsee näin helpommin kulkemaan sivustollasi.

Useasti huomaan suomalaisia sivuja, jotka jättävät kaiken ulkoisen linkityksen pois ja pyrkivät kirjoittamaan ja linkkaamaan sisäisesti laajentavia kirjoituksia, jotka eivät edes liity heidän ydintoimintaansa. Jos lisäinfo ei varsinaisesti liity verkkosivustosi tavoitteisiin, linkkaa itse uuden artikkelin kirjoittamisen sijaan ulkoiseen lähteeseen.

Varmista myös ettei sivustollasi ole rikkinäisiä/toimimattomia linkkejä.

Kuvien ALT tagit.

Kuvien Alt tagit auttavat googlea ymmärtämään paremmin kuvien sisällön. Kirjoita kuvien alt tageihin muutaman sanan mittainen kuvaus, joka käsittelee mistä kuvassa on kysymys. Suosittelen käyttämään tärkeimpiä avainsanoja silloin kun ne liittyvät kuvaan.

HTTPS & sivuston nopeus

2014 Google ilmoitti asettavansa verkkosivut SSL salauksella etusijalle. SSL sertifikaatti on helppo asentaa ja nykyään se löytyykin jo lähes jokaiselta verkkosivulta. Päivitä verkkosivusi HTTPS aikaan.’

Sivuston tulisi myös latautua nopeasti, varmista että käytät tarpeeksi tehokasta palvelinta, etkä halvinta webhotellia.

Verkkosivun käyttökokemuksen parantaminen

Lähtiessä korjaamaan verkkosivuston ongelmia, tulisi käyttökokemuksen olla listan kärkipäässä, Kaikilla googlen hakusijoituksiin vaikuttavilla tekijöillä on sama tavoite: Google haluaa kävijälle paremman käyttökokemuksen.

Google haluaa käyttäjän löytävän Toimivan, helppokäyttöisen ja hakuun relevanttia sisältöä tarjoavan sivuston. Jos sivustosi ei pysty näitä tarjoamaa, voi haaveilun Googlen kärkipaikoista unohtaa.

Tyytyväiset käyttäjät tarkoittaa parempaa sijoittumista, joten mitä nopeampi ja helppokäyttöisempi verkkosivustosi on, sitä tyytyväisempiä lukija sekä google tulevat olemaan.

Vaihe 1: Tee Googlen mobiililaitesoveltuvuustesti

Mobile first ei ole vain väliaikainen websuunnittelun trendi, vaan yksi googlen ohjeistuksita. Google tarkistaa ja indeksoi sivustosi mobiiliversion ennen työpöytäversiota

Tämä tarkoittaa sitä, että mobiiliversiolla on työpöytäversiota enemmän painoarvoa googlen silmissä. Optimoimalla sivustosi mobiiliystävälliseksi saat googlelta enemmän mobiililiikennettä.

Miten saan sivusta mobiiliystävällisen?

Tähän ei ole yhtä helppoa vastausta. Jos sivusi on todella vanha, voidaan se joutua suunnittelemaan kokonaan uudelleen.

Jos kuitenkin käytössä on WordPress, voit helposti vaihtaa responsiiviseen teemaan. Lähes kaikki uudet & suosituimmat WordPress teemat ovat nykyaikana mobiiliystävällisiä.

Vaihe 2: korjaa käyttöliittymän ongelmat

Otan puhelin käteen ja käy koko verkkosivusto läpi. Etsi sivuilta ongelmia kuten kuva ei mahdu verkkosivulle, joku rikkoo verkkosivun, teksti on liian pientä luettavaksi, sivustolla on koko ruudun peittäviä ”pop-uppeja” jne. ongelmia mitkä tekevät sivustosta epämukavan käyttää mobiililaitteella.

Nämä molemmat vaiheet ovat välttämättömiä, sillä ne rakentavat pohjan hakukoneoptimoinnille.

Jos olet jääräpäinen ja keskityt vain sivuston työpöytäversioon, vilkaise Google Analyticsin dataan, ja saatat yllättyä kuinka valtava osa lukijoista surffaa sivustolla mobiililaitteella. Jos sivusto ei toimi hyvin puhelimella, jäät paljosta paitsi.

Mitä on paras sisältö?

Älä lähde arvailemaan mikä sisältö olisi hyvää tai kirjoita sokeasti. Ennen kirjoittamisen aloittamista kannattaa keskittyä siihen, minkä tyyppistä sisältöä kannattaa julkaista.

Kannattaa pitää mielessä, että toiset sisältötyypit ovat huomattavasti parempia kuin toiset.

Ongelman ratkaiseva sisältö

Paras sisältö on auttaa lukijaa löytämään ratkaisun, saavuttamaan tavoitteen tai antaa vastauksia.

Ongelmia ratkaisevaa sisältöä on mukava tuottaa, sillä autat aidosti lukijoita heidän ongelmien kanssa saatat luoda hyvän siteen lukijan kanssa.

Ongelmia ratkaiseva sisältö on

  • helppoa luoda
  • Auttaa aidosti lukijoita
  • Helppo hankkia linkkejä
  • Johtaa myynteihin tai liideihin.

Arvostelut

Toinen loistava sisältötyyppi on arvostelut

Tämä sisältö antaa lukijalle tietoa tuotteesta/palvelusta ja auttaa lukijaa ostopäätöksen kanssa.

Arvostelut ovat kuitenkin harvemmin ikivihreää sisältöä ja tuppaavat vanhenemaan nopeasti. Toisin sanoen arvostelu uudesta Oneplus puhelimesta ei ole ajankohtainen enää seuraavana vuonna.

Ikivihreiden tuotteiden/palveluiden arvostelu tuo pidemmällä matkalla enemmän kävijöitä verkkosivuille, mutta niihin liittyvät avainsanat ovat useimmin paljon kilpaillumpia kuin uusiin tuotteisiin viittaavat avainsanat.

Arvosteluja on

  • Helppo tuottaa
  • Ratkaisee yleensä myös ongelmia
  • Vähemmän kilpailua
  • Voidaan konvertoida liideiksi ja myynneiksi tehokkaasti
  • Vaikeampi rakentaa linkkejä
  • Saattaa vanhentua nopeasti (riippuu tuotteesta)

Listaukset

Listaukset, kuten esimerkiksi ”100 vinkkiä hakukoneoptimointiin” ovat joustavaa sisältöä, jota voidaan toteuttaa monesta eri aiheesta usealle eri tavalla

Ihmiset tykkäävät listoista ja listat ovat juuri sellaista sisältöä, joka auttaa lukijaa, kerää linkkejä sekä jakoja, eli loistavaa sisältöä hakukoneoptimoinnille.

Listasisältö on

  • Helppo tuottaa
  • Auttaa lukijaa
  • Helppo rakentaa linkkejä
  • Voi olla arvostelu & ongelman ratkaisevaa sisältöä
  • Mahdollista toteuttaa useasta eri aiheesta

Lista sisällöstä löytyy tarkat ohjeet kirjoittamassani Tehosivu oppaassa.

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Ulkoisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivuston ulkopuolella tehtävää hakukoneoptimointia, kuten linkkien rakentamista. Useammat tekevät ison virheen ja ryntäävät rakentamaan linkkejä ilman että sivuston sisäinen hakukoneoptimointi olisi kunnossa. Ennen kuin aloitat ulkoisen hakukoneoptimoinnin, varmista että sivustosi on tip-top.

Ulkoiset linkit

Sivustolle ohjaavat, ulkoiset linkit ovat ulkoisen hakukoneoptimoinnin tärkein elementti, linkit toimivat tavallaan ”ääninä”, jolla Google mittaa sivustosi luotettavuutta ja relevanttiutta aiheeseen.

Kaikki linkit eivät ole yhdenarvoisia, linkki googlen mielestä luotettavammalta sivustolta, kuten Yleltä on monin kerroin arvokkaampi kuin linkki täysin tuntemattomasta blogista tai verkkosivusta.

Toisin sanoen, jos sivustollesi osoittaa useilta linkkejä useilta luotettavilta sivustoilta, myös oman sivustosi luotettavuus ja sivustolta lähtevien linkkien arvo nousee.

Dofollow ja Nofollow linkit

Linkittävän sivuston luotettavuuden lisäksi linkin arvoon vaikuttaa sen attribuutti. Linkkiattribuutteja on olemassa 4 erilaista, joista vielä nykyhetkellä Dofollow & nofollow ovat tärkeimmät. 2019 Google julkaisi 2 uutta linkkiattribuuttia, Sponsored ja UGC, joiden vaikutuksista ei vielä tiedetä.

Dofollow: Linkkien oletustyyppi, nostaa sivuston arvoa googlen silmissä sekä hakukonerobotit seuraavat linkkejä

Nofollow: Tälläisen linkin tunnistat lähdekoodiin sijoitetsta rel=”nofollow” attribuutista. Ei nosta sivuston arvoa eikä hakukonerobotit seuraa linkkejä

Sponsored: Tämä linkkiattribuutti on tarkoitettu mainoslinkkien, kuten kaupallisen yhteistyön yhteydessä linkattavaan linkkiin. Vaikutuksista ei vielä tiedetä.

UGC: Attribuutti itse käyttäjän luomalle sisällölle, kuten blogikommenteille tai foorumiviesteihin. Vaikutuksista ei vielä tiedetä.

Linkkien hankkiminen

Hyväkään sisältö ei välttämättä saa ansaitsemaansa sijoitusta Googlen hakutuloksissa, jos kukaan ei siihen linkitä. Pitkällä aikavälillä kestävin strategia on hankkia linkkejä luonnollisesti tuottamalla sisältöä, johon muut mielellään linkittää. Aina sisällön tuotto ei kuitenkaan ole vaihtoehto, varsinkin jos aiheestasi on vaikea kirjoittaa tai se ei kiinnosta monia.

Nopeita tuloksia voidaan saada ostamalla linkkejä Googlen sääntöjen vastaisesti. Tämä on kustannustehokas tapa, mutta väärin tehtynä johtaa helposti rangaistukseen Googlen suunnalta.

Tapoja linkkien hankkimiseen on satoja, alla muutama esimerkki tuomaan ideoita. Suosittelen aluksi hyödyntämään jo olemassa olevia kontakteja.

Miten ikinä päätätkään hankkia linkkejä, älä rakenna niitä kaikkia yhdeltä istumalta, vaan hitaasti ja luonnollisesti. Muista myös varmistaa linkkien rakennustapa, jos ostat hakukoneoptimointia.

Sosiaaliset mediat

Luo verkkosivustollesi profiilit isoimpiin sosiaalisiin medioihin. Nämä ovat useimmiten Nofollow linkkejä, jotka eivät nosta sivustoasi hakutuloksissa, uskomusten mukaan kuitenkin Google luottaa enemmän verkkosivuun, jolla on someprofiilit.

Vinkki: Pinterest yritysprofiilin linkki on Dofollow.

Outreach

Tämä on paras tapa hankkia luonnollisia linkkejä. Outreach kuitenkin vaatii sen, että aiheestasi on paljon kirjoittajia, ja siitä riittää kirjoitettavaa. Kirjoita sisältöä, joka on oikeasti linkittämisen arvoista ja ota yhteyttä muihin verkkosivustoihin, joilla on aiheeseesi liittyvää sisältöä.

Tämä toimii parhaiten, silloin kun sisältösi on oikeasti hyödyllistä ja ei-kaupallista. Jos yrität myydä jotain sisällölläsi tai blogisi on täynnä mainoksia, on linkin saaminen haastavaa.

Vieraskynät

Tuottamalla hyvää sisältöä ja olemalla oman alasi asiantuntija, avaat helpommin mahdollisuuksia päästä kirjoittamaan vieraskirjoituksia toisten blogeihin. Kirjoittamaasi artikkeliin voit helposti upottaa linkin. Muista kuitenkin, ettei kukaan halua vieraskirjoituksia joiden tarkoitus on vain mainostaa sivuasi. Tuota siis laadukkaita vieraskyniä ja pääset varmasti jatkossakin kirjoittamaan muiden blogeihin.

Linkkifarmit ja yksityiset blogiverkot (sääntöjen vastaista)

Linkkifarmit rakennetaan useimmiten ostamalla vanhoja verkkosivustoja tai hankkimalla vanhentuneita verkkotunnuksia, joilla on jo valmiiksi paljon arvokkaita linkkejä ja luotettavuutta Googlen silmissä. Älä siis ihmettele, mikäli joku ruotsalainen mainostoimisto on hankkinut vanhan verkkotunnuksesi ja nyt sieltä löytyy outoja kirjoituksia.

Oikein rakennetulta linkkifarmilta ostettu linkki on useasti parasta vastinetta rahalle. Suomalaiset linkkifarmit ovat useimmiten täysin amatöörimäistä säheltämistä, joista seuraa helposti koko linkkifarmin menettäminen ja rangaistus linkitettäville sivustoille.

Älä osta mitään amatöörien rakentamilta linkkifarmeilta tai googlen ykkössivua lupaavaa, halpaa linkkipakettia.

Keskustelufoorumit

Keskustelufoorumeilta on useasti helppo saada linkki, useimmiten nämä linkit ovat kuitenkin ”nofollow” attribuutilla varustettuja, joten ne eivät nosta sijoitustasi Googlessa. Osallistumalla ja tuomalla sisältöä keskusteluun, voit kuitenkin saada helposti aitoja vierailijoita verkkosivustollesi.

Kaikki vihaavat roskapostittajia, kun kirjoitat keskustelufoorumilla, tuo aina lisäarvoa keskusteluun, pelkkä linkkien kylväminen ei tulisi olla tavoitteesi. Roskapostit poistetaan useasti nopeasti ja roskapostitus saattavat vahingoittaa brändiäsi.

Joistain keskustelufoorumeilta saa sijoituksia nostavia dofollow linkkejä, muista kuitenkin, että Google tunnistaa, että kyseessä on keskustelufoorumi, eikä linkki täten välttämättä ole kovin arvokas.

Ilmaiset työkalut hakukoneoptimointiin

Google keyword planner

Googlen keyhword plannerilla selvität kätevästi ja ilmaiseksi avainsanojen hakumäärät avainsanatutkimusta varten.

Google Analytics

Google analytics antaa reilusti dataa siitä, miten kävijä käyttäytyy verkkosivustollasi. Tämän datan avulla ymmärrät miten jatkokehittää verkkosivustoasi

Google Search Console

Search console antaa dataa googlen hakutuloksista, kuten millä sijalle verkkosivu on milläkin hakusanalla, kuinka monta kertaa sivustosi on näkynyt haussa ja montako kertaa sitä on klikattu. Kätevä työkalu arvioimaan minkälaiseen sisältöön kannattaa panostaa. Täältä näet myös kuka linkkaa sinulle.

Yoast SEO

Jos olet perustanut blogin wordpressin avulla, asenna Yoast SEO plugin nopeampaan hakukoneoptimointiin. Tämän lisäosan avulla sivuille helposti titlet sekä meta descriptionit ja päätät mitkä sivustot näkyy Googlen hakutuloksissa ja mitkä ei. Luo myös sitemapin vanhempiin (<5.5) wordpress versioihin.

Ahrefs

Ahrefs tarjoaa ilman rekisteröitymistä mahdollisuuden kokeilla muutamia työkaluja, joilla esimerkiksi pääset kurkkaamaan kuka linkkaa kilpailijasi sivustolle ja sivustojen arvioidun luotettavuuden. Aloitteleva bloggaaja pääsee pitkälle jo ilmaisilla työkaluilla.

Jätä kommentti