Avainsanatutkimus – Näin valitset oikeat avainsanat

Avainsanatutkimus on esimmäinen ja tärkein askel hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon, mikäli tavoitteenasi on kirjoittaa tekstiä, joka kerää lukijoina orgaanisesti Googlesta.

Oikeintehtynä avainsantutkimus mahdollistaa tuhansien uusien, asiakkaiksi muuttuvien lukijoiden hankkimisen Googlesta kuukausittain täysin orgaanisesti.

Toisaalta väärintehtynä avainsatutkimus saattaa tuoda verkkosivullesi tuhansittain ilmaisten ämpäreiden perässä olevia renkaanpotkijoita, joilla ei ole liiketoiminnallesi mitään arvoa

Tämän oppaana avulla opit, miten valitset juuri oikeat avainsanat

Mikä on avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus (myös hakusanatutkimus tai avainsana-analyysi) on prosessi, jossa kartoitetaan millä hakulausekkeilla potentiaaliset asiakkaat hakevat tietoa/palvelua tai tuotetta hakukoneista.

Tutkimuksessa otetaan selvää mm. haun merkityksestä, kuinka paljon kyseisellä avainsanalla tehdään kuukausittain hakuja ja mikä on hakusanan kilpailutilanne.

Pelkkä olettaminen on harvoin kannattavaa, usein avainsanoja analysoidessa löytää runsaasti uusia mahdollisuuksia ja saatat huomata, että asiakkaasi hakevatkin täysin eri sanoilla mitä olit aluksi ajatellut.

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin tärkein vaihe

Avainsanatutkimus on on jokaise onnistuneen hakusanamainonta kampanjan kulmakivi, olipa sitten kyseessä hakukoneoptimointi (SEO) tai maksettu mainonta (SEM)

Tässä kirjoituksessa pyritään kuitenkin tarkastelemaan avainsanatutkimuksen tärkeyttä hakukoneoptimoinnissa, sillä se on vaihe jolla saat parhaan vastineen käyttämällesi ajalle.

Jos jätät avainsanatutkimuksen tekemättä ja kirjoitat sisältöä jolloin mieleesi tulleella avainsanalla, tuhlaat todennäköisesti vain aikaa ja resursseja. Edes laadukas sivuston sisäinen SEO tai ulkoiset linkit eivät pelasta nosta sivustoasi Googlen kärkeen, jos sisältö on kirjoitettu väärillä avainsanoilla, niin ettei Google sitä ymmmärrä.

Miten avainsanatutkimus kannattaa aloittaa?

Paras tapa tehdä avainsanatutkimus on hankkia sopiva avainsanatyökalu, suositukseni ovat Semrush tai Ahrefs.

Näiden avainsanatyökalujen avulla saat runsaasti tietoa markkinatilanteesta, etsit itsellesi parhaat avainsanat ja pystyt arvioimaan kannattaako lähteä edes mukaan kilpailuun

Mitä ovat avainsanat?

Avainsanat ovat koko hakukoneoptimoinnin ydin, ilman niitä hakukoneet eivät löytäisi relevanttia sisältöä eivätkä verkkosivut voisi kertoa mistä sivulla on kysymys

Toisin sanoen, ilman avainsanoja hakukoneita ei olisi.

Hakukoneiden tarkoitus on helpottaa käyttäjää löytämään mahdollisimman relevantti, hakusanaa vastaava verkkosivu.

Hakulauseke, kuten ”paras kamera aloittelijalle” muodostuu avainsanoista, joiden avulla Google pyrkii löytämään mahdollisimman relevantteja tuloksia.

Optimoimalla tehokkaasti verkkosivustosi avainsanat vastaamaan google haun tarkoitusperää, nostat mahdollisuuksia, että sisältösi näkyy korkeammalla googlen tuloksissa halutuilla avainsanoilla

Miten avainsanat toimivat?

Avainsanojen tarkoitus on yhdistää ihmiset, hakukoneet ja verkkosivut. Eli avainsanojen avulla autat Googlea ymmärtämään tarkemmin mistä verkkosivustollasi on kysymys ja kuinka relevanttia sisältösi on käyttäjän hakuun.

Avainsanojen optimointi vaatii yksinkertaisia asioita, kuten mahdollisimman selkeitä verkkosivuja, avainsanan käyttämistä otsikoissa, title tägissä, leipätekstissä ja meta-kuvauksessa.

Googlen hakurobotin vieraillessa sivustollasi, sen täytyy ymmärtää selkeästi mistä sivustollasi on kyse. Googlen ymmärtäessä sisällön, se johtaa siihen, että sivustosi todennäköisesti nousee.

Miten avainsanat kertovat haun tarkoituksesta.

Avainsanat voidaan jakaa yleensä kahteen ryhmään: kaupallinen ja informatiivinen. Avainsanan tarkoitusperän tunnistat useasti pääavainsanaan liitetystä etu- tai jälkiliitteestä.

Hakijan tarkoitus on todennäköisesti ostaa, jos haku sisältää

  • Tarjous
  • Paras
  • Alennuskoodi

Jos taas avainsanaan on liitetty sanoja kuten:

  • Miten
  • Miksi
  • Arvostelu

Hakija todennäköisesti hakee oppiakseen, jolloin informaatiosisältö voidaan kääntää myynneiksi.

Haun tarkoitusperä tulee pitää mielessä avainsanatutkimusta tehdessä. Usein aloitteleva hakukoneoptimoija katsoo vain avainsanojen hakumääriä, miettimättä miten ne vastaavat liiketoiminnan tavoitteita.

Avainsana analyysiä ja optimoitavia avainsanoja etsiessä on välttämätöntä ymmärtää, keitä haun tekijät ovat ja mitä he haluavat.

Näin määrität avainsanan arvon

Hyvän avainsanan löytäminen vaatii muutakin kuin kuukausittaisen hakuvolyymin katsomista. Hakusanan arvoa määritellessä täytyy ottaa huomioon useita eri tekijöitä.

Hakusanan arvon arviointi on välttämätöntä oppia, sillä tehdessäsi hakukoneoptimointia, kaikella tuottamallasi sisällöllä ja hankkimallasi linkillä on kustannuksia. Yritykselle on tärkeää, että hakukoneoptimointi maksaa itsensä takaisin ja tuo sijoitetulle pääomalle tuottoa..

Tarkastellessasi mitä tahansa avainsanaa, kysy itseltäsi:

  • Sopiiko tämä avainsana sivulleni
  • Vastaako haun tarkoitus yritykseni tavoitteita
  • Pystynkö luomaan tarpeeksi syvällistä sisältöä?
  • Kuinka paljon avainsanalla on kilpailua?
  • Pystyinkö kilpailla muiden kanssa?

Vastaus näihin kaikkiin kysymyksiin tulisi olla myöntävä, muussa tapauksessa älä tuhlaa resurssejasi.

Parhaat avainsanat

Parhaat avainsanat riippuvat yrityksesi liiketoiminnan tavoitteista. Mutta yleisesti ottaen, parhaat avainsanat ovat kysymyspohjaisia.

Kysymyspohjaisia googlehakuja tekevä etsii vastausta spesifiin kysymykseen. Tämän kaltaisilla avainsanoilla on usein vähemmän hakuja, mutta myös vähemmän kilpailua. Usein näille avainsanoille on mahdollista napata ns. googlen Featured snippet

Esimerkkejä kysymyspohjaisista hakusanoista

  • Miten tehdä hakukoneoptimointia
  • kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa
  • Miten hakukoneoptimointi toimii

Toinen hyvä vaihtoehto on ostohalusta indikoivat avainsanat.

Nämä ovat avainsanoja, jotka ilmaisevat hakijan aikomuksesta ostaa jotain. Näillä avainsanoilla on usein paljon hakumääriä sekä kilpailua. Myös linkkien rakentaminen on useasti haastavampaa näille hakusanoille.

Ostohalua indikoivat hakusanat ovat esimerkiksi:

  • Hakukoneoptimointi Helsinki
  • Oneplus 8 arvostelu
  • verkkokauppa alennuskoodi

Hyvä sisältö kattaa molemmat avainsanatyypit.

Vältä näitä avainsanoja!

Jotkut avainsanat tuovat ns. renkaanpotkijoita, eli vääräntyyppistä liikennettä, joka ei vastaa yrityksen tavoitteita tai tuo maksavia asikkaita

Vältettävillä avainsanoilla saattaa olla paljon hakuja, mutta ne eivät varsinaisesti liity liiketoimintaasi.

Vältettäviä avainsanoja ovat esimerkiksi

  • Ilmainen hakukoneoptimointi
  • Oneplus 8 ilmainen päivitys
  • Käytetyn puhelimen myynti (jos siis et myy käytettyjä puhelimia)

Vaikka löytäisitkin hakusanan, jolla ei ole kilpailua, tulisi sitä välttää, jos se ei vastaa liiketoimintasi tavoitteita tai SEO strategiaa.

Vältettäviä avainsanoja ei kuitenkaan kannatta ymmärtää väärin, toisen yritykselle myrkyllinen avainsana saattaa olla toisen liiketoiminnalle aarre.

Vältettävien avainsanojen juju hakukoneoptimoinnissa on se, ettei niiden takia kannata tuhlata aikaa ja rahaa kilpailemalla korkeimmista sijoituksista.

Usein artikkeli, mikä ei vastaa liiketoimintasi tavoitteita, mutta tarjoaa lukijalle hyödyllistä informaatiota saattaa kerätä huomattavasti linkkejä ja nostaa koko sivustosi arvokkuutta googlen silmissä. Bloggaaja saattaa kerätä huonoilla avainsanoilla suurenkin määrän uskollisia seuraajia.

Suosittelen googlettamaan avainsanat ja katsomaan pari ensimmäistä tulosta, näin saat paremman käsityksen mitä ihmiset hakevat avainsanalla.

Olisi naurettavaa kirjoittaa Thaimaan matkaopasta ja yrittää tuottaa sisältöä avainsanalle X ja julkaisun jälkeen valkenisikin, että avainsana X  on Helsingissä sijaitseva Thaimaalainen ravintola, jonka verkkosivulla käydään kurkkaamassa päivän ruokalista.

Avainsanatutkimus yhteenveto

Isoimpia virheitä hakukoneoptimoinnissa on valita laaja skaala eri alueen avainsanoja, eikä käsitellä niiden aiheita tarpeeksi syvällisesti. Useina avainsanoiksi valitaan myös niitä, jotka eivät vastaa liiketoiminnan tavoitteita.

Tämä johtuu siitä, että monet hakukoneoptimoijat katsovat vain yksittäisen avainsanan hakuvolyymiä, sen sijaan että ajattelisivat koko aihealuetta ja sen yhteistä hakuvolyymiä yhtenä kokonaisuutena.

Jos keskityt aihealueisiin avainsanojen sijaan:

  • Kävijät lukevat muutakin sisältöä sivustolta
  • Hakurobotit selaavat muutakin sisältöä sivustolta
  • Kasvatat aihealueellasi auktoriteettia.
  • Helpompi mahdollisuus saada relevantteja linkkejä

Jos keskityt avainsantutkimukseen vain makrotasolla jäät paljosta paitsi.