Hakukoneoptimointi – Kaikenkattava opas 2022

Tämä on ultimaattinen hakukoneoptimointi opas, joka opettaa sinulle, miten voit parantaa verkkosivustosi tai blogisi hakukonenäkyvyyttä ja saada enemmän klikkauksia, lukijoita sekä myyntiä.

Yleisesti uskotaan, että hakukoneoptimointi olisi monimutkaista, tämä ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa pystyy nostamaan verkkosivun sijoitusta Googlen hakutuloksissa tekemällä tietyt asiat oikein.

Tämä hakukoneoptimointi opas sisältää tärkeimmät seikat ja vinkit, joiden avulla onnistut parantamaan sivustosi Google näkyvyyttä.

Haluatko saada asiakkaita ja kauppaa Googlesta täysin orgaanisesti? Voit tehdä sen ilmaiseksi, jos noudatat näitä muutamia yksinkertaisia ohjeita. Jatka lukemista

Sisällysluettelo

  1. Mitä on hakukoneoptimointi?
  2. Sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO)
  3. Ulkoinen hakukoneoptimointi (off-page-SEO)
  4. Ilmaiset työkalut hakukoneoptimointiin

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on pitkä ja moniosainen prosessi, jonka tavoitteena on saada verkkosivulle hakukonenäkyvyyttä halutuilla avainsanoilla.

Yksinkertaisemmin asian voisi muotoilla, että hakukoneoptimointi on sisällön tuottamista, linkkien hankkimista sekä verkkosivun rakentamista kävijä- sekä hakukoneystävälliseksi. Mistään kikkailusta ei lähtökohtaisesti ole kysymys.

Voidaan ajatella, että hakukoneoptimointia tehdään, jotta hakukone ymmärtäisi tarkemmin, mistä verkkosivun sisällössä oikeasti on kysymys.

Jos tavoitteesi on saada sivustosi Googlen kärkeen, siine onnistumista helpottaa mikäli ymmärrät Googlen haluavan tarjota käyttäjälle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

Pohjimmillaan hakukoneoptimointi on hakukoneiden auttamista tarjoamalla käyttäjän hakuaikeeseen liittyvää, laadukasta ja relevanttia sisältöä käyttäjäystävällisellä ja toimivalla verkkosivustolla.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Pyrin selittämään miten hakukoneoptimointi toimii mahdollisimman yksinkertaisesti. Tavallisesti prosessi alkaa oikeiden avainsanojen etsimisestä verkkosivulle. Tämän toimenpiteen nimi on avainsanatutkimus.

Näiden avainsanojen perusteella tuotetaan laadukasta sisältöä, joka toivon mukaan sijoittuu hyvin Googlessa. Pelkkä toivominen ei kuitenkaan aina riitä, vaan avainsanatutkimuksen ja sisällöntuottamisen lisäksi on tehtävä myös muita toimenpiteitä.

Sisältö ja sivuston rakenne täytyy optimoida niin, että Google ymmärtää sen mahdollisimman hyvin. Tämä on yksinkertainen toimenpide, jos avainsanoilla ei ole kilpailua.

Jos halutuilla avainsanoilla on paljon kilpailua, joutuu sisältöä myös mainostamaan muissa kanavissa ja hankkimaan sille linkityksiä muilta, relevanteilta verkkosivustoilta.

Käydään myöhemmin läpi yksityiskohtaisemmin, miten nämä vaiheet voidaan parhaiten toteuttaa.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Yrityksesi sivusto Googlen hakutulosten ykkössijalla on lupa tulostaa fyrkkaa.

Useimmat Google-haut päätyvät siten, että hakija maksaa ongelmansa ratkaisusta. Jos sivustosi on ensimmäinen ratkaisu ongelmaan, hakija todennäköisesti ostaa tuotteen tai palvelun sinulta kilpailijoiden sijaan.

Googlen haku on on todennäköisesti yksi parhaista liikenteenlähteistä, sillä Googlatessa pontentiaalinen asiakas on todennäköisesti jo valmis ostamaan tuotteen tai palvelun.

Käyttäjän hakiessa parasta ”hakukoneoptimointi opasta” tai ”kirjanpitosovellusta”, hän todennäköisesti haluaa oppia aiheesta lisää tai ostaa hakemansa palvelun. Todennäköistä on, että asiakas valitsee jonkin hakutulosten kärkeen sijoittuvista verkkosivustoista.

Hakukoneoptimoinnilla voidaan tehostaa myyntiä, kohottaa brändin luotettavuutta ja kasvattaa yleistä verkkonäkyvyyttä. Panostamlla hakukonenäkyvyyteen, viet saat saat itsellesi enemmän tilaa hakutuloksissa ja pusket kilpailijat alaspäin, varsinkin jos ei eivät ole panostaneet optimointiin.

Milloin hakukoneoptimointi on tarpeellista?

Hakukoneoptimointi on tärkeää silloin kun haluat asiakkaita orgaanisesti Googlesta tai vain nostaa näkyvyyttäsi verkossa.

Hakukoneoptimointia voidaan käyttää myös negatiivisten tulosten piilottamiseen hakutulosten sivulta, esim esimerkiksi jos joku kilpailija on kirjoittanut yrityksestäsi asiattomia kommentteja keskustelufoorumeille ja ne löytyvät nyt hakutulosten seasta yritystä Googlettaessa. Jos tälläiseen on pelko, kannattaa hakukoneoptimointia tehdä ennakoivasti.

Kuinka hakukoneoptimoinnin tuloksia mitataan?

Hakukoneoptimoinnin tuloksia voidaan mitata useilla mittareilla, yrittäjälle tärkein mittari on kuitenkin kasvanut myynti ja optimointiin tehdyn sijoituksen tuotto eli ROI.

Hakukoneoptimoinnin tuloksia ei kannata mitata pelkästään katsomalla orgaanisia kävijöitä Google Analyticsistä, sillä kaikki kävijät eivät ole saman arvoisia. Esimerkiksi keittiötarvikkeiden verkkokauppa voi saada hakukoneoptimoinnilla tuhansia orgaanisia lukijoita julkaisemalla reseptejä, mutta nämä lukijat eivät välttämättä konvertoi tehokkaasti asiakkaiksi.

Pelkillä lukijoilla saatta toki olla arvoa brändin tunnettavuuden kasvattamisessa ja ehkäpä laadukas sisältö lähtee helposti kiertämään somessa.

Orgaanisten kävijöiden mittamiseen hyviä työkaluja ovat Google Search Console ja Google Analytics

Voidaanko hakukoneoptimointi tehdä ilmaiseksi?

Tämä hakukoneoptimointi opas auttaa sinua tekemään hakukoneoptimoinnin itse, se vaatii kuitenkin aikaa ja vaivaa. Suosittelen panostamaan rahallisesti sopiviin SEO työkaluihin, joka säästää varmasti aikaa, hermoja ja takaa pienemmällä vaivalla paremmat tulokset.

Jos taas mietit, mikä on hakukoneoptimoinnin hinta, se riippuu useasta seikasta. Jos ostat sitä palveluna, maksetaan hakukoneoptimoinnista noin. 60-200€ tunnilta. Hinta ei kuitenkaan ole oleellinen tekijä, vaan se mitä tuottoa sijoituksellesi saat. Halpa saattaa kuulostaa hyvältä, mutta kalliimmalla todennäköisesti saat parempia tuloksia ja tuottoa.

Hakukoneoptimointi sanastoa

hakukoneoptimoinnissa käytetään runsaasti seuraavia termejä, tulet varmasti törmäämään näihin myös jatkossa.

Hakukoneoptimointi: (Eli SEO tai search engine optimization) tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritetään saada verkkosivu nousemaan hakutuloksissa. Suomessa yleisesti kyseessä on Google optimointi, sillä muut hakukoneet eivät ole varsin suosittuja.

Title: <title> tagi on sivuston tärkein otsikko, joka näkyy hakukoneen hakutuloksissa. Suositeltu pituus 50-60 merkkiä. Tärkein avainsana kannattaa sijoittaa otsikon alkuun

Meta description: Meta-kuvaus näkyy hakukoneen hakutuloksissa näkyvä lyhyt kuvaus sivusi sisällöstä. Kirjoita myyvä, mutta rehellinen teksti sisällöstä. Pidä teksti alle 160 merkin mittaisena.

Otsikot H1, H2, H3: Muista pitää vain yksi pääotsikko (h1) jokaisella sivulla. Sisällytä tärkein avainsana.

ALT Tagi: kertoo hakukoneille mitä kuva sisältää. Kirjoita lyhyt kuvaus kuvasta, avainsana kannattaa sisällyttää.

Featured snippet: Lyhyt sivustolta kerätty tekstikatkelma, joka vastaa nopeasti hakijan kysymykseen. Nousee googlen hakutulosten yläpuolelle.

Hakukoneoptimoinnin osa-alueet

Hakukoneoptimointi jaetaan usein muutamaan eri osa-alueeseen. Tässä kappaleessa perehdytään tarkemmin tärkeimpiin niistä.

Yksinkertaisesti hakukoneoptimoinnin osa-alueet voidaan jakaa seuraavasti:

  1. Sisäinen hakukoneoptimointi: Luo hyvä rakenne verkkosivustolle
  2. Avainsanatutkimus+Sisällöntuotanto: Luo laadukasta sisältöä avainsanatutkimuksen pohjalta
  3. Ulkoinen hakukoneoptimointi: Nosta sivustosi tunnettavuutta ja hanki relevantteja linkityksiä

Monet ajattelevat usein että hakukoneoptimointi on rakettitiedettä. Näin ei ole, vaan kiitettäviin tuloksiin riittää usein se, että perusasiat ovat tehty oikein. Vankka SEO strategia perustuukin yllämainittuihin 3 osa-alueeseen.

Jos hallitset kaikki 3 osa-aluetta, takaan, että saat varmasti tuloksia. Tässä vielä Googlen hakutuloksissa menestyvien sivustojen salaisuus: Hakukoneoptimointi kannattaa pitää yksinkertaisena.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO)

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on aliarvostettu, mutta merkittävä luonnollisiin hakutuloksiin vaikuttava tekijä. Sen avulla rakennetaan pohja koko sivuston hakukoneoptimointistrategialle.

Monilla tämä on juuri se puuttuva palanen parempiin hakusijoihin.

Sisäisellä optimoinnilla on nopeita vaikutuksia hakukonenäkyvyyteen, se on myös ilmaista, helppo toteuttaa ja täysin omassa hallinnassasi.

Monet keskittyvät liikaa ulkoiseen optimointiin, eivätkä juuri ajattele sivuston sisäistä optimointia, vaikka juuri sen tulisi olla painopisteenä.

Hyvän pohjan rakentaminen on välttämätöntä ennen ulkoisen optimoinnin aloittamista, mikäli haluat saada parhaat mahdolliset tulokset.

Mitä on sisäinen hakukoneoptimointi?

Sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO) on prosessi, jossa muutoksia tehdään sivuston sisällä. Tässä prosessissa optimoidaan verkkosivun käytettävyys, sisältö ja tietokoneiden lukema koodikieli. Oikein tehtynä se auttaa saamaan paljon parempia sijoituksia hakukoneiden tuloksissa.

Sisäisen hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä tehtäviä on auttaa hakukoneita ja lukijoita päättelemään, onko sisältö relevanttia, lukemisen arvoista sekä tarpeeksi laadukasta korkeilla hakusijoille.

Yleisesti sisäinen optimointi jaetaan kahteen kategoriaan, jotka kummatkin vaikuttavat merkittävästi näkyvyyteen hakutuloksissa.

1. Käyttökokemus

Sivuton käyttökokekemus ei ole tärkeää ainoastana lukijoiden kannalta, vaan myös hakukoneet arvostavat sitä.

Alueena käyttökokemuksen optimointi on laaja, se pitää sisällään niin artikkeleiden luettavuuden ja sivuston sisällön optimoinnin, kuin käyttäjän navigoinnin sivustolla.

Vaikka alue on laaja, ei sitä kannata yliajatella. Pyri tekemään sivustostasi sellainen, että sitä on helppo käyttää.

2. Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi auttaa hakukoneen hakurobottia ymmärtämään sivuston sisällön paremmin ja nopeuttaa sivuston indeksointia hakukoneissa.

Tekninen hakukoneoptimointi sisältää esimerkiksi sivuston nopeuden (palvelimen) optimointia, lähdekoodin muokkaamista tai vaikkapa SSL sertifikaatin asentamisen.

Monesti WordPress on hyvä valinta teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta, se on valmiiksi suunniteltu teknisen optimoinnin kannalta sekä WordPressiin saa useita lisäosia, jotka nopeauttavat sivustoa.

Miksi sisäinen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Sisäinen hakukoneoptimointi on tärkeää koska se auttaa hakukoneita niiden päätehtävässä, hakujen ja relevantin sisällön yhdistämisessä.

Google indeksoi verkkosivustosi etsimällä elementtejä, jotka osoittavat sisältösi sopivuuden, ja hakukoneoptimoinnin tehtävä on varmistaa, että hakukone löytää ne.

Paras juttu on-page SEO:ssa on, että sinulla on siihen täysi hallinta. Kaikki mitä sivustollasi on, lähdekoodista laadukkaaseen sisältöön ja sisäiseen linkitykseen on täysin omassa hallinnassasi.

Varmistamalla että sivustosi on parhaassa mahdollisessa kunnossa ennen ulkoiseen hakukoneoptimointiin keskittymistä säästää paljon aikaa sekä rahaa.

Miten sivuston sisäinen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakutuloksiin

Parantaaksesi sivuston sisäistä hakukoneoptimointia, täytyy ymmärtää, että hakukoneet punnitsee jatkuvasti sivustosi laatua. Google arvioi sivuston arvon tarkastelemalla elementtejä, kuten otsikoita, leipätekstin pituutta, kuvia, videoita ja linkkejä.

Google haluaa varmistaa, että käyttökokemus on mahdollisimman hyvä. Käyttökokemukseen vaikuttavat mm. sivuston nopeus, rakenne ja artikkelien muotoilu.

Optimoimalla sivun käyttökokemuksen & lähdekoodin, varmistat itsellesi hyvän kilpailuedun ja näet varmasti tuloksia nopeasti.

Sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät tekijät

Kaikki hakukoneoptimointiin liittyvät seikat eivät ole yhdenarvoisia, vaan osalla on huomattavasti muita enemmän painoarvoa hakukoneiden algoritmissa.

Pääset hyvin alkuun keskittymällä aluksi isoihin ongelmiin ja myöhemmin korjaamalla pikkutekijöitä. Keskittymällä aluksi alla olevaan 5 seikkaan saat parasta vastinetta käytetylle ajalle.

Aloita sisäinen hakukoneoptimointi varmistamalla sivun responsiivisuus ja toimivuus puhelimella. Käy sivuston kaikki osat puhelimen kanssa läpi ja korjaa ongelmat.

Sivuston tulisi toimia salamannopeasti kaikilla laitteilla sekä käyttäjillä. Parsi sivustolta sitä hidastavia, turhia elementtejä ja lähdekoodia. Esimerkiksi kuvatiedostot kannattaa pakata pienempään tiedostokokoon ja käyttämättömät skriptit tai WordPress lisäosat poistaa.

Ensisijainen avainsanasi tulisi sijaita otsikon alussa. Sisällytä avainsana myös mahdollisimman ylös leipätekstiin, väliotsikoihin, urliin ja meta-descriptiniin

Varmista että sivuston sisäinen linkitys on kunnossa. Linkitä artikkeleista toisiin relevantteihin sisältöihin. Varmista ettei mikään hyödyllinen sisältö ole ns. ”piilossa” monien klikkauksien takana

Tuota sisältöä, joka on tarpeeksi pitkä käymään valitun aihealueen mahdollisimman syvällisesti läpi. Pyri kirjoittamaan aina vähintään 1 000 sanan artikkeleita, mitä enemmän sen parempi. Älä kuitenkaan täytä kirjoituksia turhanpäiväisellä täytesisällöllä.

Muita tärkeitä sisäisen optimoinnin seikkoja

Tässä listaus tärkeimmistä tekijöistä, jotka kannattaa ottaa huomioon kun suunnittelet sivuston sisäistä hakukoneoptimointia

Sivun otsikko – H1 tagi

Google käyttää erityisesti H1 tagia sisällön määrittelyyn. Artikkelin tai sivun otsikko tulisi olla H1 tagi ja sen tulisi esiintyä jokaisella sivulla vain kerran. Avainsana kannattaa myös lisätä sivun otsikon alkuun, näin google saattaa ymmärtää sisällön helpommin.

Käytä myös reilusti h2, h3 jne otsikointia. Nämä helpottavat sekä lukijaa että Googlea.

URL osoite

Pidä URL osoitteet mahdollisimman lyhyinä ja ytimekkäinä, näin sivustosi näyttää siistimmältä. Sisällytä myös avainsana url osoitteeseen, tämä saattaa myös auttaa Googlea ymmärtämään mistä sivulla on kysymys.

Meta kuvaus (Meta Description)
Meta kuvaus
Yoast kutsuu metakuvausta meta selostukseski

Jokaisella sivuston sivulla ja artikkelilla tulisi olla oma ja uniikki meta kuvaus (Meta description) joka kuvaa rehellisesti artikkelin tai sivun sisältää. Hakukone näyttää hakutuloksissa tämän tekstin.

Metakuvaus ei suoraan vaikuta hakutuloksiin, vaikka siihen avainsana kannattaakin sisällyttää. Erityisesti laadukas meta kuvaus auttaa sivuasi erottumaan luonnollisissa hakutuloksissa ja mahdollisesti keräämään enemmän klikkauksia.

Sisällön muotoilu käyttökokemus edellä

Sisältö kannattaa kirjoittaa toimivaksi todetuilla formaateilla, kiinnittäen huomiota erityisesti käyttökokemukseeen.

Hyvä sisältö on helposti luettavaa ja vastaukset tulisi löytää helposti myös silmäilemällä. Älä kirjoita pitkiä tekstiseiniä vaan pilko sisältö paloiksi

Lisää sisältöön paljon informatiivisia kuvia, pidä kappaleet lyhyinä, käytä väliotsikoita ja korosta tärkeitä pointteja. Myös lyhyt pohjustus sekä sisällysluettelo on paikallaan.

Lukijan tulisi löytää vastus ongelmaan mahdollisimman nopeasti, mielellään pelkästään silmäilemällä tekstin läpi.

Tuplasisältö

Sisältöön saa ja kannattaa ottaa mukaan lainauksia. Suurimman osan tekstistä tulisi kuitenkin olla täysin uniikkia. Google rankaisee tuplasisällöstä, eli älä varasta sisältöä muilta tai käytä samaa artikkelia useassa eri paikassa sivustollasi

Tuplasisältöä saattaa muodostua huomaamattomasti, jos sivustollasi on käytössä esimerkiksi www alidomain päädomainin lisäksi tai http & https, jotka eivät uudelleenohjaa yhdelle sivulle.

Ulospäin osoittavat linkit

Linkit muille relevanteille verkkosivuille auttavat Googlea määrittelemään sisältösi arvon, kannattaakin sisällyttää tekstiin linkkejä muille aihealuetta käsitteleville verkkosivuille.

Sitaatit, lainaukset tai muu linkitys auttaa myös lukijaa ja sisältösi vaikuttaa entistä kattavammalta sekä ammattimaiselta.

Sisäiset linkit

Linkkaa myös muihin verkkosivustollasi oleviin relevantteihin kirjoituksiin. Aiheesta enemmän kiinnostunut lukija (sekä googlen hakurobotti) pääsee näin helpommin kulkemaan sivustollasi.

Useasti huomaan suomalaisia sivuja, jotka jättävät kaiken ulkoisen linkityksen pois ja pyrkivät kirjoittamaan ja linkkaamaan sisäisesti laajentavia kirjoituksia, jotka eivät edes liity heidän ydintoimintaansa. Jos lisäinfo ei varsinaisesti liity verkkosivustosi tavoitteisiin, linkkaa itse uuden artikkelin kirjoittamisen sijaan ulkoiseen lähteeseen.

Varmista myös ettei sivustollasi ole rikkinäisiä/toimimattomia linkkejä.

Kuvien alt tekstit (alt tag)

Kuvan alt teksti auttavat googlea ymmärtämään paremmin kuvan sisällön. Kuvien alt tekstit tulisivat sisältää muutaman sanan mittaisen kuvauksen siitä, mistä kuvassa on kymys.

Yksi vanha kikka on sisällyttää artikkelille tärkeimpiä avainsanoja alt teksteihin.

HTTPS & sivuston nopeus

2014 Google ilmoitti asettavansa verkkosivut SSL salauksella etusijalle. SSL sertifikaatti on helppo asentaa ja nykyään se löytyykin jo lähes jokaiselta verkkosivulta. Päivitä verkkosivusi HTTPS aikaan.

Sivuston tulisi myös latautua nopeasti, varmista että käytät tarpeeksi tehokasta palvelinta, etkä halvinta webhotellia.

Verkkosivun käyttökokemuksen parantaminen

Lähtiessä korjaamaan verkkosivuston ongelmia, tulisi käyttökokemuksen olla listan kärkipäässä, Kaikilla hakukoneiden hakusijoituksiin vaikuttavilla tekijöillä on sama tavoite: Google haluaa kävijälle paremman käyttökokemuksen.

Google haluaa käyttäjän löytävän Toimivan, helppokäyttöisen ja hakuun relevanttia sisältöä tarjoavan sivuston. Jos sivustosi ei pysty näitä tarjoamaa, voi haaveilun hakukoneen kärkipaikoista unohtaa.

Tyytyväiset käyttäjät tarkoittaa parempaa sijoittumista, joten mitä nopeampi ja helppokäyttöisempi verkkosivustosi on, sitä tyytyväisempiä lukija sekä google tulevat olemaan.

Vaihe 1: Tee Googlen mobiililaitesoveltuvuustesti

Mobile first ei ole vain väliaikainen websuunnittelun trendi, vaan yksi googlen ohjeistuksista. Google tarkistaa ja indeksoi sivustosi mobiiliversion ennen työpöytäversiota

Tämä tarkoittaa sitä, että mobiiliversiolla on työpöytäversiota enemmän painoarvoa googlen silmissä. Optimoimalla sivustosi mobiiliystävälliseksi saat googlelta enemmän mobiililiikennettä.

Miten saan sivusta mobiiliystävällisen?

Tähän ei ole yhtä helppoa vastausta. Jos sivusi on todella vanha, voidaan se joutua suunnittelemaan kokonaan uudelleen.

Jos kuitenkin käytössä on WordPress, voit helposti vaihtaa responsiiviseen teemaan. Lähes kaikki uudet & suosituimmat WordPress teemat ovat nykyaikana mobiiliystävällisiä.

Vaihe 2: korjaa käyttöliittymän ongelmat

Otan puhelin käteen ja käy koko verkkosivusto läpi. Etsi sivuilta ongelmia kuten kuva ei mahdu verkkosivulle, joku rikkoo verkkosivun, teksti on liian pientä luettavaksi, sivustolla on koko ruudun peittäviä ”pop-uppeja” jne. ongelmia mitkä tekevät sivustosta epämukavan käyttää mobiililaitteella.

Nämä molemmat vaiheet ovat välttämättömiä, sillä ne rakentavat pohjan hakukoneoptimoinnille.

Jos olet jääräpäinen ja keskityt vain sivuston työpöytäversioon, vilkaise Google Analyticsin dataan, ja saatat yllättyä kuinka valtava osa lukijoista surffaa sivustolla mobiililaitteella. Jos sivusto ei toimi hyvin puhelimella, jäät paljosta paitsi.

Sisällön tuotanto ja optimointi

Joskus saatetaan väittää, että laadukas sisältö on parasta hakukoneoptimointia ja vaikka tämä ei täysin pidäkkään paikkaansa, on sisällön tuottaminen iso osa hakukoneoptimoinnista.

Hakukoneoptimoidun sisällön tuotanto aloitetaan etsimällä hakusanoja, joilta löytyy jo valmiiksi hakuvolyymiä, tämän jälkeen valittujen hakusanojen pohjalta kirjoitetaan artikkeli ja lopuksi lopuksi panostetaan sisällön hakukoneoptimointiin.

Hakusanojen valitseminen

Hakusanojen analysointi

Ennen sisällön tuottamista tulee sille valita sopivat hakusanat. Tähän prosessiin hyvä työkalu on esimerkiksi Semrush tai Ahrefs.

Ensisijaisen tärkeää on valita sellaisia hakusanoja, joita maksavat asiakkaat todennäköisesti käyttävät. Esimerkiksi Tuusulassa toimivan kirjanpitäjän kannattaa pyrkiä optimoimaan sivustonsa hakusanalla ”kirjanpitäjä Tuusula” sen sijaan, että pyrkisi kilpailemaan suuremman hakuvolyymin ”kirjanpitäjä” hakusanalla.

Sisällön tuottaminen

Edellisessä vaiheessa valittujen hakusanojen pohjalta pyritään tuottamaan hakukoneoptimoitu artikkeli. Hyvä käytäntö on pyrkiä kirjoittamaan vähintään 500 sanainen, mieluusti reilusti yli 1 000 sanaa pitkä, aihealueen kattavasti läpi käyvä artikkeli.

Moni (minä mukaanlukien) tekee sisällöntuottamisessa usein sen virheen, että sisältöä kirjoitetaan hakukoneille, ei lukijoille. Pyri siis kirjoittamaan lukijaa ajatellen.

Itse mahdollisuuksien mukaan pyrin kirjoittamaan aluksi ”nopean ja likaisen” artikkelin, jota päivitän kun se saa jotain osviittaa sen mahdollisuuksista hakukoneissa. Tämä on aika laiska tapa, eikä sovellu esimerkiksi blogiin, jossa on säännöllisesti lukijoita.

Sisällön optimointi

Sisällön optimointi on hakukoneoptimoinnin vaihe, jossa sisältöä, kuten artikkeleja (uutta tai vanhaa) pyritään muokkaamaan hakukoneystävällisiseksi, esimerkiksi lisäämällä tekstejä tai muuttamalla hakusanoja niiden synonyymeiksi.

Kun edellisessä vaiheessa tuotettu artikkeli on ollut ”livenä” jonkin aikaa, saat siitä hakudataa mm. Google Search Consolen avulla.

Google search consolen data voi esimerkiksi osoittaa, että artikkeli nousee hakutuloksissa hakusanoilla, joita et välttämättä aluksi edes odottanut. Tällöin artikkelia kannattaa pidentää kattavammaksi näillä hakusanoilla, jotta se saa vielä enemmän lukijoita hakukoneista.

Välillä voi olla myös tilanteita, jossa artikkelin sijoitus hakutuloksissa ei nouse millään, tällöin koko sisällön optimointi on paikallaan. Tarkastele esimerkiksi väliotsikoita, onko artikkelissa irrelevanttia sisältöä tai onko jotain hakusanaa lisätty artikkeliin liian monta kertaa.

Ulkoinen hakukoneoptimointi (Off-page-SEO)

Ulkoinen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston ulkopuolella tehtäviä toimenpiteitä, joiden tarkoitus on kohottaa verkkosivun sijaintia hakutuloksissa.

Toimenpiteet kuten linkkien rakentaminen sekä sisällön mainostaminen ovat näistä tyypillisempiä, mutta näiden lisäksi mm. brändin rakentaminen, sisältömarkkinointi ja jopa sosiaalinen media voivat olla tärkeä osa kattavaa off-page-SEO strategiaa.

Esimerkiksi vieraskirjoitusten tuottaminen kumppaneiden blogeihin tai sivustosi ”spämmääminen” voidaan luokitella ulkoiseksi hakukoneoptimoinniksi.

Ulkoinen optimointi on se vaihe, mikä todennäköisesti vaikuttaa kaikista eniten sivustosi sijoitukseen hakutuloksissa. Mutta vain, jos sivustosi sisäinen hakukoneoptimointi on kunnossa.

Yleinen virhe on aloittaa linkkien rakentaminen, ennen kuin perusasiat on kunnossa. Tällä tavalla usein saadaankin jonkinlaisia tuloksia, mutta ei niin hyviä, kuin silloin jos sivuston ”perusta” olisi kunnossa.

Linkkien rakentaminen

Ulkoisen hakukoneoptimoinnin tärkein elementti on linkkien rakentaminen. hakukoneet tulkitsevat linkit tavallaan ”ääniniä” tai suosituksina, joita Google käyttää mittarina arvioidessaan sivun luotettavuutta sekä relevanttiutta.

Linkit tai niiden antamat ”äänet” eivät kuitenkaan ole yhdenarvoisia. Googlen mittarilla linkki luotettavammalta sivustolta (kuten Yle.fi) saa huomattavasti enemmän painoarvoa kuin satunnaiselta verkkosivulta tai blogista.

Sivustojen luotettavuus arvioidaan sille osoittavien linkkien arvolla. Toisin sanoen, jos sivustollesi soittaa useita linkkejä luotettavilta sivustoilta, myös oman sivustosi arvo ja luotettavuus kasvaa Googlen silmissä.

Äänten ja luottamusten lisäksi linkit toimivat myös johtolankoina hakukoneille, ne auttavat hakukoneita löytämään uutta sisältöä ja ilman niitä hakukoneet eivät toimisi.

Linkkejä rakentaessa tulisi ehdottomasti panostaa niiden laatuun ja relevanttiuteen, eikä suinkaan määrään. Linkkejä tulisi myös rakentaa hitaasti ajan kanssa, eikä siten, että kaikki linkit rakennetaan yhdessä illassa.

Tämän lisäksi linkit voidaan jakaa kahteen (tai neljään) kategoriaan:

Dofollow ja Nofollow linkit

Linkittävän sivuston luotettavuuden lisäksi linkin arvoon vaikuttaa sen attribuutti. Linkkiattribuutteja on olemassa 4 erilaista, joista vielä nykyhetkellä Dofollow & nofollow ovat tärkeimmät.

Vuonna 2019 Google julkaisi 2 uutta linkkiattribuuttia, Sponsored ja UGC, joiden vaikutuksista ei vielä tiedetä.

Dofollow: Linkkien oletustyyppi, nostaa sivuston arvoa googlen silmissä sekä hakukonerobotit seuraavat linkkejä

Nofollow: Tälläisen linkin tunnistat lähdekoodiin sijoitetsta rel=”nofollow” attribuutista. Ei nosta sivuston arvoa eikä hakukonerobotit seuraa linkkejä

Sponsored: Tämä linkkiattribuutti on tarkoitettu mainoslinkkien, kuten kaupallisen yhteistyön yhteydessä linkattavaan linkkiin. Vaikutuksista ei vielä tiedetä.

UGC: Attribuutti itse käyttäjän luomalle sisällölle, kuten blogikommenteille tai foorumiviesteihin. Vaikutuksista ei vielä tiedetä.

Työkalut hakukoneoptimointiin

Työkalut tekevät hakukoneoptimoinnista huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa. Tässä muutama suositeltava.

Google keyword planner

Googlen adsin Keyword Planner on näppärä työkalu, joka antaa lisää tietoa avainsanojen hakuvolyymista. Sen lisäksi Keyword Planner osaa välillä suositella hyviä relevantteja avainsanoja.

Vakvassa hakukoneoptimoinnissa tämä on kuitenkin varsin tehoton työkalu. Omien kokemusten perusteella Ahrefs & Semrush osaavat ehdottaa huomattavasti paremmin relevantteja avainsanoja.

Google Search Console

Search console antaa dataa googlen hakutuloksista, kuten mikä on sijoitus hakutuloksissa valitulla hakusanalla, kuinka monta kertaa sivustosi on näkynyt hakutulosten seassa ja montako kertaa sitä on klikattu. Kätevä työkalu arvioimaan minkälaiseen sisältöön kannattaa panostaa. Täältä näet myös kuka linkkaa sinulle.

Yoast SEO tai RankMath

Yoast sekä RankMath ovat näppäriä WordPress hakukoneoptimointi lisäosia, joilla pystyt helpommin hallitsemaan sivuston hakukoneoptimointiin tarvittavia ominaisuuksia. Näiden avulla luot mm. Title sekä Meta Description elementit, Scheman sekä Sitemapin. Pystyt myös määrittämään näkyykö jokin tietty artikkeli hakukoneille vai ei.

Yleinen harhaluulo on, että pelkästään jomman kumman lisäosan asentaminen hoitaa hakukoneoptimoinnin puolesta. Näin ei ole, nämä työkalut eivät hoida hakukoneoptimointia puolestasi, vaan toimivat apukäsinä

Google Analytics

Google analytics kertoo miten vierailijat käyttäytyvät sisvustollasi. Analytics ei suoraan kerro, paljonko sivustollasi on hakukonenäkyvyyttä, vaan sen tarjoama data auttaa tekemään järkevämpiä päätöksiä siitä, miten sivua ja sisältöä kannattaa jatkokehittää.

Ahrefs & Semrush

Näiden työkalujen avulla selvität parhaat hakusanat sekä vakoilet millä hakusanoilla kilpailijasi löytyy hakukoneista. Näiden työkalujen avulla hakukoneoptimoinnissa menee huomattavasti vähemmän aikaa, kun ne analysoivat hakutuloksia puolestasi.

Vaikka kummallakin työkalulla on varsin kova hintalappu, täytyy muistaa, ettei ne tee hakukoneoptimointia puolestasi.

Omien kokemusten perusteella Ahrefs ja semrush ovat myös ainoat oikeasti hyvää dataa suomesta tarjoavat hakukoneoptimointiin tarkoitetut työkalut. Muut työkalut analysoivat hakusanojen hakumääriä ja hakutuloksia huomattavasti huonommin.

Ahrefs tarjoaa myös ilman rekisteröitymistä ilmaiseksi dataa linkeistä sekä suosittelee avainsanoja. Ilmainen versio on huomattavasti parempi kuin esim Google Keyword planner.

Kummallakin on myös blogi, josta löytyy runsaasti ajankohtaista tietoa hakukoneoptimoinnista.