Hakukoneoptimointi – Kaikenkattava opas 2021

Tämä on ultimaattinen hakukoneoptimointi opas, joka opettaa sinulle, miten voit parantaa verkkosivustosi tai blogisi hakukonenäkyvyyttä ja saada enemmän klikkauksia, lukijoita sekä myyntiä.

Yleisesti uskotaan, että hakukoneoptimointi olisi monimutkaista, tämä ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa pystyy nostamaan verkkosivun sijoitusta Googlen hakutuloksissa tekemällä tietyt asiat oikein.

Tämä hakukoneoptimointi opas sisältää tärkeimmät seikat ja vinkit, joiden avulla onnistut parantamaan sivustosi Google näkyvyyttä.

Haluatko saada asiakkaita ja kauppaa Googlesta täysin orgaanisesti? Voit tehdä sen ilmaiseksi, jos noudatat näitä muutamia yksinkertaisia ohjeita. Jatka lukemista

Sisällysluettelo

  1. Mitä on hakukoneoptimointi?
  2. Sivun sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO)
  3. Ulkoinen hakukoneoptimointi (off-page-SEO)
  4. Ilmaiset työkalut hakukoneoptimointiin

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi (SEO) on pitkä ja moniosainen prosessi, jonka tavoitteena on saada verkkosivulle näkyvyyttä hakukoneissa halutuilla avainsanoilla.

Yksinkertaisemmin asian voisi muotoilla, että hakukoneoptimointi on sisällön tuottamista, linkkien hankkimista sekä verkkosivun rakentamista kävijä- sekä hakukoneystävälliseksi. Mistään kikkailusta ei lähtökohtaisesti ole kysymys.

Voidaan ajatella, että hakukoneoptimointia tehdään, jotta Google ymmärtäisi tarkemmin, mistä verkkosivun sisällössä oikeasti on kysymys.

Jos tavoitteesi on saada sivustosi Googlen kärkeen, siine onnistumista helpottaa mikäli ymmärrät Googlen haluavan tarjota käyttäjälle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

Pohjimmillaan hakukoneoptimointi on siis Googlen auttamista tarjoamalla käyttäjän hakuaikeeseen liittyvää, laadukasta ja relevanttia sisältöä käyttäjäystävällisellä ja toimivalla verkkosivustolla.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Pyrin selittämään miten hakukoneoptimointi toimii mahdollisimman yksinkertaisesti. Tavallisesti prosessi alkaa oikeiden avainsanojen etsimisestä verkkosivulle. Tämän toimenpiteen nimi on avainsanatutkimus.

Näiden avainsanojen perusteella tuotetaan laadukasta sisältöä, joka toivon mukaan sijoittuu hyvin Googlessa. Pelkkä toivominen ei kuitenkaan aina riitä, vaan avainsanatutkimuksen ja sisällöntuottamisen lisäksi on tehtävä myös muita toimenpiteitä.

Sisältö ja sivuston rakenne täytyy optimoida niin, että Google ymmärtää sen mahdollisimman hyvin. Tämä on yksinkertainen toimenpide, jos avainsanoilla ei ole kilpailua.

Jos halutuilla avainsanoilla on paljon kilpailua, joutuu sisältöä myös mainostamaan muissa kanavissa ja hankkimaan sille linkityksiä muilta, relevanteilta verkkosivustoilta.

Käydään myöhemmin läpi yksityiskohtaisemmin, miten nämä vaiheet voidaan parhaiten toteuttaa.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Googlen haku on on todennäköisesti yksi parhaista liikenteenlähteistä, sillä Googlatessa pontentiaalinen asiakas on todennäköisesti jo valmis ostamaan tuotteen tai palvelun.

Käyttäjän hakiessa parasta ”hakukoneoptimointi opasta” tai ”kirjanpitosovellusta”, hän todennäköisesti haluaa oppia aiheesta lisää tai ostaa hakemansa palvelun. Todennäköistä on, että asiakas valitsee jonkin Googlen kärkeen sijoittuvista verkkosivustoista.

Hakukoneoptimointi soveltuu myynnin tehostamisen lisäksi brändin luotettavuuden kohottamiseen sekä verkkonäkyvyyden parantamiseen. Oikein tehdyllä optimoinnilla viet hakukonenäkyvyyttä kilpailijoiltasi, varsinkin jos he eivät ole panostaneet optimointiin.

Hakukoneoptimoinnin kustannukset

Tämä hakukoneoptimointi opas auttaa sinua tekemään hakukoneoptimoinnin itse, se vaatii kuitenkin aikaa ja vaivaa. Suosittelen panostamaan rahallisesti johonkin hakukoneoptimoinnin työkaluun, joka säästää varmasti aikaa, hermoja ja takaa pienemmällä vaivalla paremmat tulokset.

Jos taas mietit, mikä on hyvä hakukoneoptimointi hinta, se riippuu useasta asiasta. Jos ostat sitä palveluna, voidaan puhua noin 60-200€ tuntiveloituksesta. Hinta ei kuitenkaan ole oleellinen tekijä, vaan se mitä tuottoa sijoituksellesi saat. Halpa saattaa kuulostaa hyvältä, mutta kalliimmalla todennäköisesti saat parempia tuloksia ja tuottoa.

Sanasto sekä yleisimmät HTML tagit

Tämä hakukoneoptimointi opas tulee sisältämään runsaasti seuraavia termejä, tulet varmasti törmäämään näihin myös jatkossa.

Hakukoneoptimointi: Eli SEO tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritetään saada verkkosivu nousemaan hakukoneissa. Suomessa yleisesti kyseessä on Google optimointi.

Title: <title> tagi on sivuston tärkein otsikko, joka näkyy Googlen hakutuloksissa. Suositeltu pituus 50-60 merkkiä. Tärkein avainsana kannattaa sijoittaa otsikon alkuun

Meta description: Meta-kuvaus näkyy Googlen hakutuloksissa näkyvä lyhyt kuvaus sivusi sisällöstä. Kirjoita myyvä, mutta rehellinen teksti sisällöstä. Pidä teksti alle 160 merkin mittaisena.

Otsikot H1, H2, H3: Muista pitää vain yksi pääotsikko (h1) sivua kohti. Sisällytä tärkein avainsana.

ALT Tagi: Auttaa googlea ymmärtämään kuva sisällön. Kirjoita lyhyt kuvaus kuvasta, avainsana kannattaa sisällyttää.

Featured snippet: Lyhyt sivustolta kerätty tekstikatkelma, joka vastaa nopeasti hakijan kysymykseen. Nousee googlen hakutulosten yläpuolelle.

Hakukoneoptimoinnin salaisuus

Paljastan nyt hakukoneoptimoinnin tarkoin varjellun salaisuuden: PIDÄ HAKUKONEOPTIMOINTI YKSINKERTAISENA

Monet yleensä ajattelevat hakukoneoptimoinnin olevan rakettitiedettä. Hyviin tuloksiin kuitenkin riittää useasti vain oikein tehdyt perusasiat. Vakaa strategia perustuu 3 pääperiaatteeseen

  1. Tekninen optimointi: Luo hyvä rakenne verkkosivustolle
  2. Sisällöntuotanto: Luo lukioita auttavaa, informaatiopitoista sisältöä
  3. Linkinrakentaminen: Hanki relevantteja linkkejä sivulle
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO)

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi on aliarvostetuimpia, mutta merkittävimpiä hakusijoituksiin vaikuttavia tekijöitä. Sen avulla rakennetaan pohja koko SEO strategialle.

Monilla tämä on juuri se puuttuva palanen parempiin hakusijoihin.

Sisäisellä optimoinnilla on nopeita vaikutuksia hakukonenäkyvyyteen, se on myös ilmaista, helppo toteuttaa ja täysin omassa hallinnassasi.

Monet keskittyvät liikaa ulkoiseen optimointiin, eivätkä juuri ajattele sivuston sisäistä optimointia, vaikka juuri sen tulisi olla painopisteenä.

Hyvän pohjan rakentaminen on välttämätöntä ennen ulkoisen optimoinnin aloittamista, mikäli haluat saada parhaat mahdolliset tulokset.

Mitä on sivun sisäinen hakukoneoptimointi

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on prosessi, jossa optimoidaan verkkosivun käytettävyys, sisältö ja tietokoneiden lukema koodikieli. Oikein tehtynä se auttaa saamaan paljon parempia sijoituksia hakukoneissa.

On-Page SEO voidaan jakaa kahteen kategoriaan, jotka kummatkin vaikuttavat merkittävästi sivustosi google näkyvyyteen.

  1. Käyttökokemus: Sisällön muotoilu ja lukijaa hyödyttävän, relevantin sisällön luominen ja näyttäminen.
  2. Lähdekoodin optimointi: Varmistaa että sivusi toimii nopeasti ja hakukoneet ymmärtävät sisällön & voivat indeksoida sivun helposti.

Näiden avulla autat hakukoneita ja lukijoita päättelemään, onko sisältö relevanttia, lukemisen arvoista sekä tarpeeksi hyvää korkeilla hakusijoille.

Miksi sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on tärkeää koska se auttaa hakukoneita niiden päätehtävässä, hakujen ja relevantin sisällön yhdistämisessä

Google indeksoi verkkosivustosi etsimällä elementtejä, jotka osoittavat sisältösi sopivuuden, ja hakukoneoptimoinnin tehtävä on varmistaa, että google löytää ne

Paras juttu on-page SEO:ssa on, että sinulla on siihen täysi hallinta. Kaikki mitä sivustollasi on, lähdekoodista laadukkaaseen sisältöön ja sisäiseen linkitykseen on täysin omassa hallinnassasi.

Varmistamalla että sivustosi on parhaassa mahdollisessa kunnossa ennen ulkoiseen hakukoneoptimointiin keskittymistä säästää paljon aikaa sekä rahaa.

Miten sivuston sisäinen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakutuloksiin

Parantaaksesi sivuston sisäistä hakukoneoptimointia, täytyy ymmärtää, että Google punnitsee jatkuvasti sivustosi laatua. Google arvioi sivuston arvon tarkastelemalla elementtejä, kuten otsikoita, leipätekstin pituutta, kuvia, videoita ja linkkejä.

Google haluaa varmistaa, että käyttökokemus on mahdollisimman hyvä. Käyttökokemukseen vaikuttavat mm. sivuston nopeus, rakenne ja artikkelien muotoilu.

Optimoimalla sivun käyttökokemuksen & lähdekoodin, varmistat itsellesi hyvän kilpailuedun ja näet varmasti tuloksia nopeasti.

Sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät tekijät

Kaikki hakukoneoptimointiin liittyvät seikat eivät ole yhdenarvoisia, vaan osalla on huomattavasti muita enemmän painoarvoa Googlen algoritmissa.

Pääset hyvin alkuun keskittymällä aluksi isoihin ongelmiin ja myöhemmin korjaamalla pikkutekijöitä. Keskittymällä aluksi alla olevaan 5 seikkaan saat parasta vastinetta käytetylle ajalle.

Aloita sivuston sisäinen hakukoneoptimointi varmistamalla sivun responsiivisuus ja toimivuus puhelimella. Käy sivuston kaikki osat puhelimen kanssa läpi ja korjaa ongelmat.

Sivuston tulisi toimia salamannopeasti kaikilla laitteilla sekä käyttäjillä. Parsi sivustolta sitä hidastavia, turhia elementtejä ja lähdekoodia. Esimerkiksi kuvatiedostot kannattaa pakata pienempään tiedostokokoon ja käyttämättömät skriptit tai WordPress lisäosat poistaa.

Ensisijainen avainsanasi tulisi sijaita otsikon alussa. Sisällytä avainsana myös mahdollisimman ylös leipätekstiin, väliotsikoihin, urliin ja meta-descriptiniin

Varmista että sivuston sisäinen linkitys on kunnossa. Linkitä artikkeleista toisiin relevantteihin sisältöihin. Varmista ettei mikään hyödyllinen sisältö ole ns. ”piilossa” monien klikkauksien takana

Tuota sisältöä, joka on tarpeeksi pitkä käymään valitun aihealueen mahdollisimman syvällisesti läpi. Pyri kirjoittamaan aina vähintään 1 000 sanan artikkeleita, mitä enemmän sen parempi. Älä kuitenkaan täytä kirjoituksia turhanpäiväisellä täytesisällöllä.

Muita tekijöitä sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin

Aseta sivun otsikko H1 tägiin

Google käyttää erityisesti H1 tägiä sivun sisällön määrittelyyn. Käytä siis vain yhtä H1 tagia per sivu tai artikkeli. Avainsana kannattaa myös lisätä otsikon alkuun, näin google saattaa ymmärtää sisällön helpommin.

Käytä myös reilusti h2, h3 jne otsikointia. Nämä helpottavat sekä lukijaa että Googlea.

URL osoite

Pidä URL osoitteet mahdollisimman lyhyinä ja ytimekkäinä, näin sivustosi näyttää siistimmältä. Sisällytä myös avainsana url osoitteeseen, tämä saattaa myös auttaa Googlea ymmärtämään mistä sivulla on kysymys.

Meta Description

Kirjoita jokaiselle sivulle oma metakuvaus, jossa kerrot rehellisesti sivun sisällöstä. Muista lisätä myös avainsanasi metakuvaukseen

Sisällön muotoilu käyttökokemus edellä

Sisältö kannattaa kirjoittaa toimivaksi todetuilla formaateilla, kiinnittäen huomiota erityisesti käyttökokemukseeen.

Hyvä sisältö on helposti luettavaa ja vastaukset tulisi löytää helposti myös silmäilemällä. Älä kirjoita pitkiä tekstiseiniä vaan pilko sisältö paloiksi

Lisää sisältöön paljon informatiivisia kuvia, pidä kappaleet lyhyinä, käytä väliotsikoita ja korosta tärkeitä pointteja. Myös lyhyt pohjustus sekä sisällysluettelo on paikallaan.

Lukijan tulisi löytää vastus ongelmaan mahdollisimman nopeasti, mielellään pelkästään silmäilemällä tekstin läpi.

Tuplasisältö

Sisältöön saa ja kannattaa ottaa mukaan lainauksia. Suurimman osan tekstistä tulisi kuitenkin olla täysin uniikkia. Google rankaisee tuplasisällöstä, eli älä varasta sisältöä muilta tai käytä samaa artikkelia useassa eri paikassa sivustollasi

Tuplasisältöä saattaa muodostua huomaamattomasti, jos sivustollasi on käytössä esimerkiksi www alidomain päädomainin lisäksi tai http & https, jotka eivät uudelleenohjaa yhdelle sivulle.

Ulospäin osoittavat linkit

Linkit muille relevanteille verkkosivuille auttavat Googlea määrittelemään sisältösi arvon, kannattaakin sisällyttää tekstiin linkkejä muille aihealuetta käsitteleville verkkosivuille.

Sitaatit sekä lainaukset auttavat myös lukijaa ja sisältösi vaikuttaa entistä kattavammalta sekä ammattimaiselta.

Sisäiset linkit

Linkkaa myös muihin verkkosivustollasi oleviin relevantteihin kirjoituksiin. Aiheesta enemmän kiinnostunut lukija (sekä googlen hakurobotti) pääsee näin helpommin kulkemaan sivustollasi.

Useasti huomaan suomalaisia sivuja, jotka jättävät kaiken ulkoisen linkityksen pois ja pyrkivät kirjoittamaan ja linkkaamaan sisäisesti laajentavia kirjoituksia, jotka eivät edes liity heidän ydintoimintaansa. Jos lisäinfo ei varsinaisesti liity verkkosivustosi tavoitteisiin, linkkaa itse uuden artikkelin kirjoittamisen sijaan ulkoiseen lähteeseen.

Varmista myös ettei sivustollasi ole rikkinäisiä/toimimattomia linkkejä.

Kuvien ALT tagit.

Kuvien Alt tagit auttavat googlea ymmärtämään paremmin kuvien sisällön. Kirjoita kuvien alt tageihin muutaman sanan mittainen kuvaus, joka käsittelee mistä kuvassa on kysymys. Suosittelen käyttämään tärkeimpiä avainsanoja silloin kun ne liittyvät kuvaan.

HTTPS & sivuston nopeus

2014 Google ilmoitti asettavansa verkkosivut SSL salauksella etusijalle. SSL sertifikaatti on helppo asentaa ja nykyään se löytyykin jo lähes jokaiselta verkkosivulta. Päivitä verkkosivusi HTTPS aikaan.’

Sivuston tulisi myös latautua nopeasti, varmista että käytät tarpeeksi tehokasta palvelinta, etkä halvinta webhotellia.

Verkkosivun käyttökokemuksen parantaminen

Lähtiessä korjaamaan verkkosivuston ongelmia, tulisi käyttökokemuksen olla listan kärkipäässä, Kaikilla googlen hakusijoituksiin vaikuttavilla tekijöillä on sama tavoite: Google haluaa kävijälle paremman käyttökokemuksen.

Google haluaa käyttäjän löytävän Toimivan, helppokäyttöisen ja hakuun relevanttia sisältöä tarjoavan sivuston. Jos sivustosi ei pysty näitä tarjoamaa, voi haaveilun Googlen kärkipaikoista unohtaa.

Tyytyväiset käyttäjät tarkoittaa parempaa sijoittumista, joten mitä nopeampi ja helppokäyttöisempi verkkosivustosi on, sitä tyytyväisempiä lukija sekä google tulevat olemaan.

Vaihe 1: Tee Googlen mobiililaitesoveltuvuustesti

Mobile first ei ole vain väliaikainen websuunnittelun trendi, vaan yksi googlen ohjeistuksita. Google tarkistaa ja indeksoi sivustosi mobiiliversion ennen työpöytäversiota

Tämä tarkoittaa sitä, että mobiiliversiolla on työpöytäversiota enemmän painoarvoa googlen silmissä. Optimoimalla sivustosi mobiiliystävälliseksi saat googlelta enemmän mobiililiikennettä.

Miten saan sivusta mobiiliystävällisen?

Tähän ei ole yhtä helppoa vastausta. Jos sivusi on todella vanha, voidaan se joutua suunnittelemaan kokonaan uudelleen.

Jos kuitenkin käytössä on WordPress, voit helposti vaihtaa responsiiviseen teemaan. Lähes kaikki uudet & suosituimmat WordPress teemat ovat nykyaikana mobiiliystävällisiä.

Vaihe 2: korjaa käyttöliittymän ongelmat

Otan puhelin käteen ja käy koko verkkosivusto läpi. Etsi sivuilta ongelmia kuten kuva ei mahdu verkkosivulle, joku rikkoo verkkosivun, teksti on liian pientä luettavaksi, sivustolla on koko ruudun peittäviä ”pop-uppeja” jne. ongelmia mitkä tekevät sivustosta epämukavan käyttää mobiililaitteella.

Nämä molemmat vaiheet ovat välttämättömiä, sillä ne rakentavat pohjan hakukoneoptimoinnille.

Jos olet jääräpäinen ja keskityt vain sivuston työpöytäversioon, vilkaise Google Analyticsin dataan, ja saatat yllättyä kuinka valtava osa lukijoista surffaa sivustolla mobiililaitteella. Jos sivusto ei toimi hyvin puhelimella, jäät paljosta paitsi.

Ulkoinen hakukoneoptimointi (Off-page-SEO)

Ulkoisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivuston ulkopuolella tehtäviä toimenpiteitä, joiden tarkoitus on kohottaa verkkosivun sijaintia hakutuloksissa.

Toimenpiteet kuten linkkien rakentaminen sekä sisällön mainostaminen ovat näistä tyypillisempiä, mutta näiden lisäksi mm. brändin rakentaminen, sisältömarkkinointi ja jopa sosiaalinen media voivat olla tärkeä osa kattavaa ulkoisen hakukoneoptimoinnin strategiaa.

Esimerkikiksi vieraskynien kirjoittaminen tai verkkosivuston mainostaminen keskustelupalstoilla voidaan luokitella ulkosiseksi hakukoneoptimoinniksi.

Ulkoinen optimointi on se vaihe, mikä todennäköisesti vaikuttaa kaikista eniten sivustosi sijoitukseen hakukotuloksissa. Mutta vain, jos sivustosi sisäinen hakukoneoptimointi on kunnossa.

Yleinen virhe on aloittaa linkkien rakentaminen, ennen kuin sivun sisäinen hakukoneoptimointi on kunnossa. Tällä tavalla usein saadaankin jonkinlaisia tuloksia, mutta ei niin hyviä, kuin silloin jos sivuston ”perusta” olisi kunnossa.

Linkkien rakentaminen

Ulkoisen hakukoneoptimoinnin tärkein elementti on linkkien rakentaminen. Linkit toimivat tavallaan ”ääniniä” tai suosituksina, joita Google käyttää mittarina arvioidessaan sivun luotettavuutta sekä relevanttiutta.

Linkit tai niiden antamat ”äänet” eivät kuitenkaan ole yhdenarvoisia. Googlen mittarilla linkki luotettavammalta sivustolta (kuten Yle.fi) saa huomattavasti enemmän painoarvoa kuin satunnaiselta verkkosivulta tai blogista.

Sivustojen luotettavuus arvioidaan sille osoittavien linkkien arvolla. Toisin sanoen, jos sivustollesi soittaa useita linkkejä luotettavilta sivustoilta, myös oman sivustosi arvo ja luotettavuus kasvaa Googlen silmissä.

Linkkejä rakentaessa tulisi ehdottomasti panostaa niiden laatuun ja relevaunttiuteen, eikä suinkaan määrään. Linkkejä tulisi myös rakentaa hitaasti ajan kanssa, eikä siten, että kaikki linkit rakennetaan yhdessä illassa.

Tämän lisäksi linkit voidaan jakaa kahteen (tai neljään) kategoriaan:

Dofollow ja Nofollow linkit

Linkittävän sivuston luotettavuuden lisäksi linkin arvoon vaikuttaa sen attribuutti. Linkkiattribuutteja on olemassa 4 erilaista, joista vielä nykyhetkellä Dofollow & nofollow ovat tärkeimmät.

Vuonna 2019 Google julkaisi 2 uutta linkkiattribuuttia, Sponsored ja UGC, joiden vaikutuksista ei vielä tiedetä.

Dofollow: Linkkien oletustyyppi, nostaa sivuston arvoa googlen silmissä sekä hakukonerobotit seuraavat linkkejä

Nofollow: Tälläisen linkin tunnistat lähdekoodiin sijoitetsta rel=”nofollow” attribuutista. Ei nosta sivuston arvoa eikä hakukonerobotit seuraa linkkejä

Sponsored: Tämä linkkiattribuutti on tarkoitettu mainoslinkkien, kuten kaupallisen yhteistyön yhteydessä linkattavaan linkkiin. Vaikutuksista ei vielä tiedetä.

UGC: Attribuutti itse käyttäjän luomalle sisällölle, kuten blogikommenteille tai foorumiviesteihin. Vaikutuksista ei vielä tiedetä.

Työkalut hakukoneoptimointiin

Tässä muutama työkalu joista on hyötyä hakukoneoptimoinnissa.

Google keyword planner

Googlen adsin Keyword Planner on näppärä työkalu, joka antaa jonkinlaista osviittaa avainsanojen hakuvolyymista. Sen lisäksi Keyword Planner osaa välillä suositella hyviä relevantteja avainsanoja.

Vakavampaan hakukoneoptimointiin tämä on kuitenkin varsin tehoton työkalu. Omien kokemusten perusteella Ahrefs & Semrush osaavat ehdottaa huomattavasti paremmin relevantteja avainsanoja.

Google Search Console

Search console antaa dataa googlen hakutuloksista, kuten millä sijalle verkkosivu on milläkin hakusanalla, kuinka monta kertaa sivustosi on näkynyt haussa ja montako kertaa sitä on klikattu. Kätevä työkalu arvioimaan minkälaiseen sisältöön kannattaa panostaa. Täältä näet myös kuka linkkaa sinulle.

Yoast SEO tai RankMath

Yoast sekä RankMath ovat näppäriä WordPress hakukoneoptimointi lisäosia, joilla pystyt helpommin hallitsemaan sivuston SEO ominaisuuksia. Näiden avulla luot mm. Title sekä Meta Description elementit, Scheman sekä Sitemapin. Pystyt myös määrittämään näkyykö jokin tietty artikkeli hakukoneissa vai ei.

Yleinen harhaluulo on, että pelkästään jomman kumman lisäosan asentaminen hoitaa hakukoneoptimoinnin puolesta. Näin ei ole, nämä ovat vain pieniä työkaluja

Google Analytics

Google analytics antaa reilusti dataa siitä, miten kävijä käyttäytyy verkkosivustollasi. Tämän datan avulla ymmärrät miten jatkokehittää verkkosivustoasi

Ahrefs & Semrush

Ahrefs sekä Semrush tarjoavat ainakin omasta kokemuksestani parhaiten dataa suomen markkinoilta. Väittäisin, että Ahrefs on hieman Semrushia parempi.

Tärkeimmät ominaisuudet näillä työkaluilla on mm. avainsanojen löytäminen ja kilpailijoiden linkkien sekä avainsanojen analysointi.

Ahrefs tarjoaa myös ilman rekisteröitymistä ilmaiseksi dataa linkeistä sekä suosittelee avainsanoja. Ilmainen versio on huomattavasti parempi kuin esim Google Keyword planner.