Hakukoneoptimointi hinta ja kustannukset

Hakukoneoptimointi hinta saattaa olla kuukaudessa jopa kymmeniä tuhansia euroja. Tähän vaikuttaa erityisesti se, kuinka paljon toivotuilla avainsanoilla on kilpailua.

Suomessa on useita toimijoita, joiden hakukoneoptimoinnin hinta on vain muutamia satasia. Toiset taas laskuttavat tuhansia euroja, vedoton siihen, että suurempi sijoitus takaa paremman tuoton.

Mikä on hyvä hakukoneoptimoinnin hinta? Onko halpa hakukukoneoptimointi rahan tuhlausta ja kallis palvelu yrityksesi paras sijoitus? se selviää tästä kirjoituksesta.

Tässä artikkelissa vastaamaan kolmeen kysymykseen: Paljonko on hakukoneoptimoinnin hinta, mistä hinta muodostuu ja mitä hakukoneoptimointia ostavan tulisi ottaa huomioon?

Keskimääräinen hakukoneoptimointi hinta

Suomessa hakukoneoptimointi hinnoitellaan tyypillisesti tuntiperusteisesti, jolloin hakukoneoptimointi hinta vaihtelee 60€ – 200€ /tunti välillä. Mitä kokeneempi optimoija on kyseessä, sitä korkeampi hinta on. Lisäksi hintaan vaikuttaa kilpailutilanne ja joutuuko yritys panostamaan myös sisältöön ja ulkoisiin linkkeihin. Paras hinta saadaan ostamalla palvelu yksittäiseltä optimoijalta.

Hakukoneoptimoinnin hinta ei ole avainasemassa, vaan se, minkälaista tuottoa saat sijoituksellasi. On todennäköistä, että kalliimpi hakukoneoptimointi on parempaa vastinetta rahalle kuin halpa paketti.

Kuvitella tilanne, jossa 200€ hintainen hakukoneoptimointi nostaa yrityksesi Googlen haussa sijalle #9 ja saat muutaman klikkauksen kuukaudessa. Kilpailijasi sen sijaan sijoittaa tonnin ja nousee samalla avainsanalla ykköseksi. Tutkimusten mukaan, ykkössija kerää kymmenenkertaisen määrän klikkejä, kuin #9 sija, jolloin suuremman summan sijoittunut kilpailija todennäköisesti saa huomattavasti paremman tuoton kuin sinä.

Mikä Hakukoneoptimoinnissa maksaa?

hakukoneoptimointi kustannukset

Hakukoneoptimoinnissa maksetaan ammattitaidosta, kysymyksessä on asiantuntijuutta vaativa prosessi, jota ei voi korvata pelkästään ”hakukoneoptimointi lisäosan” asentamisella.

Asiantuntemuksen lisäksi tavallisesti joudutaan myös panostamaan sisältöön sekä linkkien hankkimiseen.

Ostaja voi säästää hakukoneoptimoinnissa huomattavasti varmistamalla, että sivuston perusasiat ovat kunnossa ennen hakukoneoptimoinnin ostamista.

Tyypillisesti hakukoneoptimoinnin hinta sisältää seuraavat asiat

Avainsanatutkimus: Tämä on hakukoneoptimoinnin tärkein ja kustannustehokkain osa-alue, joka usein yksinään riittää hyviin tuloksiin. Tässä vaiheessa etsitään yrityksen liiketoiminnan tavoitteita vastaavia avainsanoja sekä analysoidaan kilpailijoita.

Sivuston rakenteen suunnittelu: Jos verkkosivut ovat täysin uudet, kannattaa niiden kehittäminen aloittaa suunnittelemalla sille sopiva rakenne. toisin sanoen, tässä vaiheessa mietitään mitkä sivut ja artikkelit kannattaa linkittää keskenään, niin että google ymmärtää ne parhaiten.

SEO Auditointi: Auditointivaiheessa korjataan kaikki verkkosivun ongelmat, sekä päivitetään vanhoja sisältöjä. Jos verkkosivulla on paljon optimoimatonta sisältöä, useasti sitä voidaan optimoida ja saada tuloksia kustannustehokkaasti

Sisällöntuottaminen: Jotta yrityksen kotisivuja voidaan nostaa googlessa, täytyy niille tuottaa avainsanoille relevanttia sisältöä. Tämä vaihe voidaan suorittaa joko hakukoneoptimoijan puolelta tai yrittäjä voi itse kirjoittaa sisältöä hakukoneoptimoijan ohjeiden mukaisesti.

Linkkien rakentaminen: Varsinkin kilpailluilla hakusanoilla linkkien rakentaminen on välttämätöntä. Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa, ettei linkit tule hämäriltä linkkifarmeilta.

Paljonko hakukoneoptimoinnista kannattaa maksaa?

Kuulostaako hullulta maksaa SEO konsultille kymppitonni kuukaudessa siitä, että hän käskee vaihtamaan pari sanaa verkkosivuilla silloin tällöin niiden synonyymeiksi? Varmasti, mutta entä jos nämä neuvot tuovat yritykselle joka kuukausi 20t€ lisää voittoa?

Sen sijaan hullua on maksaa 100€/kk hakukoneoptimoinnista, joka ei tuo yritykselle ainuttakaan asiakasta.

Jos hakusanoillasi ei ole juuri kilpailua, voidaan verkkosivu nostaa googlen kärkeen helposti, monesti jopa ilman hakukoneoptimoinnin ostamista.

Kilpailluilla avainsanoilla liian pieni SEO Budjetti on varmin tapa saada huonoin mahdollinen tuotto sijoitetulle pääomalle. Miksi? Hakukoneoptimointi on käytännössä jatkuvaa kilpailua, jonka tavoitteena on pysyä muiden edellä, ei päästä ensimmäisenä maaliin.

Voidaan kuvitella hakukoneoptimoinnin olevan maraton, joissa kilpailoilla on varaslähtö. Ainut vaihtoehto ohittaa muut kilpailijat on juosta heitä nopeammin, samalla nopeudella et koskaan saavuta kilpailijoita.

Hakukoneoptimoinnissa SEO Budjetti määrää juoksunopeutesi. Jos sijoitat hakukoneoptimointiin 200€/kk mutta kilpailijat sijoittavat 1 000€/kk miten odotat pystyväsi ohittamaan heidät?

Jotta tulokset voidaan taata, täytyy budjetti arvioida kilpailutilanteen mukaan. Jos 2 000 euron sijoitus tuo ylimääräiset 20 000 euroa voittoa voidaan puhua hyvästä tuotosta.

Voidaanko hakukoneoptimointi tehdä itse ilmaiseksi?

Parhaimmillaan hakukoneoptimointi maksaa ainoastaan aikaa, eikä siihen kannata palkata tekijää. Jos olet pienyrittäjä, eikä hakusanoilla ole kilpailua, kokeile rohkeasti tuottaa itse sisältöä.

Helpointa hakukoneoptimointi on pienillä paikkakunnilla, esimerkiksi ”Eläinlääkäri Laihia” -avainsanalla ei ole kilpailua, mutta sen sijaan ”Eläinlääkäri Helsinki” on huomattavasti kilpaillumpi.

Kertaprojekti vai jatkuva palvelu?

Hakukoneoptimointi voidaan ostaa useassa eri muodossa, jolloin myös hakukoneoptimointi hinta vaihtelee.

Halpa paketti, tuntilaskutus vai jopa tulospohjainen palvelu? mikä on paras vaihtoehto?

Kertaprojektin hinta

Jos kilpailutilanne ei ole ”tiukka” eivätkä kilpailijat panosta riittävästi hakukoneoptimointiin, voidaan sivuston Google sijoituksia nostaa helposti kertaprojektina.

Täytyy kuitenkin muistaa, että sivuston sijoitukset todennäköisesti lähtevät ajan myötä laskuun, jos esimerkiksi kilpailijat alkavat panostaa hakukoneoptimointiin.

Monelle verkkosivustolle saadaan edullisesti uskomattoman hyviä tuloksia pelkästään laittamalla kertaprojektina hakukoneoptimointi kuntoon.

Jos kertaprojektilla saadaan hyviä tuloksia, niin miksi jättää hakukoneoptimointi vain yhteen kertaan, kun lisäämällä budjettia voidaan hankkia entistä enemmän asiakkaita?

Hakukoneoptimointi kertaprojektin hinta on tavallisesti alkaen 500€, riippuen sivun koosta ja tarvittavasta työstä.

Kuukausittain jatkuvan projektin hinta

Kilpaillulla alalla jatkuva hakukoneoptimointi on välttämätöntä, lopettaessa optimoinnin kilpailija saattaa helposti ohittaa hakutulokissa. Myöskään linkkien hankkimista ei voida tehdä kertaprojektina.

Jatkuva palvelu ehdottomasti paras vaihtoehto, jos hakukoneoptimoinnilla saadaan tuloksia. Tällöin kuitenkin kannattaa varmistaa, ettet sitoudu liian pitkään sopimukseen – luotettavat toimijat tarjoavat palvelua ilman määräaikaisuuksia.

Varmista myös, että yritys toimittaa raportit tehdyistä työtunneista, muuten voi käydä niin että sivu nousee orgaanisesti ilman että SEO toimisto tekee työtään.

Jatkuvan hakukoneoptimoinnin hinta voi olla satasia tai tuhansia euroja kuussa.

Tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin hinta

Jotkut yritykset tarjoavat hakukoneoptimointia myös tulospohjaisesti. Varmat tulokset saattavat kuulostaa hyvältä, mutta monesti tulospohjainen laskutus on kaikista huonoin valinta.

Monet hämärät toimistot käyttävät tulospohjaisissa kampanjoissa Googlen sääntöjen vastaisia toimia, varsinkin jos tavoitteena on maksimoida tulos ja minimoida käytetty aika.

En suosittele ostamaan tulospohjaista hakukoneoptimointia, monesti tulokset katoavat nopeasti ja pahimmassa tapauksessa verkkosivu saa rangaistuksen Googlelta.

Entäpä pelkän konsultoinnin hinta?

Hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet ovat monille täysin tuttuja, mutta verkkosivu ei tunnu nousevan Googlen hakutuloksissa halutulla tavalla.

Mikäli yrityksellä on jo valmiina sisällöntuotannon hoitava tiimi tai verkkosivuja päivittävä mainostoimisto, kannattaa harkita olisiko hakukoneoptimoinnin konsultointi yrityksellesi sopiva palvelu.

Konsultoinnin tuntihinta on tavallisesti kalliimpaa kuin perinteinen hakukoneoptimointi, mutta saat tukea juuri tarvitsemillasi osa-alueilla, kuten esimerkiksi linkkien rakentamisessa. Loppujen lopuksi konsultoinnin hinta saattaa tulla huomattavasti halvemmaksi kuin kokonaisen SEO paketin hankkiminen.

Hakukoneoptimoinnin konsultoinnin hinta on tavallisesti vähintään 100€/tunti.