WordPress hakukoneoptimointi: Näin pääset Googlen etusivulle

WordPress sivuston hakukoneoptimointi on tärkeä osa verkkosivujen rakentamista jo suunnitteluvaiheessa, mikäli sivustolle halutaan hankkia lukijoita ja asiakkaita orgaanisesti hakukoneiden avulla.

WordPress hakukoneoptimointi on tavallisesti nopeampi ja yksinkertaisempi prosessi kuin hakukoneoptimointi muilla alustoilla. Tämä johtuu siitä, että WordPress sivustolle on saataville useita hakukoneoptimointia helpottavia lisäosia, jotka tukevat optimointia.

Tästä oppaasta löydät vinkit ja tärkeimmät seikat, jotka tulee ottaa huomioon, kun kysymyksessä on WordPress sivuston hakukoneoptimointi.

Mitä WordPress hakukoneoptimointi on?

WordPress hakukoneoptimointi (WordPress SEO) on prosessi, jossa optimoidaan erityisesti WordPress sivustoa siten, että hakukoneen hakurobotti ymmärtää sivuston rakenteen ja sisällön merkityksen.

WordPress hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan erityisesti sivun sisällä tehtäviä optimoinnin toimenpiteitä, kuten sivuston sisällön organisointia, sisäisiä linkityksiä ja sivuston nopeuden optimointia.

Tavallisesti tekninen toteutus luo hyvän pohjan hakukoneoptimointi strategialle, mutta yksinään se ei välttämättä riitä. Huomiota tulee kiinnittää myös laadukkaan sisällön tuottamiseen ja linkkien hankkimiseen.

WordPress sivustoa optimoidessa kannattaa ensin keskittyä rakentamaan kunnon pohja, ja vasta sitten aloittaa ulkoinen optimointi.

Mitä WordPress hakukoneoptimointi maksaa?

WordPress hakukoneoptimointi on keskimäärin halvempaa kuin muilla alustoilla. Tämä johtuu siitä, että WordPress sivustolle on saatavilla huomattava määrä optimointia helpottavia työkaluja.

Myös osaajia ja tukea löytyy huomattavasti enemmän.

Yksinkertaisimmillaan WordPress sivuston hakukoneoptimointi voi tarkoittaa vain lisäosan asentamista, aikaa tähän kuluu parhaimmillaan vain muutama minuutti.

Vertailuksi voidaan ottaa React webbisovelluksen hakukoneoptimointi, johon aikaa saattaa kulua kymmeniä tunteja, jos kaikki tekninen toteutus pitää tehdä alusta asti itse.

Eli mitä WordPress hakukoneoptimointi sitten maksaa?

Itse tehtynä WordPress hakukoneoptimointi maksaa pienelle sivustolle korkeintaan aikaa ja vaivaa. Usein pienet sivustot saavat pienelläkin optimoinnilla huomattavaa hyötyä jos halutuilla avainsanoilla ei ole kilpailua.

Isompien WordPress sivustojen kanssa aikaa kuluu enemmän. Tällöin kustannukset saattavat olla tuhansia euroja. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että ammattilaisen suorittama hakukoneoptimointi maksaa vähintään 100€ tunnilta.

WordPress hakukoneoptimointi lisäosat

seo asetukset

WordPress sivustolle on saatavilla useita hakukoneoptimointia auttavia lisäosia, suosituimmat näistä ovat Yoast ja RankMath.

Suositukseni on, että asennat sivustollesi jomman kumman näistä lisäosista.

Mitä hakukoneoptimointi lisäosat tekevät?

Hakukoneoptimointi lisäosilla voidaan optimoida WordPress sivuston SEO asetukset, ne auttavat hakukoneoptimoinnissa, mutta eivät kuitenkaan tee sitä puolestasi.

Tärkeimpiä ominaisuuksia näillä lisäosilla on mm. title ja meta description tagien, scheman ja sivustokartan luominen.

RankMath

RankMath on uudempi ja paljon ominaisuuksia tarjoava ilmainen SEO lisäosa. Tavallisten SEO ominaisuuksien lisäksi itse käytän mm. 301 uudelleenohjauksia sekä scheeman luontia. Myös avainsanatiheyden laskeminen artikkelista on hyvä.

Yoast SEO

Yoast on WordPressin käytetyin hakukoneoptimointi lisäosa. Se tarjoaa perusominaisuudet ilman turhaa hifistelyä. mm. Scheman luominen tai 301 uudelleenohjaukset eivät ilmaisella perusversiolla onnistu.

WordPress hakukoneoptimointi perusasiat

Googlen ja muiden hakukoneiden algoritmit arvioivat sivustoja satojen yksittäisten seikkojen perusteella, joista kaikkiin ei voida teknisellä WordPress hakukoneoptimoinnilla vaikuttaa.

Yleisesti tiedetään kuitenkin, että toiset asiat ovat hakukoneiden algoritmeissä tärkeämpi kuin toiset. Keskittymällä tärkeimpiin seikkoihin, saat käytetylle ajalle parempaa vastinetta.

Tarkastellaan tässä osoissa WordPress hakukoneoptimoinnin perusasioita ja tärkeimpiä yksittäisiä seikkoja, joihin voit vaikuttaa itse WordPress sivuston hakukoneoptimoinnin avulla.

Valitse käyttäjäystävällinen URL-osoiterankenteet

WordPress url rakenne

WordPress asennukset sisältävät usein oletuksena huonon url-osoitteen rakenteen. Huonot URL-osoitteet ovat pitkiä ja sisältävät esimerkiksi päivämärän ja kuukauden.

Suosittelen vaihtamaan rakenteen yksinkertaisempaan, esimerkiksi sivusto.com/artikkelin nimi tai sivusto.com/kategoria/artikkelin nimi.

Aseta uudelleenohjaukset jos url muuttuu

Jos muutat artikkelin url osoitetta uuteen, muista asettaa uudelleenohjaus, jotta Google löytää nopeasti uuden version, sekä ettei käyttäjät päädy vanhalle, toimimattomalle sivustolle.

Uudelleenohjaukset ovat erityisen tärkeitä jos muokattuun sivuun osoittaa linkkejä. Jos uudelleenohjaus ei toimi, valuu ”linkkimehu” täysin hukkaan.

Lisää artikkeleihin title ja meta description tagit

WordPress sivuston jokaiselle sivulle ja artikkelille kannattaa kirjoittaa oma uniikki title sekä meta description tagi. Nämä tekstit näkyvät Googlen hakutuloksissa.

Suoraa hyötyä näistä ei hakutuloksissa sijoittumisen kannalta ole, mutta houkuttelevat tekstit nostavat sivuston klikkausprosenttia (Mikä saattaa myös nostaa sivuston sijoitusta googlen hakutuloksissa.)

HUOM: Google ei välttämättä käytä sivustolle asetettua titlea tai meta descriptionia. Kesällä 2021 Google alkoi hyödyntämään sivustolle asetettua h1 tagia title tagin sijaan. Voi olla, että tulevaisuudessa Google optimointi ei välttämättä vaadi title tagia.

Otsikoi artikkelit oikein

Varmista että sivustolla on vain yksi H1 tagi ja varmista että hierarkia muiden h1-h6 tagien välillä on oikein.

Monille tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta sisvutoja joissa H1-tagia käytetään keskellä sisältöä tai esimerkiksi sivuston logona näkyy jatkuvasti. Tämä varmaan johtuu siitä, että kyseisellä tagilla teksti on usein valtava.

Tee kuvien optimointi

Hakukoneiden hakurobotit eivät analysoi kuvia syvällisemmin, vaan kuvat luokitellaan ns. alt tagin perusteella.

Suomenkielisessä WP asennuksessa tämä taidetaan tuntea nimellä ”vaihtoehtoinen teksti”

Yleisesti alt tageihin syötetään tärkeimpiä avainsanoja, jotka voivat auttaa artikkelia nousemaan korkeammalle Googlen hakutuloksissa.

Vältä tageja, kategorioita ja muita arkistoja

Yleinen virhe on lisätä kirjoitukseen useita tageja sekä kategorioita. Nämä saattavat auttaa käyttäjää navigoimaan sivustolla, mutta usein luot vain “turhaa” sisältöä jolle Google ei anna mitään arvoa.

Haitallinen tilanne on esimerkiksi se, kun postauksesta lähtee kymmenen linkkiä tagi-arkistoihin, jotka kukin sisältävät vain yhden kirjoituksen.

Oma suositukseni on, että piilotat kaikki arkistosivut, pois lukien kategoriat jos niistä on jotain hyötyä. Myös päivämäärä arkisto on täysin turha, samoin kirjoittaja arkisto, jos blogissa on vain yksi kirjoittaja.

Sivuston nopeus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen

WordPress sivuston nopeuden analysointi

WordPress hakukoneoptimointi tarkoittaa myös sivuston nopeuden optimointia. Mikäli sivusto latautuu hitaasti, se saa huonomman arvosanan Googlen silmissä ja todennäköisesti karkoittaa pois myös kärsimättömimmät lukijat.

WordPress sivustoa hidastaa useimmiten mm. raskaat teemat, isot ja optimoimattomat kuvat sekä raskaat sivunrakentimet.

Esimerkiksi teemaa vaihtamalla sivustosta saattaa tulla nopeampi kuin uskotkaan.

Suosittelen käyttämään mahdollisimman kevyttä teemaa, kuten GeneratePressiä. Kuvien optimointiin hyvä lisäosa on Optimole

WordPress sivuston nopeuden voit testata esimerkiksi Googlen PageSpeed insightillä.

Luo XML sivustokartta (jos tarpeellista)

XML sivustokartta on tärkeä isoille sivustoille. Ennen tämä luotiin manuaalisesti SEO lisäosan avulla, mutta uusimmissan WP versioissa sivustokartta luodaan automaattisesti.

Pienillä sivustoilla sivustokartasta ei varsinaisesti ole mitään erityistä hyötyä

Varmista ettei sivut tai artikkelit ole liian kaukana etusivusta

Isoilla sivustoilla ongelmaksi saattaa muodostua se, että halutun sivun/artikkelin löytämiseen vaaditaan useita klikkauksia etusivulta tai ettei artikkeliin pääse ollenkaan linkkejä seuraamalla.

Hakurobotti selaa sivustoasi klikkailemalla linkkejä, ja jos johonkin artikkeliin ei päästä käsiksi linkkien kautta, on mahdollista, ettei sitä indeksoida ollenkaan.

Tämä ei tarkoita sitä että kaikki artikkelit pitäisi olla saatavilla etusivulla. Eri seo strategiat voivat myös vaatia sitä, että jotkut artikkelit ovat kaukana etusivusta. Esimerkiksi kirjoitushetkellä tämän sivuston käytettävyys on varsin surkea.

Liitä sivusto Google Search Consoleen

Google search console on ilmainen työkalu, joka antaa dataa siitä, kuinka paljon ja millä avainsanoilla sivustoa haetaan.

Tämä on varsin hyödyllistä dataa hakukoneoptimoinnin jatkotoimenpiteitä varten.

Lisäksi jos tuntuu, ettei sivustosi indeksoidu Googlessa, voit lähettää Search consolen avulla Googlelle sivustokartan tai manuaalisesti pyytää Googlea indeksoimaan sivun.

Usein kysyttyjä kysymyksiä WordPress hakukoneoptimoinnista

Vaikuttaako WordPress webhotellin tai palvelimen sijainti hakutuloksiin

WordPress webhotellin tai palvelimen maantieteellinen sijainti ei vaikuta merkittävästi sivuston hakukonenäkyvyyteen. Maantieteellinen sijainti saattaa kuitenkin vaikuttaa sivuston nopeuteen ja tätä kautta negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen

Kannattaako WordPress sivustolle asentaa SSL-sertifikaatti

Google huomioi hakualgoritmissään SSL-sertifikaatin ja se saattaa parantaa WordPress sivuston näkyvyytä. Nykypäivänä SSL-sertifikaatteja saa jopa ilmaiseksi, joten sellaisen asentaminen on kannattavaa.