5 Yleisintä hakukoneoptimointi virhettä

Monesta saattaa tuntua, että hakukoneoptimointi on täyttä arpapeliä. Välillä tuloksia saadaan, vaikka verkkosivusto olisikin täynnä erilaisia virheitä.

Mitä vähemmän tavoittelemillasi avainsanoilla on kilpailua, sitä enemmän verkkosivustollasi saa olla virheitä. Kuitenkin kun kilpailu kiristyy, haluat poistaa ainakin merkittävimmät virheet.

Tässä artikkelissa käydään läpi yleisimmät hakukoneoptimointi virheet, joita tulee vastaan lähes päivittäin. Todennäköisesti jollakin sinunkin kilpailijalla on vastaavia virheitä verkkosivustolla.

1. Epäselvät ja/tai vanhentuneet verkkosivut

Hyvin suunnitellut sekä käyttäjäystävälliset verkkosivut ovat yksi hakukoneoptimoinnin kulmakivistä.

Vuosi vuodelta Google optimointi antaa enemmän arvoa mm. UX signaaleille, toimivuudelle mobiilissa ja latausnopeudelle.

Jo pieni panostus verkkosivun ulkoasuun ja käytettävyyteen saa lukijan luottamaan ja viettämään pidempiä aikoja verkkosivullasi.

Lukijan luottamus täytyy ansaita, varsinkin jos haluat että hän ostaa jotain, jakaa sisältöä tai edes liittyy sähköpostilistallesi.

Jotta lukijat luottavat verkkosivuusi, sen tulee olla ammattimainen, hyvin brändätty ja helposti käytettävä.

Rumat sekä vanhentuneet verkkosivut herättävät ensisilmäyksellä mielikuvan huijauksesta tai epämääräisestä spämmisivusta, jolloin Googlen kautta tullut kävijä todennäköisesti klikkaa itsensä nopeasti takaisin hakutuloksiin.

Nykypäivänä kuka tahansa voi suunnitella ja rakentaa näyttävät ja laadukkaat verkkosivut. Markkinoilla on kymmeniä ilmaisia sivunrakentimia, valmiita teemoja ja muita apuvälineitä, joiden avulla verkkosivujen suunnittelu on kuin lasten leikkiä. Tekosyitä rumille verkkosivustoille ei ole.

2. Huono sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Verkkosivuston sisäsäinen hakukoneoptimointi (onpage SEO) tarkoittaa toimenpiteitä, jotka tehdään itse verkkosivulla. Käytännössä sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla rakennetaan perusta koko SEO strategialle.

Sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin virheet voidaan tyypillisesti jakaa kahteen kategoriaan: Huonoon sivuston rakenteeseen sekä tekniksen hakukoneoptimoinnin virheisiin.

Moni verkkosivun ylläpitäjä ei välttämättä koskaan edes huomaa näitä pieniä ongelmia, niillä kuitenkin saattaa usein olla valtava tai jopa ratkaiseiseva merkitys sivuston menestykseen Googlen hakutuloksissa.

Virheet sivuston rakenteessa

Verkkosivuston rakenne ei ole ainoastaan tärkeä hakukoneoptimoinni seikka, vaan se vaikuttaa koko verkkosivuston käytettävyyteen.

Mitä helpommin lukija tai Googlen hakurobotti ymmärtää ja pystyy navigoimaan sivustolla, sitä todennäköisemmin se sijoittuu korkeammille Googlen hakutuloksissa.

Sivuston rakenne ei välttämättä ole ongelma pienillä verkkosivustoilla. Ongelmia tulee silloin kun sivusto kasvaa ja sen muuttuu ”kaaottiseksi”.

Käyttäjän hakema sisältö saattaa helposti kadota kaiken muun sisällön sekaan, jolloin sitä ei välttämättä koskaan edes löydetä.

Välillä näkee sivustoja, jossa haluttu sisältö saattaa vaatia kymmeniäkin klikkauksia. On varmasti sanomattakin selvää, että tällöin hakurobotin saati lukijan on vaikea sitä löytää.

Aloittelijan kannattaa keskittyä siihen, että kaikki arvokas sisältö on vähintään 3-4 klikkauksen päässä etusivusta. Kilpailluilla avainsanoilla sivuston rakenne kannattaa miettiä avainsanojen kannalta.

WordPressin kategoriat ja tagit saattavat rikkoa sivuston rakenteen

Jos käytössä on WordPress sivusto, kategoria, tagi, kirjoittaja sekä aika-arkistot luovat automaattisesti uuden sivuston jokaiselle muuttujalle, johon linkataan automaattisesti blogipostauksesta.

Tavallinen virhe on esimerkiksi luoda kirjoitukselle useita tageja (tai kategorioita), joissa on vain yksi tai muutama artikkeli. Käytännössä jokainen tagi on aina lähtevä linkki artikkelista, joka vähentää itse artikkelin linkitysvoimaa.

Suosittelen tarkistamaan sivuston SEO asetukset, ja mahdollisuuksien mukaan poistamaan tagit ja päivämäärä arkistot kokonaan pois käytöstä

Vastaavanlainen virhe on myös syöttää artikkeli itse täyteen epärelevantteja linkkejä siinä toivossa, että lukija pysyisi kauemmin sivustolla.

Teknisen hakukoneoptimoinnin virheet

Teknisen hakukoneoptimoinnin virheet ovat usein pieniä ja vaikeasti huomattavia. Ne yleensä vaikuttavat kuitenkin negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen ja ne korjaamalla huomaat varmasti nopeasti tuloksia.

Tyypillisimpiä teknisen hakukoneoptimoinnin virheitä ovat mm:

  • Artikkelista puuttuva <title> tägi tai meta-description
  • Rikkinäiset linkit (niin ulkoiset kuin sisäiset)
  • Kuvan puuttuva ALT tagi
  • Tuplasisältö

3. Sisältö ei ansaitse näkyvyyttä

Mitä parempaa sisältöä luot, sitä paremmat edellytykset sillä on sijoittua korkealle Googlessa halutuilla avainsanoilla.

Hyvä sisältö saa helposti linkkejä, kävijät lukevat sitä mielellään ja google palkitsee sen paremmalla sijoituksella, joka tuo reilusti liikennettä sivustolle.

Mutta mistä erotan hyvän ja huonon sisällön?

Laadukas sisältö on

  1. Vastaa lukijan kysymykseen
  2. Ajan tasalla (ei vanhentunutta tietoa)
  3. Hyvin organisoitu
  4. Helppo lukea
  5. Tarpeeksi pitkä kattamaan koko aiheen
  6. Ei sisällä turhia mainoslinkkejä

Pelkkä laadukas sisältö, jota hakukoneet ja lukijat rakastavat ei riitä, sisällön täytyy olla myös verkkosivustosi aiheeseen liittyvää.

Saadaksesi paremman sijoituksen halutulla avainsanalla, Googlen tulisi löytää sivustolta myös muuta aikeeseen liittyvää sisältöä.

Jos haluat sijoittua googlen kärkeen hakukoneoptimointi aiheisella artikkelilla, sivustolta tulisi löytyä myös muuta hakukoneoptimointiin liittyvää sisältöä.

Tai jos haluat sijoittua matkailu aiheisella artikkelilla, sivustolla olisi hyvä olla myös muutakin matkailuun liittyvää. Toisin sanoen, artikkelia matkailusta ei kannata kirjoittaa sivustolle, jonka aiheet keskittyvät markkinointiin.

Sivustosi tulisi siis käsitellä aihealue tarpeeksi syvällisesti.

Useasti näkee sivustoja, jotka yrittävät käsitellä laajasti monia aiheita ja saada mahdollisimman paljon liikennettä googlesta eri hakusanoilla. Tällöin ongelmaksi kuitenkin muodostuu, ettei aiheita käsitellä tarpeeksi syvällisesti.

4. Puutteellinen tai puuttuva SEO strategia

Täysin puuttuva tai puuttellinen SEO strategia on varmasti yksi yleisimpiä virheitä. Osittain tämä johtuu myös siitä, että moni ei juuri ymmärrä miten hakukoneoptimointi toimii.

Puuttuva SEO strategia oikeastaan loistaa mm. Yrittäjien FB ryhmissä, jossa silloin tällöin saatetaan väittää että hakukoneoptimointi on täysin huijausta, eihän Googlen tuloksiin voi vaikuttaa. Välillä myös nauretaan kun ”tyhmät” maksavat siitä, että verkkosivuston sanoja vaihdetaan niiden synonyymeiksi.

Mistään huijauksesta ei ole kysymys. Hakukoneoptimoinnin hinta saattaa olla kova, mutta kysymyksessä on sijoitus, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa sijoitetulle pääomalle.

Miksi olisi tyhmää maksaa siitä, että joku vaihtaa verkkosivun sanoja synonyymeiksi, jos se kerran tuo yritykselle lisää asiakkaita ja liikevoittoa?

SEO strategian ollessa puutteellinen, sivuston ylläpitäjä ei joko tuota mitään sisältöä tai tuottaa sisältöä

  • Miettimättä sitä tarkemmin
  • Ilman avainsanatutkimusta
  • Optimoimatta sisäisiä elementtejä
  • Ilman linkkien rakentamista.

Valitettavasti moni ei ajattele hakukoneoptimointia ollenkaan. Jotkut sisällöntuottajat ovat saattaneet perehtyä hieman aiheeseen, mutta hakukoneoptimoidun sisällöntuottamisen ja SEO strategian suunnittelun ja sen noudattamisen sijaan he vain arvailet ja toivovat parasta.

Tämän takia hyvänkin sisällön on usein haastavaa sijoittua hyvin Googlessa .

5. Puutteellinen strategia ulkoisten linkkien rakentamiseen

Moni aloittaa hakukoneoptimoidun artikkelin laatimisen avainsanatutkimuksella ja tämän jälkeen tuottamalla sisältöä valittujen avainsanojen ympärille. Julkaisun jälkeen artikkeli saatetaan jakaa Somessa ja sen jälkeen se unohdetaan.

On totta, että avainsanatutkimus on yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Mutta jos valitsemasi avainsanat ovat kilpailtuja, pelkkä laadukas sisältö riittää vain harvoin.

Artikkeli tarvitsee ulkoisia linkkejä muilta sivustoilta. Ja jotta niitä voidaan saada, tarvitset strategian niiden rakentamiseen.

Googlen silmissä ulkoiset linkit toimivat ”ääninä” jotka auttavat googlea päättämään sivustosi sijoituksen hakutuloksissa.

Ainut järkevä tapa saada hyviä ja pysyviä tuloksia kilpailluilla hakusanoilla on järkevä strategia linkkien rakentamiseen.