Google hakukoneoptimointi – Tärkeimmät tekijät

Google hakukoneoptimointi (google optimointi) on prosessi, jossa verkkosivun sijoitusta pyritään nostamaan korkeammalle Googlen hakukoneen sijoituksissa.

Suomessa hakukoneoptimointi tarkoittaa lähes aina Google optimointia, sillä Googlella on suomessa noin 97% markkinaosuus.

Tässä kirjoituksessa perehdytään merkittävimpiin Google optimoinnin tekijöihin, joiden avulla saat sivustosi nostettua korkeammalle erityisesti Googlessa.

Sivustolle osoittavat linkit

Sivustolle osoittavat linkit (backlinkit) ovat edelleen yksi merkittävimmistä Googlen hakusijoituksiin vaikuttavista tekijöistä.

Usein väitetään että sisältö on kingi, mutta hyväkään sisältö ei ole minkään arvoista, jos kukaan ei sitä koskaan löydä.

Google optimoinnissa tulisi panostaa erityisesti linkkien laatuun, ei niiden määrään. Yksi linkki luotettavalta ja arvokkaalta sivustolta on arvokkaampi kuin tusina linkkijä tuntemattomasta blogista.

Laadukas sisältö

Google arvostaa laadukasta ja aihealueen syvällisestä käyvää sisältöä, parin sadan sanan artikkelit menestyvät Googlen haussa vain harvoin.

Itse suosittelen kirjoittamaan vähintään 500 sanan mittaiseksi, mielellään sanoja saisi kuitenkin olla useampi tuhat.

Pitkä sisältö saa helpommin linkkejä (mikäli se on laadukasta, tai esimerkiksi linkkimagneetti).sanojen määrä ei suoraan pitäisi olla vaikuttava tekijä hakusijoituksissa.

Väitetään että sisältöä kannattaa kirjoittaa lukijalle, eikä hakukoneelle. Itse en täysin allekirjoita tätä, varsinkin kun puhutaan suomenkielisistä verkkosivuista.

Kuinka hyvin Google osaa suomea ja kuinka paljon enemmän Google antaa arvoa linkeille suomenkielisillä verkkosivuilla?

Väitän sisällön laadun olevan tärkeämpää englanninkielisillä verkkosivustoilla. Esimerkiksi tämä artikkeli on ainakin kirjoitushetkellä ihan täyttä “filler sisältöä” testaustarkoitukseen.

Tuore sisältö

Googlen tuoreusalgoritmi vaikuttaa merkittävästi hakutuloksiin. Algoritmi otettiin alun perin käyttöön kesäkuussa 2010, ja sen jälkeen sillä on ollut uskomaton vaikutus siihen, miten verkkosivut sijoittuvat hakukoneissa.

Näyttää siltä, että uusi sisältö saa etusijan vanhentuneisiin juttuihin nähden. Kannattaa siis hyvä pitää vanhatkin kirjoitukset ajantasalla.

Tämä algoritmi auttaa erityisesti siihen, että vanhentuneet verkkosivut tippuvat pikkuhiljaa pois hakutuloksista.

Sivuston moniiliystävällisyys

Google ilmoitti 4. marraskuuta 2016, että se indeksoi verkkosivut nyt mobile first -periaatteella.

Tämä tarkoittaa sitä, että sivustot tulisi ensisijaisesti suunnitella toimimaan optimaalisesti pienemmillä näytöillä tietokoneen sijaan.

Tämä on yleinen hakukoneoptimoinnin virhe, mobiiliversio sivustosta saattaa unohtua helposti, varsinkin kun työt tehdään tietokoneella.

Kannattaa vilkaista muutenkin Google Analyticsiin, saatat yllättyä miten suuri osa kävijöistä selaa sivustoasi puhelimella.

Sivuston nopeus

Googlen hakukoneeseen tekemien uusien päivitysten myötä nopeus on tärkeämpää kuin koskaan. Verkkosivustojen, joiden sivujen nopeus on hidas, on vaikea sijoittua kärkituloksiin, ja käyttäjät, jotka haluavat sivustoja, jotka tarjoavat heille erinomaisen käyttökokemuksen, saattavat sijoittua alemmas. 

Google toivoo, että näiden muutosten tavoitteena on tämä – myös sivustot, jotka sijoittuvat korkealle merkityksellisissä hauissa, mutta latautuvat myös nopeasti kärsimättömille verkkokävijöille!

Core web vitals

Elokuusta 2021 Google otti käyttöön “Core Web Vitals” nimetyt käyttökokemusta kuvaavat mittarit.

Käytännössä näissäkin painaa varsin paljno itse sivuston nopeus. Tässä kohtaa pitäisi varmaan kaikille olla selvää, että Google hakuneoptimointi vaatii sen, että sivuto toimii nopeasti ja on käyttäjäystävällinen

Sivuton rakenne

Viimeisenä muttei vähäisimpänä muistuttaisin sivuston rakenteen tärkeydestä kun kyseessä on Google optimointi.

Sisältöä ei kannata sokeasti lätkiä sinne tänne, vaan olisi hyvä pitää mielessä jonkinlainen johdonmukaisuus.

Itse suosittelen suunnittelemaan verkkosivun rakenteen niin, että tiettyä aihealuetta käsittelevät sisällöt ovat aina omana kokonaisuutena, eivätkä sekoitu muita aihealuita käsittelevien sisältöjen kanssa. Palataan tähän vielä myöhemmin.

Yhteenveto

Google hakukoneoptimointi on varmasti vuosi vuodelta vaikeampaa. Rakentamalla vahvan perustan ja valmistautumalla tulevaisuuden algoritmi päivityksiin varmistat, että sivustosi pysyy Googlen kärjessä myös jatkossa.

Suosittelen että keskityt erityisesti sivun käyttökokemuksen parantamiseen sekä laadukkaiden linkkien rakentamiseen.