Blogin perustaminen 2021: Tarkat ohjeet menestyvän blogin perustamiseen

Blogin aloittaminen – miksi aloittaa?

Ennen oman blogin perustamista tulisi harkita syitä bloggaamisen aloittamiseen sekä onko kyseessä henkilökohtainen blogi, yrityksen blogi vai tavoitteena nousta somevaikuttajaksi tai bloggaamisen ammattilaiseksi.

Vastaa kysymykseen ”Minä haluan perustaa blogin koska _____”

Suosittelen unohtamaan bloggaamisen, mikäli vastauksesi blogin perustamiseen on jokin itsekäs motiivi, kuten: ”haluan tienata rahaa bloggaamisella”, ”haluan näkyvyyttä/someseuraajia”, ”haluan kasvattaa liiketoimintaani”.

Harva alkaa seuraamaan blogia, jonka artikkelit keskittyvät siihen, kuinka mahtava ihminen olet, tylsään elämääsi tai kuinka hyvää työtä yrityksesi tekee.

Jotta blogillasi olisi edellytykset menestyä, sen tulisi tarjota lukijoille arvoa kuten hyödyllistä sisältöä. Tämänkaltaista sisältöä on esimerkiksi informaatio/opetussisältö, arvostelut tai kertomukset omista kokemuksista. Myös lukijaa viihdyttävä sisältö tuo arvoa.

Tuottaessa lukijoille arvokasta sisältöä, kasvatat varmasti liiketoimintaa tai tienaat rahaa siinä sivussa. Mutta sen ei tulisi olla ensisijainen päämäärä blogin perustamiselle.

Blogille nimi – Oma nimi vai brändi?

Blogin nimi tulee pysymään mukanasi, joten nimen miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Yleisimmät valinnat ovat joko oma nimi tai brändinimi. 

Molemmat vaihdoehtodoista ovat varteenotettavia, eivätkä sulje toisiaan pois. Voit siis yhdistää kummatkin ja rakentaa ”minunhakukoneoptimointiblogin” oman nimesi ympärille, kuten matkablokaaja Will Hatton ”brokebackbacker” blogillaan.

Matkablogi henkilöbrändin ympärillä

Tässä muutama mieti auttamaan blogin nimeämisessä.

Henkilöbrändi blogin nimenä

Henkilöbrändi tai siis yksinkertaisesti blogin nimeäminen oman nimen (esim. tommiaaltonen.fi) mahdollistaa joustavan bloggaamisen ja oman tunnettavuuden kasvun kautta avaa paljon uusia ovia ja mahdollisuuksia. Alla henkilöbrändin plussat ja miinukset

Henkilöbrändi plussat

Jos pääsyt käyttämään omaa nimeäsi blogin nimenä, suurin plussa on sen joustavuus. Voit siis helposti kirjoittaa blogiin muustakin kuin omasta alastasi tai aiheesta, niin että lukijat ymmärtävät. Olisi outoa jos Minunhakukoneoptimointiblogi.fi päätyisikin kirjoittamaan matkustamisesta.

Käyttämällä omaa nimeä pystyt luomaan erittäin vahvan henkilöbrändin itsellesi, joka avaa paljon mahdollisuuksia joihin pääseminen olisi muuten hankalaa. Liiketoiminta kehittyy myös mukanasi.

Omalla nimellä verkostojen rakentaminen on helpompaa ja nopeampaa, ihmiset juttelevat ja luottavat enemmin oikeaan ihmiseen kuin brändiin. Toisaalta, henkilöbrändin auktoriteetin rakentaminen on brändiä hitaampaa.

Henkilöbrändistä on myös helpompi vaihtaa myöhemmin brändiin sekä mahdollisuus muuttua somevaikuttajaksi ja tätä kautta avata enemmän rahahanoja.

Henkilöbrändin miinukset

Blogisi ei ole välttämättä ole kaikille itsestäänselvyys, joten uudelle lukijalle saattaa olla vaikeampi selittää tarkemmin mitä myyt tai teet.

Usealle henkilöbrändi pitää mukanaan vahvan tunnesiteen, joka vaikuttaa paljon siihen mitä haluat kirjoittaa ja julkaista.

Toilailusi liitetään nopeasti sinuun, joten joudut olla entistä tarkempi miten toimit ja mitä julkaiset.

Lopuksi jos olet yrittäjänä, voi hommaasi olla vaikea skaalata, kohderyhmä ei välttämättä ymmärrä onko yrityksesi takan iso tiimi vai toimitko yksin

Brändi blogin nimenä

Liikuntabrändi blogin nimenä

Brändi, kuten yrityksen nimi, avainsana tai blogin aihetta kuvaava nimi on myös toimiva valinta. Tämänkaltainen blogi voi olla esimerkiksi Aasian matkoista kertova Aasiaopas. – Tämä nimi varmasti avaa monelle blogin sisällän jo ennen sivun avaamista.

Blogin perustamisen nimettömänä on mahdollista brändillä, sekä blogin myyminen on helpompaa – kun into bloggaamiseen lopahtaa, laadukas tietosivu Asian matkoista varmasti kiinnostaa monia matkanjärjestäjiä.

Brändin plussat

Brändi on irrallinen itsestä, jolloin on helpompi olla ottamatta esimerkiksi kritiikkiä henkilökohtaisesti. Esimerkiksi henkilöbrändin kanssa, jossa tuote olet sinä, eikä joku pidä tuotteestasi, voi herkempi ajatella ettei asiakas pidä sinusta.

Brändin avulla on helpompi luoda täysin uusi identiteetti, sitä on helpompi käsitellä omana kokonaisuutena ja ”esittää” jotain mitä et itse ole. Myöskin hakukoneoptimointi on edullisempaa täysin uudelle brändille, jos omalla nimelläsi löytyy useita muita bloggaajia.

Brändille on helpompi luoda auktoriteettiä, riippuen kohderyhmästä, voit helpommin näyttää alan asiantuntijalta eikä viikonlopun töppäilyt välttämättä vahingoita brändiäsi.

Brändi on myös helpompi skaalata mittavampaan liiketoimintaan tai myydä eteenpäin niin että seuraavan ostajan on helppo lähteä sen kanssa liikkeelle.

Brändi ei myöskään välttämättä kaipaa paljoa esittelyitä, tomminhakukoneoptimointi.fi kertoo kävijälle nopeampaa mistä on kysymys kuin tommiaaltonen.fi

Brändi miinukset

Vaikeampi joustaa sisällössä, esimerkiksi jos brändisi on hakukoneoptimointiblogi, olisi kävijöille outoa ruveta tuottamaan sisältöä matkailuista

Blogin nimeämisen viimeistely

Kun olet keksinyt blogin nimen, varmista että nimi on verkkotunnuksen lisäksi saatavilla myös isoimmilla somealustoilla, kuten Instagram ja Facebook.

Sisällöntuottajana haluat omistaa koko brändin. Jos esimerkiksi perustat hakukoneoptimointiguru.fi blogin ja blogillesi vain Facebook sivun, saatat myöhemmin huomata, että joku on varannut saman käyttäjätunnuksen Instagramissa ja tuottaa sinne huonoa ja lukijoita hämmentävää sisältöä.

Vaikket päätyisikään käyttämään muita isoja someja, varaa nimeesi liittyvät tunnukset kuitenkin mahdollisimman nopeasti varmuuden vuoksi.

namechk.com on hyvä ja ilmainen työkalu, jolla tarkistat kerralla käyttäjätunnuksen saatavuuden kaikista sosiaalisista medioista

Hyvinä käytäntöinä nimen valitsemisessa voidaan pitää myös sen yksinkertaisuutta, pyri keksimään nimi, joka on helppo lausua ja jää mieleen. Älä siis käytä nimessä symboleita kuten ”[email protected]_” tai numeroita, joilla ei ole mitään tekemistä asiasi kanssa.

Blogialustan valinta – Miten tehdä blogi?

Ensimmäisiä askelia blogin aloittamisessa on blogialustan valinta, Kannattaako ostaa oma verkkotunnus ja webhotelli, käyttää ilmaista blogialustaa, kuten googlen Bloggeria vai liittyä blogiyhteisöön.

Ilmainen blogi houkuttelee monia, mutta jos kyseessä on yrityksen blogi tai harkinnassa bloggaus ammattina, ei ilmainen blogi varmasti ole paras vaihtoehto.

Oma blogi

Liiketoiminta tulisi aina pysyä mahdollisimman paljon omassa hallinnassa. Omistamalla blogin itse, sinulla on blogiisi täysi hallinta. Jos taas käytät blogiyhteisöä, on suurena riskinä, johon et voi vaikuttaa esimerkiksi heidän palvelunsa lopettaminen, jolloin blogisi on mennyttä.

Jos kysymyksessä on yrityksen blogi tai mietit blogiuraa pitkällä tähtäimellä, järkevin valinta on perustaa täysin omassa hallinnassasi oleva blogi.

Oman blogin suurin etu on se, että omistat kaiken täysin itse ja pystyt muokkaamaan blogia rajattomasti mielesi mukaan. Kun taas blogiyhteisössä muokkausominaisuudet ovat rajalliset ja sisältösi voidaan mielivaltaisesti poistaa ylläpidon toimesta.

Kulujen lisäksi miinuspuolina täysin itse ylläpidetyssä blogissa on sen vaatima työ, joudut käyttämään enemmän aikaa hakukoneoptimointiin sekä blogin tuunaamiseen.

Oman blogin julkaisujärjestelmäksi suosittelen wordpress.org ilmaisversiota.

Täysin omassa hallinnassa oleva blogi kustantaa noin 70€/v. (60€ palvelin, 10€ verkkotunnus)

Oman blogin hostaaminen

Wordpress hostaus digitalocena

Monien bloginperustamis oppaiden tavoite on lähtökohtaisesti tienata rahaa suosittelemalla tiettyä webhotellia, usein se on bluehost tai hostgator.

Omasta kokemuksesta nämä halvat webhotellit ovat kuitenkin erittäin hitaita sekä halvasta hinnasta huolimatta huonoa vastinetta rahalle. Näiden webhotellien plussat ovat useimmiten loistava asiakaspalvelu chatissa.

Itse nörttinä käytän kaikissa omissa ja yritykseni projekteissa Digitaloceania palvelutarjoajana. Digitaloceanin halvin virtuaalipalvelin kustantaa $5/kk, ja sillä hostaa helposti useammankin wordpress blogin tai kotisivun.

Digitalocean on suunnattu tehokäyttäjille, joten sen käytettävyys ei varmasti yllä kuluttajille tarkoitettujen webhotellien tasolle. Vaikka digitalocean ei maksakkaan parasta komissiota kumppanuusohjelmasta, suosittelen sitä rehellisesti kaikille.

WordPress asennus onnistuu 1 klikkauksella digitaloceanin kautta, ja tarvittaessa tukikin on saatavilla. Tällä linkillä saat $100 saldoa digitaloceaniin ilmaiseksi 60pv ajaksi, ja kun käytät hostaukseen $25 saan suosituksesta itselleni myös $25 saldoa.

Blogiyhteisöt

Blogiyhteisö on paras valinta, jos haluat kokeilla bloggaamista, mutta et ole vielä varma blogiurasi tulevaisuudesta.

Yrityksen blogia ei kannata perustaa blogiyhteisöön, sillä se antaa toiminnasta epäammattimaisen kuvan ja useammat blogiyhteisöt eivät salli yritysten blogeja

Blogiyhteisöjen suurimmat plussat ovat niiden antama näkyvyys blogille sekä parempi näkyvyys googlessa pienemmällä vaivalla.

Miinuspuolina sinulla ei ole hallintaa blogiin, esimerkiksi moni blogiyhteisö lisää artikkeleiden väliin mainoksia, joista et saa tuloja. Myöskin vaarana on, ettei ylläpito ei pidä sisällöstäsi ja se poistetaan.

Muut ilmaiset blogialustat

Muita ilmaisia blogialustoja ovat esimerkiksi MediumBlogger ja WordPress.com (WordPressin kaupallinen versio). Suosittelen

Medium

medium blogi

Hakukonenäkyvyyden kannalta näistä paras on ehdottomasti Medium. Mediumiin kirjoitetut laadukkaat artikkelit vähemmän kilpailuilla avainsanoilla nousevat usein googlen kärkeen ilman hakukoneoptimointia.

Mediumin muokattavuus on kuitenkin erittäin rajoitettu, ja heidän sääntöjen mukaan et saa mainostaa blogissa affiliate linkkejä (kaupallista yhteistyötä).

Suosittelen Mediumia mikäli kirjoittaminen on sinulle vain harrastus etkä halua panostaa hakukoneoptimointiin.

WordPress & Blogger

Blogger ja wordpress.com soveltuu myös alkuun, mikäli tavoitteenasi on kokeilla siipiäsi ja katsoa kuinka bloggaaminen lähtee luistamaan.

WordPress.comiin saat helposti päivitettyä maksulliseen versioon, jolloin saat käyttöön oman verkkotunnuksen sekä paljon lisäominaisuuksia ja mahdollisen muokata blogia vapaammin.

Bloggeri on myös varteenotettava vaihtoehto, sen ei ole yhtä mukautuva kuin wordpress, mutta mahdollistaa esimerkiksi oman verkkotunnuksen liittämisen blogiin veloituksetta.

Yhteenveto

Mielestäni blogialustan valitseminen ei ole tärkein ensiaskel blogin perustamisessa, jos et ole vielä varma blogin tulevaisuudesta. Suosittelen täydelle untuvikolle aloittamista ilmaisella alustalla ja kun kirjoittaminen alkaa luistaa, niin siirtyä täysin omaan blogiin.

Jos yrityksellä on jo verkkosivut, voit varmasti helposti lisätä blogisi sinne. Yrittäjänä ilmaisen blogialustan tai verkkotunnuksen käyttö näyttää epäammattimaiselta.

Halvat webhotellit ovat usein huonoja, jos päätät hostata blogin itse, kannattaa palvelinratkaisuun panostaa.

Suosittelemani blogialustat aloittelijalle

  1. Oma blogi (wordpress.org)
  2. WordPress.com
  3. Medium

Blogin sisältö – mitä kirjoittaa

Koko blogin idea on sen sisältö, joten jotta blogisi keräisi lukijoita mahdollisimman tehokkaasti, on kirjoitettavaan sisältöön panostettava erityisesti – Kirjoitatko ikivihreää sisältöä vai keskitytkö ajankohtaisiin asioihin.

Ikivihreä sisältö

Ikivihreä blogiartikkeli
Ikivihreä blogiartikkeli tuo lukijoita blogiin hitaasti, mutta tasaisesti. Hakukoneoptimoinnilla kirjoituksen sijoitus googlessa nousee pikkuhiljaa ylöspäin.

Ikivihreä sisältä tai ”evergreen content” on ajankohtaista vielä useiden vuosienkin jälkeen kirjoittamisesta, täten se on hyvä pitkän aikavälin sijoitus, joka tuo blogiin lukijoita hitaasti, mutta tasaisesti pitkällä aikajänteellä. Ikivihreä sisältö tulisi toimia blogin kivijalkana

Ikivihreää sisältöä ovat esimerkiksi ohjeet sekä oppaat, – ”kuinka perustat blogin, miten valmistat vadelmapiirakan”.

Ajankohtainen sisältö

Trendikäs sisältö
Ajankohtainen sisältä kerää hetkellisesti paljon kävijöitä. Vaikka kuvassa sijoitus on noussut googlessa näyttökerrat ovat ajanmyötä vähentyneet. Trendin ohi mentyä, harvempi googlaa aihetta.

Ajankohtainen tai trendaava sisältö taas tuo nopeasti paljon lukijoita, varsinkin ollessasi ensimmäisiä kirjoittajia aiheesta. Ajankohtainen sisältö kuitenkin ”kuolee” nopeasti pois, eikä sitä monikaan enää lue vuosien jälkeen. Tämä sisältö sopii myös blogin lukijamäärän kasvattamiseksi, parhaassa tapauksessa kirjoituksesi lähtee ”viraalisti” kiertämään.

Ajankohtainen sisältö tarkoittaa nimenomaisesti hetkellisesti pinnalla olevia asioita, esimerkiksi ajankohtaisia uutisia tai juuri julkaistujen kulutustuotteiden arvostelua.

Muut stategiat

Strategioita löytyy joka lähtöön ja tavoitteisiin loputtomasti, esimerkiksi linkkien rakentamiseen suunniteltu tehosivu.

Suosittelen rakentamaan blogin perustan ikivihreän ja linkkejä keräävän sisällön ympärille, täten myös trendaava sisältö nousee helpommin googlen kärkeen.

Blogin kirjoittaminen – kuinka usein kirjoittaa?

”Blogia täytyy kirjoittaa ja ylläpitää jatkuvasti, esim. joka viikko” Tämä on vanha ikävä internetissä kiertävä myytti. Aktiivinen kirjoittaminen saattoi nostaa joskus sivun näkyvyyttä googlessa, mutta nykyään on tärkeämpää panostaa latuun.

Tuottaessa joka kerta erittäin hyvää sisältöä, lukijat odottavat kirjoituksiasi ja lukevat ne mielellään. Puolipakotettu täytesisältö harvoin tuo tarpeeksi arvoa lukijoille, eivätkä he lähde mielellään seuraamaan tämänkaltaista blogia.

Laatu siis korvaa määrän. Unohda viikoittaiset blogipostaukset ja kirjoita joka kerta lukijoille aivan uskomattoman hyvää sisältöä, oli se sitten kerran kuussa tai puolessa vuodessa.

Blogin hakukoneoptimointi

Blogin hakukoneoptimointi

Blogin hakukoneoptimointi alkaa avainsanatutkimuksella, jonka tarkoitus on selvittää millä avainsanoilla sisältö haetaan, jos edes haetaan.

Avainsanatutkimuksen pohjalta rakennetaan laadukas, lukijoita ja potentiaalisia linkittäjiä miellyttävä artikkeli

Nämä kaksi ensimmäistä kohtaa useimmin riittävät tavallisen bloggaajan artikkelin hakukoneoptimointiin. Jos kuitenkin kyseessä on kilpailtu avainsana tai aihe, viedään homma pidemmälle

Kirjoitettua artikkelia lähdetään mainostamaan heille, joilla on valtaa linkata sivullesi, eli yhteydenottoa ja verkostoitumista muiden bloggaajien kanssa, joilla on relevanttia sisältöä. Kirjoituksen ollessa tarpeeksi hyvä, moni linkittää siihen mielellään.

Avainsana analyysi

Avainsana analyysi

Mikäli haluat aiheestasi kiinnostuneita lukijoita orgaanisesti blogiisi, tulisi kirjoittaminen aloittaa avainsanatutkimuksella. Avainsanatutkimukseen bloggaajalle riittää googlen ilmainen keyword planner.

Avainsanatutkimuksen idea on löytää juuri ne hakusanat blogikirjoitukseesi, jolla ihmiset googlettavat sekä selvittää kiinnostaako aiheesi edes ketään.

Esimerkiksi, tämän kirjoituksen otsikko on ”Blogin perustaminen…” sillä se on suositumpi hakusana kuin ”bloggaamisen aloittaminen”. Kaikista huonoin otsikko olisi aiheeseen liittymätön, ”Tänään mä kerron mun päivästä” tms.

Hakukoneoptimoinnin toteuttaminen

Älä pidä hakukoneoptimointia rakettitieteenä. Yksinkertaisimmillaan hakukoneoptimoinniksi riittää avainsanatutkimus, käyttäjäystävällinen blogin rakenne ja erittäin laadukas kirjoitus.

Laadukas blogipostaus tulisi olla vähintään 500 sanan mittainen (mielellään yli 1 000) ja pitää sisällään ainakin väliotsikoinnin, paljon kuvia ja linkkejä relevantteihin lähteisiin. Linkit eivät vain nosta google näkyvyyttä, vaan saa tekstin näyttämään entistä asiantuntevammalta.

Hakukoneoptimointi työkalut

Jotta pystyt suorittamaan hakukoneoptimointia mahdollisimman tehokkaasti, suosittelen lisäämään sivulle Google Analyticsin sekä tutustumaan Google Search consoleen.

Google Analytics

Google analytics

Googlen analytiikan avulla saat dataa lukijoiden käytöksestä blogissa, näin tiedät varmasti mitä sisältöä luetaan, miten kävijä liikkuu verkkosivulla, mistä kävijät tulevat ja kauanko he viettävät aikaa.

Tämän datan avulla voit päätellä esimerkiksi minkälaista sisältöä kannattaa kirjoittaa jatkossa, missä sivua kannattaa mainostaa ja miten toteuttaa sivun linkkirakenne.

Google Search Console

Google Search console

Google Search console puolestaan antaa dataa avainsanoista, esimerkiksi kuinka monta kertaa sivusi on näkynyt googlehaussa, millä hakusanoilla ja millä avainsanoilla sivullesi on klikattu.

Datan lisäksi pystyt hallitsemaan verkkosivusi näkyvyyttä, lähettämään sivustokartan, poistamaan ja lisäämään sivuja google hakuun, näkemään kuka linkittää sinulle sekä saat ideoita mihin blogin osa-alueisiin ja hakusanoihin kannattaa panostaa.

Miten blogille lukijoita?

Blogin lukijat

Hyvän sisällön kirjoittaminen on turhaa, jos sitä ei koskaan lue. Eikä sisältöäsi kukaan löydä ellet mainosta tai hakukoneoptimoi tehokkaasti blogiasi. Hakukoneoptimointi kuitenkin vie aikaa ja haluat varmasti lukijoita jo kirjoittamisen alkuvaiheilla, jotta motivaatiosi bloggaamiseen pysyy yllä.

Yrittäjälle tai bloggaamisen tosissaan ottavalle maksettu mainonta Facebookissa on varmasti helpoimpia tapoja hankkia aiheesta kiinnostunut yleisö.

Sissimarkkinointi

Jos blogin mainostukseen ei halua investoida rahaa, voi tekstejä jakaa aiheeseen liittyvissä FB ryhmissä, foorumeilla ja Redditissä. Tämä menee tosin useilla pieleen, sillä monet ryhtyvät vain ”spämmimään” linkkejä. Varsinkin Redditissä ja FB ryhmissä oman sisällön aivon promoaminen johtaa vain viestin poistamiseen tai porttikieltoon.

Tietenkin voit jakaa kirjoituksen moneenkin paikkaan ja saada hyvän vastaanoton, mutta se vaatii sen, että sisältösi on oikeasti laadukas ja informaatiota tarjoava. Suositukseni on kuitenkin linkittää kirjoitus aina muun avunannon ”lisäinfona” jos lukija haluaa tutustua enemmän aiheeseen

Esimerkiksi jos olet kirjoittanut hyvän artikkelin Fortumin osakkeesta ja joku kyselee sijoituskerho FB ryhmässä asiasta, tiivistä kommenttiin tekstisi pääpointit tai joku muu mielipide ja loppuun linkki mistä voi lukea lisää aiheesta.

Jos haluat viedä hakukoneoptimoinnin seuraavalle tasolle, tulisi laadukkaan sisällön lisäksi verkostoitua muiden bloggaajien kanssa ja neuvotella linkkejä heidän artikkeleistaan. Tämä vaatii useimmiten erittäin laadukkaan ja kattavan kirjoituksen. Kaupallisiin kirjoituksiin harva linkittää.

Tee blogillesi sivut sosiaaliseen mediaan

Blogille kannattaa heti alkuvaiheessa avata profiilit suurimpiin sosiaalisiin medioihin, kuten facebook, instagram, Twitter ja Pinterest. Tällä varmistat myös käyttäjänimesi itselle, ettei kukaan muu kerkeä napata sitä ensin.

Sosiaalisen median profiileista saat myös ”nofollow” linkin, joka nostaa sivun luotettavuutta googlen silmissä. Hakutuloksissa sijoittumiseen näillä (paitsi Pinterest dofollow) linkeillä ei ole juuri vaikutusta.

Jaa hyvä sisältösi aina myös jokaiseen somekanavaan, näin saat niiden kautta myös kävijöitä sivullesi.

Yhteenveto

Blogin ylläpitäminen ei ole siis rakettitiedettä, tai edes maksullista. Menestyvän bloggaajan tärkein ominaisuus on tuottaa sisältöä, josta lukijat pitävät, ei kiillottaa minäkuvaa.

Kertauksena blogin perustaminen vaiheittain

  1. Ymmärrä että lukijoita kiinnostaa se mitä he voivat kirjoituksistasi oppia.
  2. Valitse blogille nimi, joko omanimi tai keksimäsi nimi
  3. Lähde liikkeelle joko kokonaan omalla blogilla tai kokeile siipiä ilmaisella blogialustalla
  4. Rakenna blogi ikivihreän sisällön ympärille.
  5. Laatu korvaa määrän, kirjoita vain laadukasta sisältöä, vaikka vain kerran kuussa.
  6. Hakukoneoptimointi on kriittistä blogin kasvattamiseksi, tekninen SEO ja laadukas sisältö riittää useimmille.
  7. Lisää sivullesi Google analytics & search console.
  8. Markkinoi blogiasi rohkeasti, älä spämmää vaan tarjoa lisäarvoa tuovia vastauksia.

Sinun vuorosi

Kiitos lukemisesta ja Mahtavaa jos selvisit tänne asti!

Haluaisin kuulla jäikö kattavasta blogin perustamisoppaasta puuttumaan jotain tai jäikö jokin vielä askarruttamaan?

Oliko kirjoituksesta hyötyä, tai voisiko se hyödyttää jotain kaveria? Jakamalla hyödyllisen kirjoituksen somessa et vain tue kirjoittamistani vaan autat myös kavereita.

Kommentoi alas ja vastaan mielelläni parhaani mukaan.

Jätä kommentti