Tehosivu – Näin kirjoitat google näkyvyyttä parantavan artikkelin

Tämän yksityiskohtaisen oppaan avulla opit askeleet menestyvään blogikirjoitukseen, joka tuo kävijöitä ja asiakkaita verkkosivuillesi

Olen työskennellyt hakukoneoptimoinnin sekä sisällöntuotannon parissa yli 8 vuotta. Kirjoituksessa avaan yhden tehokkaimmista strategioistani blogin lukijamäärän ja näkyvyyden kasvattamiseen

Tämä opas sopii myös aloittelevalle bloggaajalle sekä yrittäjälle, sillä et tarvitse aiempia seuraajia tai tavallisesta poikkeavaa kirjoitustaitoa.

Oletko valmis hankkimaan asiakkaita ja rakentamaan yhteisön uskollisista seuraajista?

Mennään suoraan asiaan

Oppaan tavoitteet

Tämän oppaan avulla opit kasvattamaan blogisi seuraajamäärää sekä näkyvyyttä toimivaksi todistetulla yksinkertaisella strategiallani. Opit tarkat perusperiaatteet ylivertaisen sisällön tuottamiseen ja blogisi näkyvyyden parantamiseen.

Monet aloittelevat kirjoittajat kamppailevat blogin kasvattamisen ja lukijoiden hankkimisen kanssa. Useimmin ongelmat eivät johdu laiskuudesta tai huonosta sisällöstä, vaan siitä että blogin kasvattamiseen on käytetty väärää lähestymistapaa.

Muista, blogisi ei ole hyväntekeväisyyttä. Blogi on myös liiketoimintaa, jonka tarkoitus on tuoda lisää asiakkaita tai tuloja.

Nopean kasvun salaisuus

Olet saattanut lukea kirjoituksia blogin perustamisesta. Useat näistä oppaista vannovat säännöllisisen sisällöntuottamisen nimeen. Onko menestyvän blogin salaisuus sittenkin vain viikoittain julkaistava uusi artikkeli?

Ei ole, säännöllinen sisällöntuotanto on vain helposti myytävä myytti.

Toiset taas vannovat hakukoneoptimoinnin nimeen. Hakukoneoptimointi on edelleen kriittinen tekijä orgaanisten asiakkaiden hankkimisessa, useimmat SEO-Oppat kuitenkin sisältävät vahentunutta tietoa.

Se  mikä hakukoneoptimoinnissa toimi vuosia sitten ei toimi nykyään. Voit siis unohtaa myös epämääräisen foorumikirjoittelun linkkien toivossa ja ”long tail” avainsanat.

Menestyvän blogin salaisuus erittäin yksinkertainen: Julkaise harvemmin, mutta joka kerta uskomattoman laadukasta sisältöä.

Jotta asiakkaat vierailevat blogissasi, muistavat tekstisi ja jakavat sisältöäsi, sen täytyy olla erittäin laadukasta.

Tehosivu

Uskomattoman pitkä lista

Tehosivu on yksi asearsenaalimme helmistä sekä osa modernia hakukoneoptimointistrategiamme.

Tehosivu ei vaadi blogia, vaan se voi hyvin olla osa yrityksesi verkkosivua. Tehosivun tehokkuus perustuu erittäin laadukkaaseen sisältöön, jota lukijat jakavat ja linkittävät mielellään.

Linkit ovat edelleen tärkeä osa hakukoneoptimointia, ja mikä olisikaan parempi tapa hankkia niitä kuin tuottamalla laadukasta sisältöä, jota lukijat rakastavat? Tehosivujen tarkoitus ei ole tuoda vain google näkyvyyttä vaan kohottaa brändisi arvoa sekä uskottavuutta toimimalla tietolähteenä.

Paras lähestymistapa hakukoneoptimointiin nykypäivänä on kirjoittaa erittäin laadukasta sisältöä, heille, joilla on valtaa jakaa sisältöäsi.

Helpoin tapa luoda tehosivu

No mikä sitten on yksinkertaisin tapa julkaista Tehosivu? Uskomattoman pitkät listaukset.

Nämä ovat kirjoituksia, joissa aihealue käydään perusteellisesti läpi listaamalla artikkeliin vähintään sata kohdetta/asiaa/vinkkiä jne..

Blogikirjoituksia kirjoitetaan maailmalla joka päivä yli 3 miljoonaa, joten jos kirjoitat tylsää sisältöä, kuten ”15 vinkkiä hakukoneoptimointiin” tai ”20 upeaa matkakohdetta”, on erittäin haastavaa erottua joukosta.

Uskomattoman pitkät listaukset auttavat erottautumaan joukosta, sillä ne tarjoavat paljon informaatiota aiheesta yhdellä sivulla, enemmän kuin muut artikkelit samassa kategoriassa.

Aihealueen perusteellisesti käsittelevä sisältö auttaa blogiasi erottuman joukosta.

Miten saan lukijat jakamaan kirjoituksen?

Okei, Eli UPL auttaa blogia erottumaan joukosta, mutta haluat lukijoiden myös jakavan sisältöäsi somessa ja linkkaamaan blogiisi

Ei hätää, UPL on myös ratkaisu siihen

Kokemukseni perusteella pitkät kirjoitukset ja perusteelliset saavat huomattavasti enemmän jakoja somessa kuin lyhyet kirjoitukset. Olen myös havainnut, että listaus tyyppiset kirjoitukset keräävät jakoja muita helpommin.

Sen lisäksi että UPL auttaa blogia erottumaan joukosta, se on hyvä tapa saada blogillesi uskottavuutta

Uskomattoman pitkän listauksen tarkoitus on listata lähes kaikki mitä aiheesta tiedetään yhteen kirjoitukseen. Joudut kuitenkin itse päättämään ja valitsemaan mitä haluat listata ja mitä et.

Listattavien kohteiden valitseminen vaatii ammattimaisuutta. Kun lukija näkee tämänkaltaisen listauksen, hän todennäköisesti tuumaa ”tämähän on uskomattoman hyvä resurssi! Sen laatiminen on varmasti vaatinut todellisen asiantuntijan”.

Muista ettet voi kuitenkaan rakentaa koko blogiasi listaustyyppisen sisällön ympärille. Käyn myöhemmin toisissa kirjoituksissa eri formaatteja läpi.

Näin kirjoitat Uskomattoman pitkän listauksen

  1. Löydä sopiva aihe listalle
  2. Hahmottele kirjoitus
  3. Julkaise & mainosta

Tämä oli tietenkin vähän liiankin yksinkertaistettu versio prosessista.

Konseptissa on paljon seikkoja, jotka vaikuttavat merkittävästi onnistumismahdollisuuksiin, joten käyn konseptin yksityiskohtaisesti läpi onnistumisesi takaamiseksi.

Lyödä sopiva aihe

Uskomattoman pitkä listasi voi käsitellä periaatteessa aihetta kuin aihetta, mutta kuten varmaan arvaat, tämänkaltaisen listan kirjoittaminen vaatii paljon työtä, joten on parasta varmistaa, että aiheesi täyttää kaikki onnistumisen kriteerit ennen kirjoittamisen aloittamista.

Aiheesi tulisi täyttää nämä kolme kriteeriä

  • Kiinnostaako ja välittävätkö ihmiset aiheestasi?
  • Voitko listata yli sata kohdetta aiheesta?
  • Onko joku muu jo kirjoittanut vastaavan artikkelin samasta aiheesta?

Ensimmäiseksi tulisi varmistaa, että lukijat välittävät aiheesta, tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aiheen tulisi olla paljon keskustelua herättävä. Suosittelen välttämään kiisteltyjä aiheita, ne aiheuttavat yleensä vain turhaa vaivaa.

Se että aiheesi herättää kiinnostusta riittää. Aiheen ei tarvitse olla trendikäs tai keskustelua herättävä.

Voitko listata 100 kohdetta aiheesta?

Seuraavaksi tulisi varmistaa mahdollisuudet listata vähintään sata kohdetta aihealueestasi

Pidä mielessä että 100 kohdetta on minimi tämän kaltaiseen listaan. Jos uskot ettet pysty helposti listaamaan sataa kohdetta, kannattaa etsiä uusi aihe.

Esimerkiksi jos ajattelet että aiheeksi voisi sopia puhelimet. Onko realistista listata sata erityyppistä blogialustaa? Ei, mutta parempi aihe voisi olla ”parhaat lisäosat blogiin”. Tämä on paljon helpompi toteuttaa.

Tarkista onko aiheellasi kilpailijoita

Viimeinen vaihe on tarkistaa, onko joku muu jo kirjoittanut aiheestasi vastaavan kirjoituksen.

Jos löydät vain noin 15-30 kohdetta listaavia kirjoituksia, on aiheellasi erinomaiset edellytykset erottua joukosta.

Jos taas löydät jonkun toisen tekemän uskomattoman pitkän kirjoituksen, on parempi etsiä toinen aihe, sillä jo aikaisemmin tehty laadukas listaus on haastavaa jättää varjoon.

Kirjoittaminen

Pitkän artikkelin aloittaminen saattaa tuntua ylitsepääsemättömältä kokemattomalle kirjoittajalle.

Salaisuus onnistuneen blogikirjoituksen laatimiseen on sen kokoaminen, ei kirjoittaminen.

Pidän huomattavasti helpompana kirjoittaa pieniä paloja ja koota ne yhteen

Kirjoituksesi otsikko

Uskomattoman pitkän listasi tulee olla massiivinen, ja joudut käyttämään reilusti aikaa sen tekemiseen. Älä siis epäröi markkinoida rohkeasti massiivista kirjoitusta heti otsikossa.

Otsikossa voit esimerkiksi mainita listasi pituuden tai kertoa kirjoituksen olevan perusteellinen tai täydellinen

Otsikon muotoiluun suosittelen seuraavaa kaavaa: Aihe + Täydellinen/kattava/laaja + Listaus/reseptit/strategiat jne.

tai

listan koko + aihe.

Kirjoituksesi johdanto

Kirjoituksesi johdantoon tulisi sisällyttää

  1. Vahva lupaus
  2. Listasi pituus
  3. Mitä odottaa kirjoitukselta
  4. Kehotus jatkaa lukemista

Muista että kirjoituksesi ei ole vain yksi lyhyt lista tai tylsä artikkeli muiden joukossa, vaan massiivinen kirjoitus, johon käytit paljon työaikaa. Älä siis epäröi mainostaa listasi kokoa johdannossa. Kerro lukijalle artikkelisi olevan erityinen ja lukemisen arvoinen

Seuraavalla rivillä muistuta lukijalle, kuinka monta kohdetta listasi sisältää.

Muistuta mistä listasi koostuu, eli koostuuko listasi hakukoneoptimointi ammattilaisista, laskutuspalveluista vai resepteistä. Kerro myös oletko lajitellut listasi jotenkin.

Lopuksi johdantoon tulisi sisällyttää yksinkertainen kehote lukemisen jatkamiseen, kuten ”Jatka lukemista”.

Pidä Johdanto noin 4-7 rivin mittaisena

Kategorisointi

Lajittele listasi kategorioihin ja tee sisällysluettelo. Lajittelu auttaa sinua organisoimaan listan paremmin. Lajiteltu lista on myös lukijalle helppolukuisempi ja enemmän arvoa tuova. Kuka vain voi heittää päästään 100 kohdetta, mutta lajittelematon lista on erittäin vaikealukuinen.

Listan kokoaminen

Kerää listaan 100 kohdetta.

Listan kasaaminen vie aikaa, mutta tämä on se syy sisältösi arvokkuuteen.

Pääset helposti alkuun avaamalla muistion ja kirjoittamalla kaiken ylös mitä mielen tulee. Huonotkin kohteet johtavat joskus hyviin.

Kun olet kirjoittanut kaiken mieleen tulevan, lähde etsimään muista blogeista lisää ideoita. Älä varasta suoraan sisältöä, vaan käytä sitä ideoimiseen.

Jos käytät muiden sisältöä kirjoituksessasi, muista lisätä linkki lähteeseen. Linkin lisääminen on eettisesti oikein ja lähteet saavat sisältösi näyttämään entistä asiantuntevammalta, joka rohkaisee lukijoita jakamaan kirjoitusta somessa.

Kirjoita listalle sisältö

Kun olet saanut kerättyä pitkän luettelon listattavista kohteista, on aika kirjoittaa jokaiselle kohteelle hieman sisältöä

Kuvaile ja esittele jokaista kohdetta lyhyesti. Kohteita ei tarvitse esitellä perusteellisesti, vaan muutamalla hassulla lauseella tai noin 10-20 sanalla.

Jos haluat panostaa vielä enemmän kirjoitukseesi, testaa jokaista listan kohdetta ja kirjoita pienimuotoinen arvostelu jokaisesta.

Jos et kirjoita mitään kohteista, ei listallasi ole juuri mitään arvoa. 100 linkin listaan julkaiseminen olisi vain typerää

Julkaisuun valmistelu

Listan valmistuttua on aika lisätä kirjoitukseen arvoa tuovaa mediaa, kuten kuvia, kuvankaappauksia ja infograafeja. Ilman mediaa, listasi on vain massiivinen tekstiseinä, jota harva jaksaa lukea.

Jos päätät kirjoittaa matkakohteista, lisää kuvia kohteista. Jos listaat ohjelmistoja, sisällytä kirjoitukseesi kuvankaappauksia.

Jokaiselle listan kohdalle ei tarvitse olla kuva, pidä nyrkkisääntönä kuitenkin vähintään 1 kuva jokaista 10 listan kohdetta kohti. Jos kuvat tuovat lisäarvoa lukijalle, lisää niitä enemmän.

Kategoihin tulisi lisätä linkkaukset kohteisiin, joka helpottaa lukijan navigointia sivulla. Käyttökokemuksen parantamisen lisäksi Google saattaa näyttää näitä linkkejä myös hakutuloksissa.

Lopuksi laadi yhteenveto. Yhteenvedon tavoitteena on saada lukijat jättämään kommentti. Kysy lukijoilta jäikö listasta puuttumaan jotain?

Netissä muut tykkäävät huomauttaa toisten virheistä, varsinkin silloin kun ”täydellisestä” listasta puuttuu jotain.

Kysymällä listasta puuttuvia kohteita, et saa vain kommentteja vaan palautetta, jolla laadit listastasi entistä kattavamman ja paremman.

Julkaisu.

Varmista että kirjoituksesi näyttää puhtaalta ja ammattimaiselta. Tutkimusten mukaan ihmiset tuomitsevat sisällön sen ulkonäön, ei tekstin perusteella. Tämän takia pyri luomaan mahdollisimman hyvä vaikutelma

Jaa sisältösi osiin H2, H3 alaotsikoilla, hakukoneoptimoinnin ja lukemisen helpottamisen takia.

Valitse artikkelikuvasi tarkasti. Tylsät kuvapankkikuvat saavat sisältösi näyttämään geneeriseltä. Freelance graafikolta saat pikkurahalla räätälöidyn bannerin, esimerkiksi Upworkin kautta.

Kirjoitusasu

Käy vielä kirjoitusasu läpi ja varmista että kieliasu on hyvä ja helppolukuinen.

Pidä lauseet ja kappaleet lyhyinä. Yritä myös pitää tekstisi energisenä.

Etsi tekstistä pitkiä lauseita, jotka voit lyhentää. Jokaista lausetta et pysty lyhentämään, tärkeintä on pitää lauseet pääsääntöisesti lyhyinä ja inforikkaina

Kappaleet kannattaa pitää maksimissaan 1-3 rivin mittaisena, vain harva lukee pitkän tekstiseinän.

Energinen kirjoitusasu pitää lukijan mielenkiinnon yllä.

Lue vielä sisältö läpi kirjoitusvirheiden varalta ja julkaise.

Yhteenveto

Hakukoneoptimointi on edelleen kriittinen tekijä verkkosivun kasvattamisessa. Vanhat metodit eivät ole enää nykypäivänä tehokkaita ja siksi on parasta luoda sisältöä josta kävijät pitävät & jakavat mielellään.

Jo yksi linkkejä ja somejakoka keräävä artikkeli nostaa verkkosivusi näkyvyyttä. 

Mikä on suurin haasteesi blogin kasvattamisen kanssa ja aiotko ottaa tehosivut käyttöön? kommentoi alas.

Jätä kommentti