Sisältömarkkinointi – Näin hankit asiakkaita edullisesti

Sisältömarkkinointi sekä sanonta ”sisältö on kuningas” saattaa kuulostaa tutulta, mutta mistä oikeastaan on kysymys?

Sisältömarkkinointi on yksi parhaista sekä kustannustehokkaimmista tavoista hankkia yritykselle tasaisesti uusia asiakkaita.

Haluatko aloittaa menestyvän sisältömarkkinointi kampanjan? Tämän oppaan avulla onnistut!

Mitä on sisältömarkkinointi?

Sisältömarkkinointi on yksi epäsuoran markkinoinnin muodoista, jonka tarkoitus on potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen tarjoamalla laadukasta, hyödyllistä tai opettavaa sisältöä mainostamatta suoraan tuotetta tai palvelua.

Onnistuneella sisältömarkkinoinnilla voidaan saada yritys näyttämään toimialansa luotettavalta ammattilaiselta.

Yleinen harhaluulo on, että sisältömarkkinointi sopii vain harvoille aloille, mutta tosiasiassa sitä voidaan toteuttaa lähes jokaisella toimialalla. Autokorjaamo voi tehdä Youtubeen opetusvideoita öljynvaihtamisesta tai parturikampaamo opettaa miten hiukset saadaan muotoiltua kotona.

Missä ja mitä sisältöä tuottaa?

Sisältömarkkinoinnissa on kysymys potentiaalisen asiakkaan auttamisesta sekä ongelmien ratkaisusta, Ei yrityksen itsekkäästä ”minä-minä-minä mainostamisesta”.

Artikkeli yrityksen uusista tuotteista tai tapahtumaan osallistumisesta ei ole sisältömarkkinointia, eikä juuri auta lukijaa.

Kanavia sisältömarkkinoinnin aloittamiseen

Blogi: Yleisin ja helpoin tapa sisältömarkkinoinnin aloittamiseen on blogin perustaminen. Blogi sopii usean tarkoitukseen sekä artikkeleiden aiheista voidaan joustaa. Muista myös blogin hakukoneoptimointi, näin saat artikkeleihin tasaisesti lukijoita vielä vuosienkin jälkeen kirjoittamisesta.

Videot: Video tai kuva kertaa tuhat sanaa, sekä monille on huomattavasti helpompi ja mukavampi katsoa videoita kuin lukea pitkiä artikkeleita. Myös moni asia on huomattavasti helpompi ilmaista visuaalisesti kuin kirjoittamalla.

Viimevuosina moni on onnistunut rakentamaan sisältömarkkinointi strategian lisäksi koko liiketoiminnan Youtuben ympärille. Youtubessa toimii informatiivisen sisällön lisäksi katsojaa viihdyttävä sisältö. Yhdistämällä kummatkin menestys on taattu.

Podcastit: Podcastit ovat nousseet myös viimevuosina hurjaan suosioon. Podcastit ovat tiettyyn aiheeseen tai teemaan liittyviä sarjoja, joko pelkkänä äänenä tai kuvallisena toteutettuna. Niiden avulla on mahdollista tarjota kuuntelijalle interaktiivisempi kokemus, joka houkuttelee kuluttajaa kuuntelemaan pidempään. Monet kuuntelevat podcasteja työnohessa tai esimerkiksi automatkalla. Pidä podcast 10-15 minuutin kestoisena, jos julkaiset päivittäin tai alle 60 minuutissa jos julkaiset viikoittain.

Some: Hyvä sisältö saa somessa helposti paljon näkyvyyttä. Potentiaalinen asiakas myös seuraa helpommin someprofiileja kuin tilaa uutiskirjeen tai muistaa vierailla blogissa.

Instagramissa tulee panostaa kuviin. Käyttäjät selaavat syötettä tiuhaan tahtiin ja jos ei kuvasi herätä heti huomiota, hukkuu se muiden sekaan. Facebookissa taas tärkeintä on laadukas teksti, ja syy saada lukija jakamaan sisältöä eteenpäin.

Sisältömarkkinointi ei tarkoita vain yrityksensä itse tuottamaa sisältöä, vaan myös esimerkiksi bloggaajien tai ”somevaikuttajien” kanssa tehdyt kaupalliset yhteistyöt ovat sisältömarkkinointia parhaimmillaan ja useasti yrityksille edullinen tapa markkinoinnin toteuttamiseen.

Sisältömarkkinointia ei kuitenkaan tulisi kohdistaa vain yhteen kanavaan. Jos kirjoitat laadukkaan blogipostauksen, markkinoi sitä myös muissa valitsemissasi kanavissa.

Missä tahansa kanavassa menestyminen on kuitenkin kiinni laadukkaasta sisällöstä

  • Bloggaaminen – Sisältö kaikki kaikessa.
  • Youtube – Sisältö kaikki kaikessa
  • Sähköpostimarkkinointi: Sisältö kaikki kaikessa
  • Some: Sisältö kaikki kaikessa

Laadukas sisältö on kaikki kaikessa mitä tulee markkinointiin yleensäkin, olipa sitten kyseessä kohderyhmän kiinnostuksen herättäminen, sitoutuminen, myynti tai mikä tahansa markkinointi.

Miksi sisältömarkkinointi kannattaa huomioida?

Sisältömarkkinointi ei vain nosta yrityksen ja brändin arvoa, sen avulla on helppo saada etulyöntiasema kilpailijoihin nähden sekä laskea yrityksen markkinointikustannuksia. Myös potentiaaliset asiakkaat hyötyvät luomastasi arvoa tuovasta sisällöstä.

Tuotettu sisältö ei usein tuo tuloksia yhdessä yössä, vaan tulokset näkyvät pitkällä matkalla, vielä vuosienkin jälkeen. Toisin kuin tavallisessa maksetussa mainoskampanjassa, jonka päätyttyä asiakasvirta loppuu.

Yrityksille sisältömarkkinointi on pitkäaikainen prosessi, jolla voidaan luoda ja vahvistaa suhteita kohdeyleisöön, parantaa sitoutuvuutta ja nostaa brändin tunnettavuutta sekä luotettavuutta.

Asiakkaat taas hyötyvät sisältömarkkinoinnin kautta saadusta informaatiosta. Mitä parempaa sisältöä tuotat, sitä suuremmat mahdollisuudet on, että asiakas valitsee juuri sinun yrityksen kilpailijoiden sijaan.

Esimerkki sisältömarkkinointi strategiasta

Paras esimerkki sisältömarkkinoista on energiajuomia valmistama Red Bull, joka tuottaa sisältöä heidän kohderyhmälleen, ei asiakkaille. Red bullin markkinointikampanjat eivät keskity itse energiajuomaan, vaan heidän kohderyhmäänsä kiinnostaviin aiheisiin, kuten Extreme urheiluun.

Red bullin tavoitteena on kohdistaa mainonta nuoriin, aktiivisiin ihmisiin, jotka nauttivat seikkailuista, urheilusta jne. Jos brändi luo heille kohdistettua sisältöä ja on läsnä tapahtumissa, ei varmastikaan ole ihme, että kohderyhmä tuntee vetoa tuotteeseen ja lopulta päätyy ostamaan & päätymään uskollisiksi Red bullin asiakkaiksi.

Red Bull onkin kasvanut sisältömarkkinoinnin avulla pelkästä energiajuomia valmistamasta yrityksestä arvokkaaksi brändiksi, joka omistaa muutaman jalkapallojoukkueen, kaksi formula1 tiimiä ja tunnetaan useista uskomattomista tapahtumista, kuten 2012 järjestetystä ”avaruushypystä”.

Arvio: Tunnettu avaruushyppy kustansi Red bullille noin 50 miljoonaa USD, analyytikot arvoivat sen arvon kuitenkin olleen Red Bullille noin 6 miljardia USD.

Yleisötutkimus

Ilman aikaisempaa dataa, yleisötutkimus saattaa olla hieman haastavampi toteuttaa, se on kuitenkin erittäin tärkeä osa markkinointistrategiaa. Analysoimalla kohderyhmää pystyt luomaan kattavan kuvan nykyisistä sekä potentiaalisista asiakkaista, jonka avulla voit kirjoittaa juuri heille sopivaa sisältöä sekä parantaa brändin näkyvyyttä sekä nostaa mainontaan sijoitetun rahan tuottoa.

”Minkä tyyppisiä asiakkaita yrität hankkia” sekä ”ketkä ovat nykyiset asiakkaat” ovat tärkeimmät kysymykset, joihin sinun tulisi pystyä vastaamaan.

Jotta sisältömarkkinointistrategia toimisi, sisällöntuottajan täytyy ymmärtää mikä ohjaa asiakkaiden käyttäytymistä, minkä tyyppistä sisältöä he lukevat ja mitä he haluat tietää.

Yleisötutkimus koostuu suurelta osin asiakkaan ongelmien ja kipupisteiden ymmärtämisestä ja ratkaisuista mitä voit heille tarjota.

Moni aloittelija tekee virheen ja aloittaa sisällöntuottamisen etsimällä avainsanoja, jotka saavat paljon hakuja googlesta. Usein nämä avainsanat eivät ole kuitenkaan linjassa yrityksen tavoitteiden kanssa, jolloin lukijat ovat haastavampaa muuttaa maksaviksi asiakkaiksi. Tuota ainoastaan sisältöä, joka on linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.

Kilpailijoiden analysointi

Kilpailijoista on suuri hyöty sisältömarkkinoinnissa, identifioimalla kilpailijat sekä arvioimalla heidän strategiansa vahvuudet ja heikkoudet saat huomattavan määrän dataa jo toimivista ja ei toimivista taktiikoista sekä paljon uusia ideoita.

Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, voit kopioida kilpailijoiden ideat ja hioa ne paremmaksi. (älä kuitenkaan kirjaimellisesti kopioi heidän sisältöään). Jos esimerkiksi tavoittelet liikennettä hakukoneista, kilpailijat ovat varmasti myös tehneet avainsanatutkimuksen sekä löytäneet liiketoimintaan liittyviä aiheita, joista kirjoittaa.

Kilpailijoiden strategian tehokkuutta voit mitata esimerkiksi hakutulosten sijoituksilla sekä sosiaalisen median reaktioilla. Parhaita tuloksia saat etsimällä mahdollisimman monta kilpailijaa, joilla on vastaava liiketoimintamalli tai samanlaisia tuotteita/palveluita samalle kohderyhmälle.

Kun teet kilpailija-analyysiä tarkastele elementtejä, kuten:

  • Sijoituksia Googlessa tietyillä avainsanoilla ja miten artikkelit ovat kirjoitettu
  • Kilpailijoiden kohderyhmä
  • Verkkosivun ominaisuuksia, kuten suunnittelua ja kuvia
  • Sisältömarkkinointi taktiikat, blogien aiheet ja sisällön tyyppi
  • Aktiivisuus somessa, kuinka usein päivitetään ja mitä alustoja käytetään

Kilpailijoiden uutiskirjeet kannattaa myös tilata, saadaksesi idean minkälaista sisältöä he lähettävät ja kuinka usein. Uutiskirjeille voit tehdä oman anonyymin sähköpostiosoitteen.

Näin kirjoitat hyvää sisältöä

Hyvän sisällön kirjoittaminen saattaa olla haastavaa, toisille se taas saattaa olla hauskaa viihdettä. Suunnittelemalla ja hahmottelemalla aiheen etukäteen ja muistamalla hakukoneoptimointiin vaikuttavat seikat pääset kuitenkin pitkälle.

Avainsana analyysi

Aloita sisällöntuottaminen tutkimalla mitä googlesta haetaan. Meistä kaikista olisi varmasti mukavaa kirjoittaa lemmikeistämme tai lomamatkasta, mutta jos aihe ei kiinnosta ketään, ei sillä ole mitään arvoa.

Avainsanatutkimuksen tarkoitus on saada ymmärrys siitä, mitä googlesta haetaan ja millä avainsanoilla. Näiden avainsanojen pohjalta laaditaan sisältö.

Kirjoitusasu

Artikkelin tulisi alkaa sisällyttämällä tärkeimmät tiedot heti alkuun tai kertoa mitä opas pitää sisällään. Kerro lukijalle artikkelisi olevan paras yrityksesi vastata heidän kysymykseensä tai ratkaista heidän ongelmansa.

Kappaleet tulisi pitää lyhyinä ja helppoina lukea, noin 2-4 lauseen mittaisina. Harva lukee koko sisältöä, vaan lukeminen useasti aloitetaan silmäilemällä artikkeli ensin läpi ja sitten lukemalla mielenkiintoiset kohdat.

Lopuksi artikkelin tulisi vaikuttaa siistiltä ja ammattimaiselta. Vältä siis rumia elementtejä sekä liiallisia mainoksia.

Kannattaako sisältömarkkinointi ulkoistaa?

Sisältömarkkinoinnin voi helposti ulkoistaa tai hoitaa itse. itse tehtynä suurimpia etuja on brändin markkinointiviestin tarkka ymmärtäminen sekä työntekijöitä voidaan ohjata helposti paikan päällä ajan säästämiseksi.

Ulkoistettu sisältömarkkinointi on erinomainen valinta, jos etsit ulkopuolista näkökulmaa tai haluat hyödyntää ammattilaisen osaamistasoa, jota yritykselläsi ei välttämättä ole käytettävissä. Pienelle yritykselle sisällöntuotannon ulkoistaminen vähentää vaadittuja resursseja ja pienentää riskejä verrattuna oman sisällöntuottajan palkkaamiseen.

Riippumatta vaihtoehdosta, asiantuntevan sisältömarkkinoijan tulee pystyä kirjoittamaan ja luomaan kiinnostavaa sisältöä kohderyhmän etsimien aiheiden perusteella, ajattelemaan laatikon ulkopuolella uusien sisältötyyppien kanssa sekä taitoa analysoida dataa ja trendejä.

Aloittelevan pienyrittäjän ei kannata kuitenkaan odottaa oikeaa aikaa tai käyttää liikaa energiaa sisällöntuottamisen opiskeluun. Itse toiminta on tässäkin tärkeämpää ja taidot kehittyvät ajan myötä. Aloittamalla tänään kirjoittamasi sisältö tuottaa varmasti joku päivä tuloksia.

Bonus vinkit

Käytä vanhaa mutta toimivaa sisältöä uudelleen

Jos joku vanha kirjoitus toimii edelleen ja kerää lukijoita ja tuo asiakkaita, voi sitä käyttää tehokkaasti uudelleen, esimerkiksi suositun blogi postauksen voi muuttaa entistä kattavammaksi E-kirjaksi.

Laadukkaan artikkelin lukija saattaa ajatella ”hmm, tämä kirjoittaja tietää mistä puhuu, mistä saisin lisää tietoa?”. Kun et jaa kaikkea sisältöä blogikirjoituksessa, pystyt helposti keräämään sähköpostilistaa tarjoamalla e-kirjaa.

Linkkien rakentaminen

Jotta sisältösi saa paremmin näkyvyyttä googlessa, se tarvitsee linkkejä, mutta mikä tekee sisällöstä linkkaamisen arvoisen?

Arvokkaat sivut eivät halua linkata huonolaatuisille sivuille, joten tarjoa laadukasta informaatiota hyvin kirjoitettuna. Pidä sisältö ajan tasalla, lisää kirjoitukseen kuvia, infograafeja ja videoita sekä varmista, että sisältö tarjoaa kattavan vastauksen lukijan kysymykseen.

Suosittelen myös tarkastelemaan mikä kilpailijoiden sisällöstä kerää linkkejä ja tekemään siitä oman ja paremman version (älä kopioi suoraa). Jos sisältösi on parempaa, saat varmasti luonnollisesti linkkejä ilman vaivaa.

Linkkien rakentamiseen kannattaa kuitenkin käyttää aikaa. Olemalla oma aloitteisesti yhteydessä muihin aiheesta kirjoittavien kanssa saat rakennettua huomattavasti enemmän laadukkaita linkkejä.

Facebook Jakaminen

Jakaessa sisältöä Facebookissa, älä vain linkitä vaan kirjoita lyhennetty versio Facebook julkaisuun. näin saat lukijan mielenkiinnon heräämään, sekä FB algoritmit suosivat tällaisia julkaisuja

Jätä kommentti