Ulkoisten linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa

Ulkoiset linkit hakukoneoptimoinnissa

Linkit ovat yksi hakukoneoptimoinnin väärinymmärretyimpiä osa-alueita, toiset pelkäävät lisätä linkkejä blogikirjoituksiin ja toiset luulevat verkkosivun nousevan Googlen kärkeen pelkästään hankkimalla runsaasti ulkoisia linkkejä.

Todellisuudessa linkittäminen muille verkkosivuille parantaa hakukonenäkyvyyttä googlessa.

Tässä kirjoituksessa perustelen miksi ulkoisia linkkejä kannattaa hyödyntää hakukoneoptimoinnissa.

Mitä ovat ulkoiset linkit?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan ulkoisilla linkeillä tarkoitetaan linkkauksia muille verkkosivuille.

Esimerkiksi ulkomaan matkaa käsittelevä blogikirjoitus voisi linkata maata tai kaupunkia käsittelevään matkaoppaaseen ”Lue lisää kaupungista täältä”, ”Tässä hyödyllinen matkaopas” jne.

Miksi ulkoiset linkit ovat hyödyllisiä hakukoneoptimonnissa?

Google haluaa tarjota käyttäjälle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen, tämä onnistuu tarjoamalla hakusanaa vastaavia, laadukkaita ja kysymykseen selvästi vastaavia hakutuloksia.

Jos artikkelissa ei ole ulkoisia linkkejä hyödyllisiin resursseihin eikö se ole Googlesta epäilyttävää? Miksi kirjoittaja ei halua tarjota lukijoilleen laadukkaita resursseja?

Aikaisemmin verkkosivun sijoitusta hakutuloksissa pystyi helposti manipuloimaan rajoittamalla ulkoisia linkkejä ja täten säästämään ”linkkimehua”. Nykypäivänä tämä ”porsaanreikä” on paikattu ja ulkoisten linkkien puuttuminen herättää googlessa soittaa googlelle hälytyskelloja.

Mietitäänpä sitten vielä, ketkä eivät yleensä linkitä muille sivustoille? Tyypillisesti vain kikkailijat, sekä spämmerit tai ”mainosmiehet” jotka haluavat vain saada lukijan ostamaan roskaa tai antamaan luottokortin numerot.

Entäpä blogikirjoitustesi tarkoitus? Haluatko auttaa lukijaa, kiillottaa omaa egoa vai onko tarkoituksesi vain tehdä kauppaa tai kerätä mainostuloja?

Jos oikeasti haluat auttaa lukijaa oikeaan suuntaan, linkit ovat siihen mitä parhain tapa.

Lue lisää: Outbound Links: One of the Most Undervalued Tactics (Alexa.com)

Auta lukija oikeaan suuntaan

Jos haluat sijoittua korkealla Googlen hakutuloksissa, on ensiarvoisen tärkeää tuottaa laadukasta sisältöä sekä ohjata lukija oikeaan suuntaan.

Tavallinen bloggaaja, joka ei välitä googlen kautta tulleista kävijöistä kirjoittaa omille seuraajilleen, jotka ovat saattaneet löytää blogin esimerkiksi sosiaalisen median kautta.

Mitä tavallisen bloggaajan kirjoituksen lopussa yleensä on? Sisäisiä linkkejä vanhempiin kirjoituksiin, jotka eivät välttämättä ole millään tavoin relevantteja.

Ei ole lainkaan poikkeuksellista, että muotibloggaaja kirjoittaa yhden artikkelin matkastaan, ja lopusta löytyy ”Lue myös: ”Parhaat kesämekot”, ”hankin uuden lemmikin” jne…”

Tämä on hyödyllistä vain jos blogi on tarkoitettu tietylle kohderyhmälle. Irrelevantit sisäiset linkit hämmentävät helposti Googlen hakurobottia niin, ettei se välttämättä ymmärrä sisältöä, jolloin orgaaninen kasvu jää saamatta.

Entä jos kävijä löytää tämän matka aiheisen kirjoituksen googlen kautta? hän todennäköisesti hakee tietoa kaupungista sekä suunnittelee matkaa. Kiinnostaako uutta lukijaa kesämekot tai lemmikit? Todennäköisesti ei.

Jos bloggaaja on itsekin joutunut etsimään paljon tietoa kohteesta, olisi sen jakaminen myös lukijalle hyödyllistä.

Miksi auttaa lukijaa jos hän ei kuulu kohderyhmään? Vaikkei Googlen kautta blogia löytänyttä lukijaa muoti kiinnostaisi, on paljon todennäköisempää että hän jakaa hyödyllisen kirjoituksen muille, jolloin blogin näkyvyys kasvaa ja myös kohderyhmän lukijoita tavoitetaan.

Linkkaamalla vaikutat asiantuntijalta

Olen huomannut monien kirjoittajien luulevan, että asiantuntijana (tai sellaiselta vaikuttaminen) vaatii sen, että kirjoittaja tietää itse kaiken kaikesta.

Oletko koskaan lukenut hyvin kirjoitettua ja referoitua artikkelia, josta on tullut ”Vau, tähän kirjoitukseen on tosiaan panostettu” fiilis?

Usein kirjoituksesta saadaan vaikuttamaan arvokkaalta ja uskottavalta pelkällä lähdeluettelolla, vaikka vain harva selaa sen läpi.

Todellisuudessa vain harva bloggaaja käyttää runsaasti aikaa kirjoitusten laatimiseen. Moni kirjoitus on luotaantyöntävä jo pelkästään useiden asiavirheiden takia.

Entä ”linkkimehu”? Eikö sivustoni menetä arvoaan jos linkkaan?

Hakukoneoptimoinnissa puhutaan usein ”linkkimehusta”, jonka avulla voidaan auttaa googlea ymmärtämään, mitkä artikkelit ovat tärkeimpiä kuin muut.

Tyypillisesti tärkeimmät artikkelit sijoitetaan etusivun lähelle, sillä etusivu kerää useimmiten eniten linkkejä, jotka nostavat sivuston ”linkkimehun” määrää.

Sinänsä linkkimehu ei ole nykypäivänä enää yhtä relevanttia kuin ennen, sillä Googlea kiinnostaa enemminkin sisällön relevanttius kuin linkkien vahvuus.

Käsittääkseni linkkimehu ajattelutapa on juurtunut useiden päähän ja ajatellaan että oman sivuston ”vahvuus” menisi hukkaan linkkaamalla ulospäin.

Linkkaamalla kyllä annat ”buustia” linkitettävälle sivustolle, mutta olisi täysin naurettavaa ajatella, että oma sivustosi menettää voimaansa muutamasta artikkelilinkistä. Älä kuitenkaan spämmää blogikirjoitusta täyteen ulkoisia linkkejä.

Suuremman hyödyn saat linkkaamalla, kuin jättämättä linkittämättä.

Vieraskynät – mitä ne ovat?

Vieraskynät ovat yksi yleisimmistä sallituista tavoista hankkia näkyvyyttä sekä linkkejä omaan blogiin.

Eikä ihme, bloggaaja saa ilmaiseksi laadukkaan artikkelin ja kirjoittaja linkin kotisivuilleen.

Voiko vieraskynistä olla haittaa? Kyllä, mutta vain silloin kirjoittaja haluaa linkin ”hämärälle” sivustolle. En suosittele missään tapauksessa hyväksymään vieraskirjoituksia, jotka ovat sisällyttävät arveluttavia linkkejä, esimerkiksi uhkapeleihin.

Mutta jos taas kirjoitus on hyvä ja kirjoittajan ylläpitää relevanttia sivustoa niin vieraskynät kannattavat ehdottomasti hyväksyä, saat lisää näkyvyyttä blogille ja uutta näkökantaa lukijoille – lukijat tuskin karkaavat.

Jos haluat laadukasta markkinointi aiheista sisältöä verkkosivuillesi tai haluat itse kirjoittaa vieraskynän blogiini, laita sähköpostia ”Tommi [ät] leadnium.fi”.

Lue lisää: Guest Blogging: The Definitive Guide (Backlinko.com)

Apua joku haluaa ostaa linkin blogistani

Moni pitempään blogia kirjoittanut on varmasti törmännyt yrityksiin, jotka haluavat ostaa linkin vanhasta artikkelista tai vaihtoehtoisesti maksavat siitä, että julkaiset heidän kirjoittaman artikkelin.

Mitä nämä yritykset sitten ovat? miksi he haluavat ostaa linkin blogistani?

Valtaosa linkkejä ostavista yrityksistä edustaa ”hämärämpiä toimialoja”, kuten uhkapelejä, joiden mainostaminen on suomessa kiellettyä. He maksavat linkeistä, jotta heidän omat sivunsa sijoittuisivat googlessa paremmin.

Linkkien myyminen hämärille sivustoille on lähes aina haitallista verkkosivuillesi, eikä sitä voi missään nimessä suositella.

Myös aidot verkkosivut ostavat linkkejä, jolloin pienellä vaivalla voit saada rahallisen korvauksen lisäksi myös buustia oman blogisi näkyvyyteen. Älä kuitenkaan luule, että rehelliset toimijat maksavat linkeistä yhtä paljon kuin Maltalta toimivat mainosmiehet.

Linkkien ostaminen on googlen sääntöjen vastaista.