Linkkien rakentaminen: Pikaopas

Linkit muilta sivustoilta (eng. backlink) ovat todennäköisesti edelleen tärkein hakukoneoptimoinnin tekijöistä.

Googlen määrittäessä sivuston sijaintia hakutuloksissa se käyttää ulkoisia tavallaan suosituksina täi ääninä. Hyväkään sisältö ei välttämättä saa ansaitsemaansa näkyvyyttä, jos sillä ei ole ainuttakaan linkkiä

Paras pitkän aikavälin strategia linkkien hankkimiseen on tuottaa sisältöä, johon muut verkkosivujen ylläpitäjät, kuten bloggaajat mielellään linkittävät.

Laadukkaan sisällön tuottaminen ei kuitenkaan aina ole vaihtoehto, varsinkin jos aihealueestasi on vaikea tuottaa sisältöä, se on liian kaupallinen tai se herättää mielenkiintoa vain harvassa.

Tässä oppaassa käydään läpi parhaat tavat, joilla voit rakentaa ulkoisia linkkejä verkkosivullesi.

Mistä tunnistaa Laadukkaan linkin?

Kaikki linkit eivät ole saman arvoisia. Joskus linkit saattavat olla myös ”happamia”, jolloin ne vaikuttavat negatiivisesti sijoitukseesi hakutuloksissa.

Tässä kolme seikkaa joiden avulla voit arvioida linkin laatua

  1. Linkki tulee vahvalta sivustolta: Linkittävä sivu rankkaa itse hyvin Googlessa ja sillä on itsellään vahva linkkiprofiili. Myös SEO työkalut antavat osviittaa linkin laadusta, nämä arvot ovat kuitenkin manipuloitavissa
  2. Linkki on relevantti: Linkki tulee artikkelista ja sivustolta joka käsittelee samaa aihealuetta. Esimerkiksi linkki laihduttamista käsittelevältä verkkosivustol hakukoneoptimointiblogiin voi vaikuttaa jopa negatiivisesti.
  3. Linkki on Dofollow -tyyppinen

Linkkien ostaminen

Linkkien ostaminen on kustannustehokkain tapa, jos haluat nopeita ja varmoja tuloksia. En kuitenkaan suosittele tätä aloittelijoille, sillä väärintehtynä linkkien ostaminen johtaa helposti rangaistukseen Googleta.

Linkkien ostaminen herättää paljon väittelyä, koska se ei välttämättä ole ”eettistä” tai turvallista.

Tosiasia on kuitenkin se, että ostetut linkit mahdollistavat yrityksellesi tai blogillesi etulyöntiaseman.

Nykypäivänä bloggaajat myös harvemmin linkittävät ilmaiseksi, miksi? koska he tietävät saavansa linkeistä rahaa. Jokaista pidemmän aikaa blogia ylläpitäneen sähköpsotia pommitetaan jatkuvasti ostotarjouksilla.

Jos päätät ostaa linkkejä, varmista aina minkälaisilta ja kuinka vahvoilta verkkosivuilta linkit tulevat. Jos esimerkiksi linkkimyyjän blogi on täynnä linkkejä uhkapelisivustoille kannattaa harkita linkin ostamista tarkasti.

Muista myös, kaikki linkit eivät ole yhdenarvoisia. Yksi linkki laadukkaalta sivustolta vastaa tuhansia spämmilinkkejä.

Outreach

Outreach tarkoittaa käytännössä sitä, että kirjoitat laadukasta sisältöä ja sen jälkeen spämmäät ja analet linkkejä muilta, ketkä ovat kirjoittaneet aiheestasi.

Yleensä tämä menee siihen että Bloggaaja esittää mediakorttinsa ja pyytää linkistä rahaa.

Voit kuitenkin saada laadukkaita linkkejä ilmaiseksi, mikäli sisältösi on oikeasti hyödyllistä sekä kaupallistamatonta. Jos taas blogisi on täynnä mainoksia ja artikkelisi on tarkoitus on yksinkertaisesti vain myydä palveluasi tulee linkin saaminen olemaan hankalaa.

Rikkinäiset linkit

Samaa kuin edellinen, tällä taktiikalla etsit verkkosivuja joilla on aihealueeseesi liittyviä rikkinäisiä linkkejä.

Esimerkiksi jos iltalehti on kirjoittanut optimoinnista linkaten sivustolle abc.tld ja sivu ei enää toimi, voit pyytää heitä korjaamaan linkin sinun artikkeliisi.

Sisällön täytyy taas kerran olla timanttista, muutan saat vain kiitokset ja bloggaaja käy korvaamassa linkin johonkin parempaan artikkeliin.

Vieraskynät (guest posts)

Jos tuotat hyvää sisältöä ja vaikutat alasi asiantuntijalta, on sinulla todennäköisesti hyvät mahdollisuudet päästä kirjoittamaan sisältöä muiden blogeihin.

Yleensä bloggaajat antavat myös lisätä artikkeliin myös omia linkkejä.

Muista kuitenkin että vieraskynien tulee olla aivan timanttista sisältöä. Kukaan ei julkaise (ainakaan ilmaiseksi) postausta, jonka tarkoitus on vain hankkia linkkejä sivullesi.

Vieraskynien kanssa joudut varmasti myös lähettämään yhden jos toisenkin sähköpostin. Kannattaa ajatella minkälaista arvoa voit tuoda toisen blogiin, ja saat todennäköisesti helpommin mahdollisuuden kirjoittaa.

Hyvin kirjoitettu vieraskynä on aina win-win tilanne.

Yksityiset blogiverkot (PBN) ja linkkifarmit

Kokeneimmilla hakukoneoptimoijilla on lähes aina jonkinlainen blogiverkko, mistä linkkejä voi rakentaa.

Blogiverkkoja rakennetaan yleensä ostamalla vanhoja verkkosivuja tai vahentuneita verkkotunnuksia, joilla on jo valmiiksi arvokkaita linkkejä ja luottoa Googlen silmissä.

Yksityiset blogiverkot ovat myös lähes aina se syy, miksi verkkotunnuksia ”kaapataan” kun ne jätetään uusimatta. Parhaimmillaan verkkotunnus on paljon arvokkaampi, kuin ne muutamat sataset tai tonnit, mitkä voisi sen uusimisen unohtanutta ”kiristämämällä” saada.

Nämä vaativat kuitenkin paljon ammattitaitoa ja ovat riskialttiita ratkaisuja. Google saattaa bännätä amatöörimäisesti rakennetun linkkifarmin varsin nopeasti.

Keskustelufoorumit

Keskustelufoorumeilta on useasti helppo saada linkki, useimmiten nämä linkit ovat kuitenkin ”nofollow” attribuutilla varustettuja, joten ne eivät nosta sijoitustasi Googlessa. Osallistumalla ja tuomalla lisäarvoa keskusteluun, voit kuitenkin saada helposti aitoja vierailijoita verkkosivustollesi.

Kaikki vihaavat roskapostittajia, kun kirjoitat keskustelufoorumilla, tuo aina lisäarvoa keskusteluun, pelkkä linkkien kylväminen ei tulisi olla tavoitteesi. Roskapostit poistetaan useasti nopeasti ja roskapostitus saattavat vahingoittaa brändiäsi.

Joistain keskustelufoorumeilta saa sijoituksia nostavia dofollow linkkejä, muista kuitenkin, että Google tunnistaa, että kyseessä on keskustelufoorumi, eikä linkki täten välttämättä ole kovin arvokas.

Linkit sosiaalisesta mediasta

Sosiaaliset mediat mahdollistavat usein linkin lisäämisen profiiliin. Nämä ovat kuitenkin lähes aina ”nofollow” -linkkejä, jotka eivät vaikuta sivustosi sijoitukseen hakutuloksissa.

Joidenkin uskomusten mukaan Google kuitenkin ”luottaa” sivustoon enemmän, jos sen ympärille on rakennettu sosiaaliset mediat. Tästä en ole kuitenkaan lukenut mitään varmaa tietoa.

Mutta jos yritykselläsi kerran on jo tilit sosiaalisissa medioissa, niin linkki kannattaa ehdottomasti lisätä. Sen sijaan kymmenien someprofiilin luominen eri palveluihin linkkien toivossa on todennäköisesti ajanhaaskausta.