Hakukoneoptimointi Hinta – Näin paljon SEO maksaa

Hakukoneoptimoinnin hinta on monelle täysi kysymysmerkki, toiset toimijat tarjoavat palvelua 100€/kk hinnalla ja toiset laskuttavat tuhansia euroja.

Paljonko hakukoneoptimointi maksaa? Mistä hinta muodostuu ja mitä tulee huomioida?

Tämän oppaan avulla osaat ostaa hakukoneoptimointia järkevästi

Hakukoneoptimointi hinta?

Suomessa Hakukoneoptimointi tehdään pääsääntöisesti tuntityönä, jolloin hakukoneoptimoinnin hinta vaihtelee 100€/h molemmin puolin. Tyypillisesti kokeneemmat hakukoneoptimoijat sekä isot mainostoimistot ovat kalliimpia kuin yksinyrittäjät.

Hakukoneoptimointia ostaessa tulisi hinnan sijaan kiinnittää huomiota siihen, mitä rahalla saa eli tuloksiin.

Mikä Hakukoneoptimoinnissa maksaa?

Hakukoneoptimoinnissa maksetaan ammattitaidosta, mutta ”hämärimpien” toimijoiden kanssa myös linkeistä.

Ostaja voi säästää hakukoneoptimoinnissa huomattavasti varmistamalla, että sivuston perusasiat ovat kunnossa ennen hakukoneoptimoinnin ostamista.

Tyypillisesti hakukoneoptimoinnissa maksetaan seuraavista asioista

Avainsanatutkimus: Tämä on hakukoneoptimoinnin tärkein ja kustannustehokkain osa-alue, joka usein yksinään riittää hyviin tuloksiin. Tässä vaiheessa etsitään yrityksen liiketoiminnan tavoitteita vastaavia avainsanoja sekä analysoidaan kilpailijoita.

Sivuston rakenteen suunnittelu: Jos verkkosivut ovat täysin uudet, kannattaa niiden kehittäminen aloittaa suunnittelemalla sille sopiva rakenne. toisin sanoen, tässä vaiheessa mietitään mitkä sivut ja artikkelit kannattaa linkittää keskenään, niin että google ymmärtää ne parhaiten.

SEO Auditointi: Auditointivaiheessa korjataan kaikki verkkosivun ongelmat, sekä päivitetään vanhoja sisältöjä. Jos verkkosivulla on paljon optimoimatonta sisältöä, useasti sitä voidaan optimoida ja saada tuloksia kustannustehokkaasti

Sisällöntuottaminen: Jotta yrityksen kotisivuja voidaan nostaa googlessa, täytyy niille tuottaa avainsanoille relevanttia sisältöä. Tämä vaihe voidaan suorittaa joko hakukoneoptimoijan puolelta tai yrittäjä voi itse kirjoittaa sisältöä hakukoneoptimoijan ohjeiden mukaisesti.

Linkkien rakentaminen: Varsinkin kilpailluilla hakusanoilla linkkien hankkiminen on välttämätöntä. Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa, ettei linkit tule hämäriltä linkkifarmeilta.

Paljonko hakukoneoptimoinnista kannattaa maksaa?

Kuulostaako hullulta maksaa SEO konsultille kymppitonni kuukaudessa siitä, että hän käskee vaihtamaan pari sanaa verkkosivuilla silloin tällöin niiden synonyymeiksi? Varmasti, mutta entä jos nämä neuvot tuovat yritykselle joka kuukausi 20t€ lisää voittoa?

Sen sijaan hullua on maksaa 100€/kk hakukoneoptimoinnista, joka ei tuo yritykselle ainuttakaan asiakasta.

Jos hakusanoillasi ei ole juuri kilpailua, voidaan verkkosivu nostaa googlen kärkeen helposti, monesti jopa ilman hakukoneoptimoinnin ostamista.

Kilpailluilla avainsanoilla liian pieni SEO Budjetti on varmin tapa saada huonoin mahdollinen tuotto sijoitetulle pääomalle. Miksi? Hakukoneoptimointi on käytännössä jatkuvaa kilpailua, jonka tavoitteena on pysyä muiden edellä, ei päästä ensimmäisenä maaliin.

Voidaan kuvitella hakukoneoptimoinnin olevan maraton, joissa kilpailoilla on varaslähtö. Ainut vaihtoehto ohittaa muut kilpailijat on juosta heitä nopeammin, samalla nopeudella et koskaan saavuta kilpailijoita.

Hakukoneoptimoinnissa SEO Budjetti määrää juoksunopeutesi. Jos sijoitat hakukoneoptimointiin 200€/kk mutta kilpailijat sijoittavat 1 000€/kk miten odotat pystyväsi ohittamaan heidät?

Jotta tulokset voidaan taata, täytyy budjetti arvioida kilpailutilanteen mukaan. Jos 2 000 euron sijoitus tuo ylimääräiset 20 000 euroa voittoa voidaan puhua hyvästä tuotosta.

Hakukoneoptimointi itse ilmaiseksi?

Parhaimmillaan hakukoneoptimointi maksaa ainoastaan aikaa, eikä siihen kannata palkata tekijää. Jos olet pienyrittäjä, eikä hakusanoilla ole kilpailua, kokeile rohkeasti tuottaa itse sisältöä.

Helpointa hakukoneoptimointi on pienillä paikkakunnilla, esimerkiksi ”Eläinlääkäri Laihia” -avainsanalla ei ole kilpailua, mutta sen sijaan ”Eläinlääkäri Helsinki” on huomattavasti kilpaillumpi.

Jos hakusanoillasi ei ole juuri kilpailua, kannattaa vilkaista hakukoneoptimointi opas, jonka avulla onnistut itse tekemään optimoinnin.

Kertaprojekti vai jatkuva palvelu?

Hakukoneoptimointia on tarjolla monessa muodossa, halpoina paketteina, tuntilaskutuksena tai jopa tulospohjaisena.

Mutta mikä malli sopii parhaiten juuri sinun yrityksellesi? Riippuu kilpailutilanteesta.

Kertaprojekti

Jos kilpailutilanne ei ole ”tiukka” eivätkä kilpailijat panosta riittävästi hakukoneoptimointiin, voidaan sivuston Google sijoituksia nostaa helposti kertaprojektina.

Täytyy kuitenkin muistaa, että sivuston sijoitukset todennäköisesti lähtevät ajan myötä laskuun, jos esimerkiksi kilpailijat alkavat panostaa hakukoneoptimointiin.

Monelle verkkosivustolle saadaan edullisesti uskomattoman hyviä tuloksia pelkästään laittamalla kertaprojektina hakukoneoptimointi kuntoon.

Jos kertaprojektilla saadaan hyviä tuloksia, niin miksi jättää hakukoneoptimointi vain yhteen kertaan, kun lisäämällä budjettia voidaan hankkia entistä enemmän asiakkaita?

Jatkuva SEO

Kilpaillulla alalla jatkuva hakukoneoptimointi on välttämätöntä, lopettaessa optimoinnin kilpailija saattaa helposti ohittaa hakutulokissa. Myöskään linkkien hankkimista ei voida tehdä kertaprojektina.

Jatkuva palvelu ehdottomasti paras vaihtoehto, jos hakukoneoptimoinnilla saadaan tuloksia. Tällöin kuitenkin kannattaa varmistaa, ettet sitoudu liian pitkään sopimukseen – luotettavat toimijat tarjoavat palvelua ilman määräaikaisuuksia.

Varmista myös, että yritys toimittaa raportit tehdyistä työtunneista, muuten voi käydä niin että sivu nousee orgaanisesti ilman että SEO toimisto tekee työtään.

Tulospohjainen SEO

Jotkut yritykset tarjoavat hakukoneoptimointia myös tulospohjaisesti. Varmat tulokset saattavat kuulostaa hyvältä, mutta monesti tulospohjainen laskutus on kaikista huonoin valinta.

Monet hämärät toimistot käyttävät tulospohjaisissa kampanjoissa Googlen sääntöjen vastaisia toimia, varsinkin jos tavoitteena on maksimoida tulos ja minimoida käytetty aika.

En suosittele ostamaan tulospohjaista hakukoneoptimointia, monesti tulokset katoavat nopeasti ja pahimmassa tapauksessa verkkosivu saa rangaistuksen Googlelta.

Riittääkö SEO konsultointi?

Monille yrittäjille käytännön hakukoneoptimointi saattaa olla täysin tuttua, mutta verkkosivusto ei vain nouse hakutuloksissa.

Jos yrityksellä on jo valmiina verkkosivuja hoitava mainostoimisto tai sisällöntuotannosta hoitava sisäinen tiimi, kannattaa harkita pelkästään konsultoinnin hankkimista, joka tulee usein huomattavasti halvemmaksi kuin palvelu.

Jätä kommentti