Google optimointi – Näin pääset Googlen etusivulle

Tiesitkö että verkkosivujen sijoituksiin Googlen hakukoneessa voidaan vaikuttaa helposti?

Tämän prosessin nimi on Google optimointi. Google optimoinnin avulla pystyt nostmaan sivustoasi Googlessa sekä hankkimaan yrityksellesi lisää asiakkaita tai blogille lukijoita.

Jos haluat päästä Googlen etusivulle tai parhaiden tulosten joukkoon, jatka lukemista. Tässä kattava opas asioista jotka vaikuttavat siihen, miten verkkosivu sijoittuu Googlen hakukoneessa ja mitä virheitä tulisi välttää.

Mitä on Google optimointi?

Google hakukoneoptimointi

Google optimointi on hakukoneoptimointia ainoastaan Googlen hakukoneelle. Toisin sanoen, kyseessä on prosessi, jossa verkkosivuston sijoitusta pyritään nostamaan korkeammalle Googlen orgaanisten hakutuloksien sijoituksissa.

Suomessa Google optimointi on sama asia kuin hakukoneoptimointi, sillä Googlella on suomessa noin 97% markkinaosuus.

Miksi Google optimointi on kannattavaa yritykselle (tai bloggaajalle)

Google toimii monelle ensimmäisenä paikkana, mistä haetaan apua onglemaan tai pelkästään tiedon hakemiseen.

Jos yrityksesi on ensimmäisten hakutulosten joukussa ja ratkaisee googlaajan ongelman, voit olla varma että hän myös ostaa tuotteen tai palvelun yritykseltäsi.

Google optimoinnin hyviä puolia on myös se, että kauppaa ja liidejä tulee pitkään myös Google optimointi prosessin jälkeen. Eli asiakkaat eivät lopu heti kun mainoskampanja lopetetaan.

Hyvät sijoitukset Googlen hakutuloksissa auttavat myös rakentamaan yrityksesi brändin tunnettavuutta.

Google optimointi tärkeimmät tekijät

Googlen algoritmissä on yli 200 tekijää, jotka kaikki vaikuttavat siihen, miten sivusto sijoittuu Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

Kaikki seikat eivät kuitenkaan ole samanarvoisia, vaan toisilla on huomattavasti enemmän vaikutusta kuin toisilla.

Perehdytään tässä kappaleessa tärkeimpiin tekijöihin.

Sivustolle osoittavat linkit

Sivustolle osoittavat linkit (backlinkit) ovat edelleen yksi merkittävimmistä Googlen hakusijoituksiin vaikuttavista tekijöistä.

Usein väitetään että sisältö on kuningas, mutta hyväkään sisältö ei ole minkään arvoista, jos kukaan ei sitä koskaan löydä.

Google optimoinnissa tulisi panostaa erityisesti linkkien laatuun, ei niiden määrään. Yksi linkki luotettavalta ja arvokkaalta sivustolta on arvokkaampi kuin tusina linkkijä tuntemattomasta blogista.

Laadukas sisältö

Google arvostaa laadukasta ja aihealueen syvällisestä käyvää sisältöä, parin sadan sanan artikkelit menestyvät Googlen haussa vain harvoin.

Itse suosittelen kirjoittamaan vähintään 500 sanan mittaiseksi, mielellään sanoja saisi kuitenkin olla useampi tuhat.

Pitkä sisältö saa helpommin linkkejä (mikäli se on laadukasta, tai esimerkiksi linkkimagneetti).sanojen määrä ei suoraan pitäisi olla vaikuttava tekijä hakusijoituksissa.

Väitetään että sisältöä kannattaa kirjoittaa lukijalle, eikä hakukoneelle. Itse en täysin allekirjoita tätä, varsinkin kun puhutaan suomenkielisistä verkkosivuista.

Kuinka hyvin Google osaa suomea ja kuinka paljon enemmän Google antaa arvoa linkeille suomenkielisillä verkkosivuilla?

Väitän sisällön laadun olevan tärkeämpää englanninkielisillä verkkosivustoilla. Esimerkiksi tämä artikkeli on ainakin kirjoitushetkellä ihan täyttä “filler sisältöä” testaustarkoitukseen.

Tuore sisältö

Googlen tuoreusalgoritmi vaikuttaa merkittävästi hakutuloksiin. Algoritmi otettiin alun perin käyttöön kesäkuussa 2010, ja sen jälkeen sillä on ollut uskomaton vaikutus siihen, miten verkkosivut sijoittuvat hakukoneissa.

Näyttää siltä, että uusi sisältö saa etusijan vanhentuneisiin juttuihin nähden. Kannattaa siis hyvä pitää vanhatkin kirjoitukset ajantasalla.

Tämä algoritmi auttaa erityisesti siihen, että vanhentuneet verkkosivut tippuvat pikkuhiljaa pois hakutuloksista.

Sivuston moniiliystävällisyys

Google ilmoitti 4. marraskuuta 2016, että se indeksoi verkkosivut nyt mobile first -periaatteella.

Tämä tarkoittaa sitä, että sivustot tulisi ensisijaisesti suunnitella toimimaan optimaalisesti pienemmillä näytöillä tietokoneen sijaan.

Tämä on yleinen hakukoneoptimoinnin virhe, mobiiliversio sivustosta saattaa unohtua helposti, varsinkin kun työt tehdään tietokoneella.

Kannattaa vilkaista muutenkin Google Analyticsiin, saatat yllättyä miten suuri osa kävijöistä selaa sivustoasi puhelimella.

Sivuston nopeus

Googlen hakukoneeseen tekemien uusien päivitysten myötä nopeus on tärkeämpää kuin koskaan. Verkkosivustojen, joiden sivujen nopeus on hidas, on vaikea sijoittua kärkituloksiin, ja käyttäjät, jotka haluavat sivustoja, jotka tarjoavat heille erinomaisen käyttökokemuksen, saattavat sijoittua alemmas. 

Google toivoo, että näiden muutosten tavoitteena on tämä – myös sivustot, jotka sijoittuvat korkealle merkityksellisissä hauissa, mutta latautuvat myös nopeasti kärsimättömille verkkokävijöille!

Core web vitals

Elokuusta 2021 Google otti käyttöön “Core Web Vitals” nimetyt käyttökokemusta kuvaavat mittarit.

Käytännössä näissäkin painaa varsin paljno itse sivuston nopeus. Tässä kohtaa pitäisi varmaan kaikille olla selvää, että Google hakuneoptimointi vaatii sen, että sivuto toimii nopeasti ja on käyttäjäystävällinen

Sivuton rakenne

Viimeisenä muttei vähäisimpänä muistuttaisin sivuston rakenteen tärkeydestä kun kyseessä on Google optimointi.

Sisältöä ei kannata sokeasti lätkiä sinne tänne, vaan olisi hyvä pitää mielessä jonkinlainen johdonmukaisuus.

Itse suosittelen suunnittelemaan verkkosivun rakenteen niin, että tiettyä aihealuetta käsittelevät sisällöt ovat aina omana kokonaisuutena, eivätkä sekoitu muita aihealuita käsittelevien sisältöjen kanssa. Palataan tähän vielä myöhemmin.

Yleiset Google optimointi virheet

Google optimointi ei välttämättä ole helpoin prosessi, ja aloittelijalle satuu varmasti paljon virheitä.

Tässä yleisimmät virheet, joita kannattaa välttää

Huonolaatuisten linkkien ostaminen

Linkkien ostaminen on google optimoinnissa ehdottomasti kiellettyä, mutta tosiasia on se, että ostetuilla linkeillä saa helpoiten etulyöntiaseman kilpailuun.

Linkkien ostaminen on turvallista jos tietää mitä tekee. Moni aloittelija kuitenkin lähtee ostamaan halpoja, huonolaatuisia linkkejä, joista Google todennäköisesti rankaisee sivua.

Linkkejä ostaessa pitää tietää mitä tekee ja ymmärtää, ettei määrä korvaa laatua. Halvat linkit kannattaa unohtaa.

Tuplasisälö

Google arvostaa jos sisältösi on uniikkia ja rangaistusta saattaa tulla jos teksti esiintyy muilla sivuilla.

Tämä tarkoittaa niin sisällön kopiointia muilta verkkosivuilta tai saman tekstin käyttämistä useissa oman sivustona artikkeleissa.

Sisältömarkkinointia harrasvatien yritysten blogeissa tämä ei ole varsinainen ongelma. Tuplasisältöä esiintyy eniten verkkokaupoissa, joissa käytetään valmiita maahantuojan tarjoamia tuotekuvauksia.

Liiallinen avainsanojen käyttö sisällössä

Teksteihin ei kannata kylvää liikaa avainsanoja sen toivossa että se nousisi paremmin Googlen hakutuloksissa.

Kannattaa pyrkiä käyttämään eri variaatioita avainsanoista sekä laskemalla sopivan avainsanatiheyden hyvin sijoittuvien kilpailijoiden sisällöstä.

Yhteenveto

Google optimointi on vuosi vuodelta vaikeampaa. Rakentamalla vahvan perustan ja valmistautumalla tulevaisuuden Goolgen algoritmin päivityksiin varmistat, että sivustosi pysyy Googlen kärjessä myös jatkossa.

Suosittelen että keskityt erityisesti sivun käyttökokemuksen parantamiseen sekä laadukkaiden linkkien rakentamiseen.