Hakusanamainonta (tai hakukonemainonta) voi olla erinomainen tapa tehdä yrityksesi tunnetuksi potentiaalisille asiakkaille juuri oikella hetkellä
Voit kohdistaa mainokset tiettyihin yrityksellesi tärkeisiin avainsanoihin, jolloin mainokset näkyvät hakukoneen tulossivulla orgaanisten hakutulosten yläpuolella.
Voisiko hakusanamainonta olla sopiva tapa hankkia yrityksellesi uusia asiakkaita?
Jatka lukemista.
Miten hakusanamainonta toimii?
Hakusanamainonta itse asiassa melko yksinkertaista. Valitset joukon avainsanoja, jotka ovat yrityksellesi relevantteja, ja mainoksen ja teet klikkikohtaisen (CPC) tarjouksen.
Jos klikkikohtainen tarjous on riittävän korkea, mainoksesi ilmestyy aina, kun joku hakee Googlessa valitsemallasi avainsanalla.
Sanotaan esimerkiksi, että omistat lemmikkieläinkaupan. Voit valita avainsanoja, kuten ”lemmikkitarvikkeet”, ”lemmikkieläinten ruoka”, ”lemmikkieläinten lelut” ja niin edelleen. Silloin mainoksesi tulee näkyviin aina, kun joku hakee jotakin näistä termeistä.
Haluat tietysti varmistaa, että mainoksesi on hyvin kirjoitettu ja relevantti valitsemiesi avainsanojen kannalta. Muuten mainoksesi jää huomiotta tai saat klikkejä, mutta klikkaajat eivät osta mitään.
Mitä hakusanamainonta maksaa?
Hakusanamainonta voi maksaa kymmenistä euroista tuhansiin euroihin päivässä. Hyvä puoli on se, ettei aloittaminen vaadi isoa budjettia. Voit kokeilla esimerkiksi muutamalla kympillä.
Hakusanamainonta kampanjaa luodessa sinun on valittava, kuinka paljon olet valmis maksamaan jokaisesta mainoksen klikkauksesta. Mitä kilpaillumpi avainsana on, sitä korkeampi tarjous sinun on tehtävä.
Voit asettaa mainoksillesi päivittäisen budjetin. Sinun ei siis tarvitse huolehtia siitä, että käytät liikaa rahaa avainsanoihin, jotka eivät tuo kauppaa.
Mitkä ovat hakusanamainonnan hyödyt?
Hakusanamainonnan suurin hyöty on se, että se tuo asiakkaita nopeasti. Voit myös kokeilla mainoksia tai liikeideaa nopeasti pienellä budjetilla.
Hakusanamainonta kiinnittää asiakkaiden huomion oikeaan aikaan
Hakusanamainonnan avulla saat tuotteesi tai palvelusi esille juuri silloin kun potentiaalinen asiakas niitä hakee.
Toisin kuin esimerkiksi Facebookissa markkinoidessa, asiakas on hakuhetkellä kiinnostunut hakemastaan.
Hakusanamainonta on riskitöntä
Kuten monet muut perinteiset markkinoinnin muodot, hakusanamainonta ei vaadi suurta budjettia. Voit yksinkertaisesti kokeilla jo muutamalla kymmenellä eurolla.
Tämä tarkoittaa, että avainsanamainonta on vähäriskinen tapa testata liikeideaasi, tuotetta tai palvelua.
Hakusanamainonta rakentaa nopeasti tunnettuutta
Kun potentiaaliset asiakkaat näkevät mainoksesi hakukoneen tulossivulla, he saattavat tulle tietoisiksi brändistäsi
Vaikka he eivät klikkaisi mainostasi, he näkevät sen ja ehkä myös muistavat sen seuraavan kerran, kun he tarvitsevat tuotetta tai palvelua.
Avainsanatutkimus on tärkeä osa hakusanamainontaa
Avainsanatutkimus on tärkeä osa avainsanamainontaa, koska sen avulla löydät yrityksellesi oikeat avainsanat.
Avainsanatutkimuksen avulla voit myös sulkea tietyt avainsanat pois mainoksistasi, jotta ne eivät näkyisi Jos esimerkiksi myyt lemmikkieläinten tarvikkeita, voit jättää mainoksista pois esimerkiksi sellaiset avainsanat kuin ”lemmikkieläinten ruoka”. Näin et näy hakutuloksissa, jotka eivät liity yritykseesi.
Miten hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta eroaa toisistaan?
Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta ovat kaksi eri tapaa saada potentiaaliset asiakkaat näkemään verkkosivustosi.
Yleensä nämä kaksi kulkevat käsi kädessä, eivätkä sulje toisiaan pois. Tällöin on kysymyksessä hakukonemarkkinointi.
Hakukoneoptimointi on prosessi, jolla parannetaan verkkosivustosi sijoitusta hakukoneiden orgaanisissa eli ilmaisissa hakutulosissa. Tämä voidaan tehdä optimoimalla verkkosivustosi tietyille avainsanoille ja julkaisemalla laadukasta sisältöä.
Hakusanamainonta on prosessi, jossa maksamalla siitä, että verkkosivustosi näkyy mainoksena hakukoneen tuloksissa. Nämä mainokset sijoitetaan yleensä orgaanisten hakutulosten ylä- tai alapuolelle.
Sekä hakusanamainonta että hakusanamainonta voivat olla tehokkaita tapoja houkutella uusia asiakkaita verkkosivustollesi. Ne edellyttävät kuitenkin erilaisia lähestymistapoja ja strategioita.