Google näkyvyys: Yrityksen näkyvyys Googlessa

Kuinka hyvin yrityksesi on edustettuna Googlen hakutuloksissa?

Potentiaaliset asiakkaat käyttävät Googlea päivittäin ongelmien ratkaisuun. Jos yrityksesi Google näkyvyys ei ole kunnossa, menetät todennäköisesti runsaasti potentiaalisia asiakkaita.

Parempi yrityksen Google näkyvyys tarkoittaa enemmän asiakkaita ja myyntiä.

Jatka lukemista, jos haluat tietää miten voit parantaa yrityksesi Google näkyvyyttä helposti.

Mitä tarkoittaa Google näkyvyys?

Google näkyvyys tarkoittaa sitä, miten hyvin verkkosivusi ovat edustettuna Googlen hakutuloksissa. Google näkyvyydellä voidaan tarkoittaa orgaanisia (ilmaisia hakutuloksia) tai maksettuja mainospaikkoja.

Kumpaankin voidaan vaikuttaa eri toimenpiteillä, joihin paneudutaan tässä artikkelissa.

Miksi Google-näkyvyys on yritykselle tärkeää ?

Google näkyvyys on yritykselle tärkeää, sillä se voi olla merkittävä tekijä niin asiakashankinnassa kuin yrityksen brändin rakentamisessa.

Mitä korkeammalle sivustosi sijoittuu hakukoneiden tulossivuilla (SERP), sitä todennäköisemmin potentiaaliset asiakkaat löytävät sivustosi, vierailevat siellä ja käyttävät rahaa yrityksesi palveluihin tai tuotteisiin.

Useimmat Google-haut päättyvät siihen, että potentiaalinen asiakas käyttää rahaa ongelman ratkaisemiseen. Jos sivustosi on ensimmäinen ratkaisu heidän ongelmaansa, he ostavat tuotteen tai palvelun sinulta kilpailijoiden sijaan.

Yrityksen näkyvyys Googlessa ei välttämättä tuo vain uusia asiakkaita, vaan se voi myös auttaa parantamaan yrityksen brändin tunnettavuutta sekä asiakkaiden luottamusta yritystä kohtaan.

Jos tarjoat laadukasta sisältöä ja potentiaaliset asiakkaasi löytävät sivustosi usein eri termeillä hakutulosten ensimmäiseltä sivustolta, he todennäköisesti luottavat enemmän yritykseesi.

Google näkyvyyden parantaminen

Seuraavassa on 9 tärkeää vinkkiä siitä, miten voit parantaa yrityksen Google-näkyvyyttä:

Varmista että sivuston hakukoneoptimointi on kunnossa

Yksi tärkeimmistä asioista, joita voit tehdä varmistaaksesi, että verkkosivustosi näkyy mahdollisimman korkealla hakutuloksissa, on varmistaa, että sivuston hakukoneoptimointi on kunnossa, eli se on optimoitu hyvin hakukoneita varten.

Suomessa hakukoneoptimointi on useimmiten sama asia kuin Google optimointi. Tämä tarkoittaa mm. laadukkaa sisällön tuottamista, oikeiden avainsanojen käyttämistä ja linkitysten hankkimista sivustollesi. Myös sisällön tulee olla tuoretta ja ajantasaista.

Varmista että sivuston nopeus on kunnossa

Toinen tärkeä tekijä, joka voi parantaa verkkosivustosi näkyvyyttä Googlessa, on verkkosivuston nopeus, sillä Google arvostaa nopeita verkkosivustoja.

Näkyvyyden lisäksi jos verkkosivustosi latautuu hitaasti, potentiaaliset asiakkaat lähtevät todennäköisesti pois ennen kuin he ehtivät edes nähdä sisältösi.

Voit parantaa verkkosivustosi nopeutta mm. optimoimalla kuvat sekä pienentämällä css ja javascript tiedostot.

Hyödynnä sosiaalisen median alustoja

Yrityksen näkyvyys netissä vaatii sen että käytät sosiaalisia medioita. Sosiaalisilla medioilla on useitakin hyötyjä mm. yrityksen google näkyvyyden kannalta.

Ensinnäkin jos Googlaamalla yrityksesi nimen, google näyttää yrityksen maineen kannalta negatiivisia hakutuloksia, kuten ikäviä foorumikeskusteluja, voit yrittää siirtää nämä sivustot alemmas hakutuloksissa luomalla tilit yleisimpiin sosiaalisiin medioihin.

Sisällön jakaminen myös esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä, voi auttaa tavoittamaan laajemman yleisön ja rakentamaan linkkejä verkkosivustollesi, mikä voi parantaa verkkosivustosi sijoitusta Googlessa.

Lisäksi voit käyttää sosiaalisen median alustoja vuorovaikutukseen potentiaalisten ja nykyisten asiakkaiden kanssa, mikä voi auttaa rakentamaan luottamusta brändiisi.

Ilmoita verkkosivustasi Googlella

Yksi tapa varmistaa että Google tietää verkkosivustosi olemassaolosta, on lähettää se Google search consolen avulla Googlelle.

Tämän prosessin, jota kutsutaan verkkosivuston indeksoinniksi, sen avulla Google löytää verkkosivustosi ja lisää sen tietokantaansa.

Tämä on melko yksinkertainen prosessi, mutta voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin Google indeksoi verkkosivustosi.

Rakenna verkkosivustollesi osoittavia linkkejä

Linkit ovat Google näkyvyyden kannalta tärkeitä, mutta eivät aina välttämättömiä.

Kun muut sivustot linkittävät sivustoosi, se osoittaa Googlelle, että sivustosi on luotettava, mikä voi johtaa parempaan sijoitukseen hakutuloksissa.

Yksi tapa saada muut sivustot linkittämään sivustoosi on luoda hyvää sisältöä, jota muut sisällöntuottajat haluavat jakaa.

Yrityksen kotisivut kannattaa myös ilmoittaa YTJ:lle, näin se pääsee moniin muihin hakemistoihin, kuten Fonectan Finderiin automaattisesti.

Tee Google My Business tili

Google business esimerkki

Google My Business on Googlen tarjoama ilmainen verkkopalvelu, jonka avulla yritykset näkyvät paremmin Googlen Mapsissa sekä Googlen haussa

Google My Business -tilin luominen on erinomainen tapa parantaa yrityksesi näkyvyyttä Googlessa. Kun potentiaaliset asiakkaat etsivät yritystäsi Googlessa, Yrityksesi tiedot, kuten osoite, aukioloajat ja puhelinnumero näkyvät hakutulosten oikealla puolella.

Lisäksi potentiaaliset asiakkaat voivat nähdä muiden asiakkaiden jättämiä arvosteluja yrityksestäsi, mikä voi auttaa rakentamaan luottamusta brändiisi.

Voit myös lisätä tilillesi valokuvia toimipaikastasi ja tuotteistasi, mikä voi auttaa potentiaalisia asiakkaita saamaan paremman käsityksen yrityksesi tarjonnasta.

Google maps näkyvyys esimerkki

Jos sinulla on fyysinen toimipaikka, yrityksesi näkyy myös Google Mapsissa paikallisissa hakutuloksissa, kuten esimerkiksi hakusanalla ”Pizza Vaasa”.

Google My Business -tilin luominen edellyttää, että sinulla on vahvistettu yrityksen osoite ja puhelinnumero. Osoite vahvistetaan siten, että Google lähettää vahvistuskoodin sisältävän kirjeen yrityksen osoitteeseen.

Näin tarkistat yrityksesi (tai kilpailijan) Google näkyvyyden

Voit tarkistaa verkkosivuston näkyvyyden Googlessa muutamalla tavalla.

Ensimmäinen tapa, jolla voit tarkistaa oman verkkosivusi google näkyvyyden on käyttää Googlen Search consolea. Tämä on Googlen tarjoama ilmainen verkkopalvelu, jonka avulla näet, miten verkkosivustosi menestyy Googlessa.

Search console tarjoaa tietoja, kuten näyttökertojen määrä (kuinka monta kertaa verkkosivustosi googlessa), klikkausten määrä (kuinka monta kertaa ihmiset ovat klikanneet verkkosivustoasi Googlessa) ja keskimääräinen sijaintisi Googlessa.

Näistä tiedoista voi olla hyötyä, kun halutaan ymmärtää, miten hyvin verkkosivustosi menestyy hakutuloksissa, ja tunnistaa alueet, joilla voit parantaa verkkosivustosi sijoitusta.

Toinen tapa tarkistaa oman tai kilpailijan Google näkyvyys on käyttää työkaluja, kuten Ahrefs ja Semrush.

Sekä Ahrefs että Semrush ovat maksullisia työkaluja, mutta ne tarjoavat ilmaisen kokeilujakson, jotta voit kokeilla niitä ennen tilauksen tekemistä.

Kummankin työkalun avulla voit arvioida liikenteen määrää, tärkeimpiä avainsanoja, linkkejä jne.

Miksi yritys ei löydy Googlesta?

Jos yrityksesi ei löydy Googlesta, se voi johtua muutamasta pienestä virheestä.

Olet kieltänyt hakukoneita indeksoimasta sivustoasi

WordPressin asetus "Kiellä sivuston näkyminen hakukoneissa" Estää yrityksen Google näkyvyyden

Joissain WordPress asennuksissa on oletuksena kielletty sivuston näkyminen hakukoneissa. Asetus on saattanut jäädä myös kehittäjältä vahingossa päälle.

Tarkista asetus WordPress hallinta -> Lukeminen -> Hakukonenäkyvyys.

Sivuston indeksoinnin voit tarkistaa myös Googlaamalla site:sivunosoite.fi

Avainsanat ovat väärässä kontekstissa

Avainsanojen valitseminen ja optimointi on tärkeää yrityksen google näkyvyyden kannalta. Yrityksen tulee valita oikeat hakusanat, jotka kuvastavat yrityksen tuotteita ja palveluita.

Jossain tapauksissa Google kyllä ymmärtää sanojen synonyymejä, mutta parhaat tulokset saadaan käyttämällä juuri niitä avainsanoja joita asiakkaasi käyttävät Googlatessaan

Sivustosi rakenne on huono tai sivusto ei toimi

Sivuston rakenne on tärkeä osa SEO-strategiaa. Jos haluttu sivu on ns ”orpo”, eli sille ei päästä navigoimalla kotisivulta, ei haluttu tule välttämättä näkyviin Googlessakaan. Myöskin verkkosivun ongelmat ja rikkinäiset linkit voivat heikentää sen sijoitusta hakutuloksissa.

Avainsanoilla on paljon kilpailua

Myös kilpailijasi haluavat arvokkailla avainsanoilla Googlen kärkeen, ja jos google näkyvyys tuo kilpailijoillesi runsaasti kauppaa, he todennäköisesti tekevät kaikkensa pysyäkseen Googlen kärjessä.

Jos kilpailua on runsaasti, kannattaa ottaa yhteyttä hakukoneoptimoinnin ammattilaiseen.